S
swedjeep: Status just nu är att företaget reviderat mycket tider utan förklaringar, men lagt på lite andra poster som inte var med tidigare, Allt för att hålla suman uppe. To be continued :o)
24 svar · 4,5k läst
O
oliva: [citat] Ni kan väl avverka lite skog, så kan syskonen få pengar för skogen och du kan ta över hela fastigheten? Dvs din mor ger bort fastigheten som gåva till dig som förskott på arv, och syskonen får pengar från avverkningen. Annars kan ni väl dela fastigheten på alla syskon och mamma bor kvar där gratis som tack för arvet. Ni kan även stycka upp fastigheten så alla syskon får
8 svar · 1,3k läst
M
-MH-: Så är det nog. Poängen är att.kraven på faktura beror på momsreglerna.
46 svar · 7,1k läst
O
Odjuret: [citat] Du har självrisken...
86 svar · 9,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Det ser ju inte så farligt ut. Han med handbromsen, kan väl koppla en bogserlina och dra ut/rikta nätet. Bonusnyttan blir övning i såväl backning som handbromsmanövrering, det verkar behövas. Vänliga hälsningar: Staffan
45 svar · 12,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är väl därför de inte hört av sig igen kan man hoppas :p
53 svar · 28,6k läst
J
JED: Jag kan hålla med dig Ola om att jag skulle ha reagerat på detta. Hade jag som sagt fått med slutfakturan där allt var specat så hade jag nog kollat detta. Nu var det lite rörigt under denna tid med räkningar från samma energibolag för två olika fastigheter. Det helade började med att vi måndags fick ett brev där vattnet var feldebiterat. De hade räknat fel på 216 kbm eftersom de
8 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Men i fallet med bostadsrätter så är det brukligt att man ställer det kravet ändå, oavsett om det ex. gäller en fjällstuga, eftersom det kan vara lite trickigt att strikt utreda om någon skulle kunna hävda i efterhand att det var deras gemensamma bostad.
17 svar · 3,9k läst
·
O
Odjuret: Tror inte du kan kräva snöras skydd... Men däremot så ska grannen se till att hålla snön borta från dig... Ersättningsfrågan låter jag vara osagd. Dessutom så tror jag att det är väldigt korkat att gå å börja prata om ersättning för att häcken blev skadad... åtminstone om du vill upp någonting annat en än sur granne...
3 svar · 1,4k läst
I
injonil: Tack joflopp! Vi ska kolla upp vilka kollektivavtal som gäller och se om det finns något där om rätt att pröva nytt arbete.
5 svar · 3,7k läst
J
JohanRe: Har varit i precis samma situation som du. Vi har dragit in fiber från stadsnätet genom tre fastigheter, och fått hjälp från kommunen att formulera texten till servituten. Där ska vara ett servitut per fastighet. Hos oss var det fastighet A, B och C. Där blev det ett avtal för A-B, A-C, och B-C. Servituten skall registreras hos lantmäteriet.
12 svar · 6,7k läst
Villa vista
Villa vista: Ansvarsförsäkring täcker normalt ej tredjepartsskada. (Vill jag minnas)
5 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Det beror ju helt på vad samfälligheten har för ansvarsområde. Jag antar att de har att förvalta garagelängorna. Det lär ju också innebära att de skall fixa elförsörjiningen till längorna. Om då solceller är en entydigt bra investering (billigare el), då borde det kunna gå in i den normala verksamheten. Men nu tror jag att solceller fortfarande är en minst sagt tveksam
10 svar · 5,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Lantmäteriet har definitivt inte alltid rätt. Vid en djupare undersökning kan svaret bli ett helt annat. Vi hade själva ett ärende hos Lantmäteriet som det tog åtminstone ett par års kontakter för att få rätt i. Lantmäteriet hade i det ärendet dessutom tagit felaktiga beslut vid inrättandet av servitut och (dåvarande) vägförening. Det tog oss åtskilliga timmar, säkert 50 eller
84 svar · 26,0k läst
B
b_hasse: Eftersom TS oroar sig för att frun (snart ex-fru) ska sätta sig på tvären finns det bara ett sätt som både är säkert och enkelt. Först och främst måste ansökan om skilsmässa registreras hos tingsrätten. En sådan ansökan behöver inte vara undertecknad av båda makarna. Dagen efter att ansökan är registrerad är det fritt fram att köpa vad som helst, det kommer inte ingå i
17 svar · 10,5k läst
H
hempularen: Fast beroende på hur det var formulerat då för 12 år sedan så kan det gälla fortfarande. Men som en säkerhetsåtgärd så kan det ju vara bra att formalisera det nu igen. Sköter man sådant här rimligt bra, och inte sticker huvudet i sanden när det kommer sådana här påpekanden så blir det aldrig problem.
7 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Keep on dreaming :) Och för att fortsätta med svengelskan: Money talks. Så länge de tjänar pengarna fortsätter de med sina skumraskmetoder. Och så länge svensk lagstiftning/rättsskipning är så tandlös som den är kan skurkarna fortsätta. Du är absolut värd några ryggdunkar för din ihärdiga kamp, men jag tror tyvärr att du kämpar förgäves.
220 svar · 36,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Har du någon liten ficklampa som du kan stoppa upp i hålet så blir nog bilden skarpare om inte annat blir den ljusare iaf.
62 svar · 9,6k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] kAN MAN BYTA FONTSTORLEk ELLER MENAR DU VERSALER? :)
102 svar · 18,7k läst
·
L
lbgu: Det är helt otroligt att Anticimex fortfarande finns och antagligen gör fin vinst. Nu för tiden när väl ändå de flesta husköpare kan använda sig av Google så borde de ha väldigt svårt att få nya kunder. Har ingen egen erfarenhet av dem personligen, men bara av vad man hört och läst t.ex. på detta forum så skulle jag aldrig få för mig att anlita denna firma.
14 svar · 11,3k läst
O
Odjuret: [citat] Vad märkligt, detta var inte tråden jag skulle posta i. Tack för svar!
39 svar · 4,7k läst
P
Plåthuset: Samägd fastighet. Byggnad på ofri grund. Syskon. Stora ekonomiska värden. Frågan "Vad är det värsta som kan hända vid ev. tvist?" kommer att bli för lång för att kunna räknas upp. ;) Kort sagt kommer värdet på fastigheten att sjunka eftersom färre vill köpa en fastighet där någon annan äger en byggnad med (någon form av) nyttjanderätt. Värdet på maskinhallen är också
5 svar · 1,8k läst
bax
bax: Så länge det är inom 200m ska priset för anslutning vara max 22500:- ex moms. Enligt Energimarknadsinspektionens Schablonmetod. Men där är kanske mer med i priset än bara anslutningen?
22 svar · 13,3k läst
·
O
Odjuret: [citat] Du vet väl att det är viktigt att taklisterna får mogna ordentligt innan de sätts upp... och att eventuell målarfärg i tak får torka :p Det är därför som de sista listerna tar så lång tid att sätta upp...
66 svar · 32,7k läst
H
hempularen: Egentligen var det väl formulerat likadant förr. Men det fanns en praxis i hyresnämnden som i princip innebar att man fick hyra ut vid tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Och för att "provsambo" i max ett år (om jag minns tiden rätt). Har för mig att det fanns prejudikat på något annat unikt skäl också. "Tillfälligt" tolkades väldigt strikt i nämnden, det krävdes ett
28 svar · 3,9k läst
APR
APR: Nu är det dags att meddela hur det gick i detta ärende. Det var inte helt lätt att få prata med någon som kunde hjälpa mig på kommunen. Istället var det ett mail till handläggaren på fastighetskontoret som en dag kom i retur med följande text: "God morgon! Du behöver ej skriva på servitutsavtalen" Ingen vidare förklaring gavs. Snabbt som attan pyntade jag in pengarna för att sedan
15 svar · 3,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] En bra trådstart har ett bestående värde :rolleyes: GP har väl stuvat om på sina servrar. Här är en uppdaterad länk till artikeln: http://www.gp.se/nyheter/halland/1.144436-sjalvmord-inget-dolt-fel
17 svar · 4,7k läst
P
Plåthuset: Enligt konsumentköplagen (32 §) har köparen vid säljarens dröjsmål och vid fel i varan rätt till ersättning för utgifter och inkomstförlust. Köparen har även rätt till ersättning för prisskillnad (exempelvis om säljaren aldrig lyckas rätta till problemet). Vad gäller inkomstförlusterna är du som skadelidande skyldig att i skälig utsträckning försöka begränsa din förlust,
3 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.