C
cem77: Om TS baserar sin tomts läge och utformning baserat på den bild som är länkad i första inlägget är den med största sannolikhet helt fel. Tittat runt lite på tomterna som visas så här där jag bor och inte en enda tomt är rätt ritad. Dels stämmer gränserna inte med den underliggande bilden och ännu sämre är det att det finns veck och extra delar på tomtgränserna som inte
33 svar · 13,3k läst
·
T
Tänka: Har du barn, eller kommer det att vistas barn på din balkong? Följ BBR 8 kap: Räcken på trapplan utanför den enskilda bostadslägenheten samt räcken på balkonger och loft- gångar bör vara minst 1,1 meter höga. och Räcken på balkonger, trapplan och trapplopp bör, upp till en höjd av 0,8 meter, utformas så att de inte går att klättra på. Vertikala öppningar bör vara högst 100
3 svar · 7,3k läst
·
Y
Yaken: Som sagt, vi kan bara spekulera i den nuvarande regeringens intentioner, särskilt med tanke på hur oförutsägbar den varit hitintills. Men jag skulle nog vilja vara lite pessimist och säga att det är nästan helt säkert att ROT-avdragen försämras ännu mer under 2017. Givetvis går man inte ut med sådana förslag redan nu, även om man har funderingar. Dessa kommer komma när
4 svar · 5,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Troligtvis är det OK. Då varje sak i sig är OK, och jag har inte någonsin hört att det skall finnas någon gräns för kombinationerna.
1 svar · 2,4k läst
T
thomasx: Jag utgår ifrån att ni har köpt huset tillsammans för ert gemensamma boende. Om den förväntade förlusten är 100ksek, så är hennes erbjudande om 70ksek + alla möbler en superbra deal för dig. Du kan ta den, och sedan när huset är ditt står det dig fritt att göra som du vill, renovera och behåll, renovera och sälj, eller sälj som det är. Du minimerar din risk/skada, och
44 svar · 10,7k läst
T
thomasx: [citat] :thumbup::thumbup::thumbup:
59 svar · 13,6k läst
T
thomasx: Jag gissar att domarna, både från tings- och hovrätt inte är allt för omfattande, känns som ett rätt solklart case. Man det vore ju lite intressant att se argumentationen för överklagandet, efter att tingsrätten gett sin syn på saken.
2 svar · 1,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Äsch, inte kommer du att bli nån surgubbe. Du är ju snäll, uppmärksam, lyhörd och skyggar inte för arbete. Tror alla här inne tycker att du är en go' person.
6 svar · 1,4k läst
A
Autodidak1: Allt är nog tyvärr till din nackdel om ni inte har kommit överens i förväg om hur tomten ska se ut. En slänt som är insådd med gräsmatta kommer inte ras och då är tomten färdig. Inte bra eller rolig, men färdig. Det enda som regleras är att du måste se till att din tomt inte rasar ut i gatan.
1 svar · 1,7k läst
R
RoBo: Kan inte tänka mig det. Är ju inte husleverantörens fel att golvet utgått. Finns säkert något i ert avtal som reglerar detta.
1 svar · 947 läst
anders07
anders07: Du är inte ensam som funderat på detta, jag har gjort det en hel del och jag jobbar på ett företag som snart kommer att släppa en tjänst (gratis) där företag kan hantera offerter, ordrar och fakturor... Du får vänta någon månad till så är vi igång och sen övertala de företag du kontaktar att använda den digitala tjänsten... ;)
2 svar · 841 läst
E
Enolf: SEB vet jag inte så mycket om, men ICA-banken är jävligt ointresserade av att rätta eller ens veta om buggarna i deras system. Saldo och transaktioner stämmer inte alls, det kan jag visa på tre minuter om de nu hade varit intresserade, och det är tydligen inte något problem alls för dem. Så detta verkar vara vanligt i den branschen.
42 svar · 10,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Gången är förvisso låneansökan, sedan tecknar man låneavtalet, sedan betalas pengarna ut. Att låneansökan är beviljad räcker alltså inte. De kunde förmodligen varit tydligare, men det torde varit underförstått att lånet inte kan betalas ut förrän låneavtalet är påtecknat. Om inte annat framgår det säkert av det finstilta.
18 svar · 3,5k läst
Strip
Strip: Oj, jag inser att jag missade en viktig detalj i TS. Fastigheten är sämjedelad, så det gifta paret äger en del och de andra två (syskon) äger den andra delen. Men i Lantmäteriets register ser det inte riktigt ut så, där är fastigheten delad i två bitar (1 & 2) med en linje men det finns bara en fastighetsbeteckning och det går inte utröna vem som äger vad då där bara syns fyra
2 svar · 1,1k läst
arneri68
arneri68: Jag kände inte till Spansk vattenhund tidigare så jag var tvungen och läsa på: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/perro-de-agua-espanol/ Hunden verkar kräva mycket uppmärksamhet och sysselsättning. Ingen nybörjarhund eller utpräglad sällskapshund. Den s.k. golvmoppen är lika stor som en pitbullterrier. Inte någon hund jag skulle vilja ha i min trädgård.
81 svar · 11,0k läst
M
MiaSthlm: Tack igen hemmapularen för vad du delar med dig. Ang äldre och flytt så är det välkänt att äldre personer absolut inte mår bra av flytt. Här är det 85 lägenheter som skall stambytas på 7 mån 7-8 veckor per lägenhet, enl styrelsen.Det jobbiga här är att styrelsen tar på sig allt utan att kommunicera med medlemmarna och första förslag till tidsplan som informerades om innan
116 svar · 10,1k läst
T
Tisla: Uppdatering för de som undrar hur det gått. Vi har nu hävt köpet, inga som helst problem. Vi skrev till säljare och mäklare att vi ville bryta och sen en kort sammanfattning varför. Fanns inget krav på detta men vi kände att det kunde vara schysst mot säljaren att berätta varför. Tack för all hjälp och engagemang!
19 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Min första tanke här är att hantverkaren har övergivit entreprenaden. Dvs. det är hantverkaren som har hävt avtalet. Försök ordna vittnesuppgifter på det. Ex. den bes. man som var där efter att de hade dragit. jag antar nu att din hävning skedde efter detta? Du kan og behöva prata med en jurist för säkerhets skull. Du har lite olika nivåer och möjligheter. 1. Prata med kommunens
2 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Exakt, det är sällan kul att ha mögelallergi. Men när man köper hus är det bra med någon sådan person i bekantskapskretsen, eller i vart fall någon som har känslig näsa :)
5 svar · 1,2k läst
S
Sovjet: [bild] [bild]
39 svar · 4,5k läst
·
B
billy_baver: [citat] Beror på inte bara taxeringsvärde, utan framför allt på byggrätt. Byggrätten är i sin tur beroende av planbestämmelserna.
10 svar · 1,4k läst
·
A
AndersS: [citat] Jag tolkade inte det som problemet var att man kör i högre hastighet än vad som idag är tillåtet, dvs 70 km/h. utan att ts önskar lägre hastig pga av närheten till vägen. Tidigare verkar man tagit hänsyn och kört långsammare. Det innebär att de som trafikerar vägen inte begår något formellt fel eller att polisen kan göra något åt situationen.
18 svar · 2,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: Thai-style. Kan få oväntat besök genom det röret, hehe.
19 svar · 2,8k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Jag tror också att det är döfött att hävda ett dolt fel. Frågade precis efter besiktningsprotokollet men fick till svar att någon sån inte gjordes..... Suckar djupt... Edit: :banghead:
14 svar · 1,7k läst
M
-MH-: Står det i kontraktet exakt vem som skall utföra jobbet, eller får den du har skrivit kontraktet med anlita någon annan?
7 svar · 1,2k läst
Keexet
Keexet: Har nu, sent om sidor fått svar från byggnadsnämnden i kommunen och de skriver såhär; [citat] Och det låter ju lovande. Så nu ska jag bara bestämma mig för hur jag vill fortsätta och sedan ringa byggenheten och kolla vad jag behöver göra för att anmäla detta projekt. Det lutar åt att det blir ett semesterpyssel av detta! Här ska det skissas och planeras!
6 svar · 1,7k läst
S
Selma17: "HD kom i mål B 19-13 fram till att utredningen inte gav stöd för slutsatsen att de aktuella tallarna kunde ersättas genom återanskaffning av likvärdiga tallar. Detta eftersom ersättningsträden i det fallet ”var betydligt lägre och tunnare och inte på mycket lång tid skulle ge samma intryck på platsen som de avverkade tallarna.” Enligt HD var det därmed inte heller
40 svar · 18,3k läst
A
andersmc: Jag tror inte heller att det är bra att börja förhandla. Antingen ska vitet gälla, eller inte. Kommer det till rätten vill de säkert att ni i första hand ska förlikas; ni ska mötas i mitten. Du har hjälp av försäkringsbolaget om du har rättsskydd i din hemförsäkring.
23 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.