5 250 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Separation, den ene skuldsatt...
Sida 1 av 2
Hej!
Jo, jag och min sambo, flyttade från ett hureshus till eget hus sommaren 2008.
Jag (mannen), hade då kronofogden på mig (som jag nu är fri från!!!). Hon (sambon), fick när vi köpte huset, stå för alla lån.
I själva huskontraktet står att vi är 50/50% ägare.
Hur blir det vid en eventuell separation. Jag hoppas på att jag går fri från alla lån. Det kan låte egoistiskt och hårt... men vad gäller; kan jag som mannen i huset skaffa en lägenhet utan att behöva ta del av lånen på huset?
Mycket tacksam för svar
Jag (mannen), hade då kronofogden på mig (som jag nu är fri från!!!). Hon (sambon), fick när vi köpte huset, stå för alla lån.
Hur blir det vid en eventuell separation. Jag hoppas på att jag går fri från alla lån. Det kan låte egoistiskt och hårt... men vad gäller; kan jag som mannen i huset skaffa en lägenhet utan att behöva ta del av lånen på huset?
Mycket tacksam för svar
Redigerat av moderator:
Så hon står på alla lån, men ni står på 50% var av huset?
Rent krasst borde det väl vara så att hon skall köpa ut dig, dvs betala dig 50% av huset när ni separerar.
Och står du inte på några lån, ja då kommer du ej heller stå på några lån vid separation.
Rent krasst borde det väl vara så att hon skall köpa ut dig, dvs betala dig 50% av huset när ni separerar.
Och står du inte på några lån, ja då kommer du ej heller stå på några lån vid separation.
Tack för ett snabbt svar. Tar gärna emot fler fler forummedlemmars åsikt. För att bekräfta detta.
Vi har inga barn eller något bundet gemensamt /syftar på giftemål) Något sådant har inte skett.
Problemet är att jag får ta emot psykisk misshandel från min "livskamrat", och jag känner att en egen bostad skulle vara perfekt.
Vi har inga barn eller något bundet gemensamt /syftar på giftemål) Något sådant har inte skett.
Problemet är att jag får ta emot psykisk misshandel från min "livskamrat", och jag känner att en egen bostad skulle vara perfekt.
Tror nog ändå ni ska betala tillbaka hennes lån när ni säljer huset... Och dela på det som blir över. Det vore rätt svinigt att försätta henne i samma situation som du nu tagit dig ur, dvs kronofogden. Även om du känner hämndbegär nu kommer det att vara lättare att leva med ett rättvist än ett egoistiskt beslut i framtiden, med lite distans.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja, jösses, på vilket sätt är DET relevant?Litskog skrev:
Har ni köpt huset tillsammans får ni väl också dela på lånen eller vad tänkte du? Skulle hon lösa ut din halva utan avdag för lånen eller?
Har du förresten betalt för din del av lånen? Om inte får du väl ge din del av huset i gåva till din sambo. Rättligen skulle du väl betala hyra för tiden du bott där också.
Skrivet år 2011.
Eftersom huset inköptes för att vara ert gemensamma boende så har du rätt till halva värdet av huset men även skyldighet att betala halva huslånet OCH alla andra eventuella lån du eller hon eller ni tagit för er gemensamma framtid.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Frågan gäller om jag tolkar den lite snällt, om huruvida TS kommer att behöva ha några lån när han lämnar förhållandet.
Om ni bryter upp förhållandet så finns det som jag ser det 3 möjliga vägar.
1. Din sambo bor kvar i huset, i så fall får hon köpa ut din andel, ex. genom att överta din halva av lånet (att lånet inte står på dig spelar ingen roll iom. att lånet är taget för ett gemensamt boende).
2. Du bor kvar utan sambon, då gäller det motsatta.
3. Ni säljer huset, betalar av lånet och delar på det som blir kvar (eller en ev. restskuld).
I fallet att en av er vill bo kvar så uppstår alltid ett litet problem med värdering av huset, dvs till vilket pris skall den kvarboende ta över huset. Där kan man resonera på ganska många olika sätt, men det rimligaste är att man skaffar en värdering och utgår ifrån den.
Om ni bryter upp förhållandet så finns det som jag ser det 3 möjliga vägar.
1. Din sambo bor kvar i huset, i så fall får hon köpa ut din andel, ex. genom att överta din halva av lånet (att lånet inte står på dig spelar ingen roll iom. att lånet är taget för ett gemensamt boende).
2. Du bor kvar utan sambon, då gäller det motsatta.
3. Ni säljer huset, betalar av lånet och delar på det som blir kvar (eller en ev. restskuld).
I fallet att en av er vill bo kvar så uppstår alltid ett litet problem med värdering av huset, dvs till vilket pris skall den kvarboende ta över huset. Där kan man resonera på ganska många olika sätt, men det rimligaste är att man skaffar en värdering och utgår ifrån den.
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Min direkta fråga till dig är: Tänker du göra anspråk på huset som du ej investerat i lån och låta exsambon stå för hela lånet?Litskog skrev:Hej!
Mycket tacksam för svar
Jag förstår heller inte hur banken agerat i frågan.
Redigerat av moderator:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Det är nog inga problem iofs. efterssom HELA huset är satt som pant.
Enkligt det jag läst mig till så äger du ju halva huset (som du skriver) men också hälften av lånen även om du inte står med på pappren där. MEN, det betyder ju inte att du tar med dig din lånedel hur som helst om du flyttar, som hempularen skriver hör de snarare till huset, dvs den som bor kvar får köpa ut den som flyttar, genom att dels ta hela lånet och sedan betala ytterligare pengar om huset är värt mer än lånen.
Ofta har man inte råd att bo kvar ensam i ett högt belånat hus, så det kan ju gå till försäljning, varvid du naturligtvis får hälften av pengarna som blir över när affären är i hamn och lånen reglerade. Blir det inget överskott vid försäljningen utan lånen är högre får du betala hälften av skulde som återstår.
Att du fått utstå psykisk misshandel har inget med penningfrågan att göra.
Ofta har man inte råd att bo kvar ensam i ett högt belånat hus, så det kan ju gå till försäljning, varvid du naturligtvis får hälften av pengarna som blir över när affären är i hamn och lånen reglerade. Blir det inget överskott vid försäljningen utan lånen är högre får du betala hälften av skulde som återstår.
Att du fått utstå psykisk misshandel har inget med penningfrågan att göra.
Huset i sig är ju det enda banken behöver som säkerhet för just huslånet (så vitt jag vet iaf..), allt baseras ju kring det. Våra lån har lösts på olika sätt.. vid olika hus trots/även om vi båda stått som ägare (50/50) på lagfarten osv.. ena gången stod alla lån på ena parten, andra gången på båda och tredje gången så delades ena lånet men inte det andra..
..och det även om ena parten inte haft några bidrag/lön/pengar alls..
-
Om man får spekulera i hur det skulle kunna gå till..för er.. så skulle jag tro som så att huset sätts ut till försäljning.. alla lån betalas av inkl allt (skatter o av) ev runt om lånen/huset.. blir något kvar efter det, dvs en ev vinst på husförsäljningen.. så delas den mellan er och ni går skilda vägar.. skulle det uppstå en förlust i försäljningen så får ni troligen dela på skulderna som blir.. men jag antar att det är bara om det är schysst spel av alla inblandade, för du själv har ju i praktiken inga lån nu.. och kan väl heller inte få det bara "sådär" utan att skriva på nått ?
Jag vet eg inte, bara spekulerar lite..
Själv skulle jag ta halva skulden om det blev nån även om det innebar kronofogden för mig själv.. nån gång har jag ju valt min partner.. och valt att flytta ihop med denne.. så jag anser att jag skulle få stå mitt kast (och ta mitt ansvar). Likväl som jag tagit halva vinsten om det blivit en sådan..
Skulle jag inte vara beredd att ta en ev skuld.. skulle jag heller inte ta nån del av vinsten ifall det skulle bli en sån..
Ujuj, svårt sånt där.. men man ska alltid kunna leva med sig själv i efterhand ..det är det viktigaste..
Hoppas det löser sig för dig;
MVH Sandra
..och det även om ena parten inte haft några bidrag/lön/pengar alls..
-
Om man får spekulera i hur det skulle kunna gå till..för er.. så skulle jag tro som så att huset sätts ut till försäljning.. alla lån betalas av inkl allt (skatter o av) ev runt om lånen/huset.. blir något kvar efter det, dvs en ev vinst på husförsäljningen.. så delas den mellan er och ni går skilda vägar.. skulle det uppstå en förlust i försäljningen så får ni troligen dela på skulderna som blir.. men jag antar att det är bara om det är schysst spel av alla inblandade, för du själv har ju i praktiken inga lån nu.. och kan väl heller inte få det bara "sådär" utan att skriva på nått ?
Jag vet eg inte, bara spekulerar lite..
Själv skulle jag ta halva skulden om det blev nån även om det innebar kronofogden för mig själv.. nån gång har jag ju valt min partner.. och valt att flytta ihop med denne.. så jag anser att jag skulle få stå mitt kast (och ta mitt ansvar). Likväl som jag tagit halva vinsten om det blivit en sådan..
Skulle jag inte vara beredd att ta en ev skuld.. skulle jag heller inte ta nån del av vinsten ifall det skulle bli en sån..
Ujuj, svårt sånt där.. men man ska alltid kunna leva med sig själv i efterhand ..det är det viktigaste..
Hoppas det löser sig för dig;
MVH Sandra