38 964 läst ·
139 svar
39k läst
139 svar
Är en offert hemlig?
Sida 1 av 10
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Jag har fått ett brev från en tillverkare som vill att jag raderar ett inlägg från en medlem som har lagt ut en offert med detaljerade prisuppgifter. Kan sådant vara hemligstämplat? Vi har ju yttrandefrihet i Sverige.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det beror väl lite på avtalet mellan medlemmen och företaget - däri kanske står att hen inte skall föra prisuppgifter vidare tex. Sen vet jag inte hur byggahus räknas - är det på samma sätt som en tidning så borde man kunna finna stöd i hur dom hanterar att dom kommer över uppgifter som endera part inte borde spridit kanske ?
Generellt är ju inte en offert hemlig bara-för-att
/K
Generellt är ju inte en offert hemlig bara-för-att
/K
Nej, det är inte hemligt på något vis, inte ur ditt/byggahus perspektiv.
Däremot har ni väl utgivningsbevis, och då började jag plötsligt fundera på hur det är med källskydd. Faller forumet inom ramen för utgivningsbevis, källskydd osv. Inte för att det har med frågan direkt att göra, men funderingen slog mig
Om tillverkaren har något problem med detta, får de gå på sin avtalspart, om det finns någon.
Vi delar prisuppgifter här på forumet varenda dag i alla möjliga olika ärenden, inte minst i tråden om bostadslån och räntor.
Däremot har ni väl utgivningsbevis, och då började jag plötsligt fundera på hur det är med källskydd. Faller forumet inom ramen för utgivningsbevis, källskydd osv. Inte för att det har med frågan direkt att göra, men funderingen slog mig
Om tillverkaren har något problem med detta, får de gå på sin avtalspart, om det finns någon.
Vi delar prisuppgifter här på forumet varenda dag i alla möjliga olika ärenden, inte minst i tråden om bostadslån och räntor.
Du kan, om du vill, dra lite paralleller till avslöjande av riktigt hemliga dokument, som kommit från Wikileaks, Edward Snowden och nu senaste den Panamaiska advokatbyrån. Det är inte de tidningar som publicerar informationen som råkar illa ut, de gör inget fel, det är de som har läckt dokumenten i första hand, de som är bundna av olika former av tysthetslöften, som gör fel.
Det är väl högst osannolikt att den medlem som publicerat offerten skulle vara bunden av ett dylikt tysthetslöfte gentemot tillverkaren i detta fallet, och som sagt, än mindre Byggahus.
Det är väl högst osannolikt att den medlem som publicerat offerten skulle vara bunden av ett dylikt tysthetslöfte gentemot tillverkaren i detta fallet, och som sagt, än mindre Byggahus.
Vad har de för motivering till att offerten ska plockas bort, vad vill de mörka? Låter väldigt konstigt att man inte skulle få lägga ut en offert på ett forum. Offerter och kostnadsförslag delas ju hejvilt på internet.Marlen Eskilsson skrev:
Det är rätt vanligt i offentliga upphandlingar att leverantörer av konkurrensskäl hemligstämplar prisuppgifterna om de får möjlighet. Det är troligen något sådant det handlar om.
Men i det här fallet är det ju isåfall medlemmen som lagt ut det som ska be er om hjälp att ta bort det om hen inte kan göra det själv.
Men i det här fallet är det ju isåfall medlemmen som lagt ut det som ska be er om hjälp att ta bort det om hen inte kan göra det själv.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
thomasx skrev:Nej, det är inte hemligt på något vis, inte ur ditt/byggahus perspektiv.
Du kan inte få utgivningsbevis för ett forum, så det har vi inte. Var och en är ansvarig för de inlägg man skriver. Vi vill ju dock skydda medlemmarna så att man inte råkar illa ut.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
De säger att det strider mot konkurrenslagen att avslöja deras prispolicy.MB77 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Kan dom hänvisa till ngn paragraf ?Marlen Eskilsson skrev:
Den lagen syftar ju till:
"förbjuder konkurrensbegränsande samarbete mellan företag (2 kap. 1 §) och en som förbjuder företag med en dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt (2 kap. 7 §)."
På vilket sätt skulle publicering av en offert gå emot det ?!?
http://www.konkurrensverket.se/konk...eglerna/--ovrigt--/konkurrenslagen-i-korthet/
/K
Tillverkaren kan inte ålägga er som mottagare av informationen av ta bort den, såvida ni inte har berett er åtkomst till den på olaglig väg, tex att ni hackat deras affärssystem. Den ursprungliga mottagaren av offerten kan ju mycket väl vara bunden av sekretess i förhållande till tillverkaren, såvida att de kommit överens om sekretess innan offerten överlämnades (det är inte tillräckligt för tillverkaren att skriva det i själva offerten). Om mottagaren har åtagit sig att hålla innehållet hemligt för tredje man kan mottagaren förstås inte hävda yttrandefrihet och avslöja innehållet ändå. Men då får ju tillverkaren vända sig till sin motpart, inte till er.
Att det skulle "strida mot konkurrenslagen" låter som ett påhitt från tillverkarens sida.
Att det skulle "strida mot konkurrenslagen" låter som ett påhitt från tillverkarens sida.
Administrator
· Skåne
· 8 676 inlägg
Ja, visst låter det som påhitt. Jag ska kontakta den som la ut offerten och höra om de hade något sekretessavtal, vilket jag betvivlar.
Tack för bra synpunkter och hjälp!
Tack för bra synpunkter och hjälp!
Jag är ingen jurist men kan tänka mig att företaget anser att det räknas som en företagshemlighet enligt 1990:409 men det kommer de inte lång med för en enstaka offert.
Detta är ett forum och informationen kan inte anses som ett obehörigt angrepp.
Jag tror de kör en rövare och hoppas att ni tar ner informationen då de inte vill ha offerten offentligt på ett forum.
Detta är ett forum och informationen kan inte anses som ett obehörigt angrepp.
Jag tror de kör en rövare och hoppas att ni tar ner informationen då de inte vill ha offerten offentligt på ett forum.
Lite "off topic" men det stämmer inte. Den som svarar kan begära sekretess vid inlämnande av svar men det finns inga garantier för att det beviljas. Det är mottagaren som avgör huruvida ett enskilt svar skall beläggas med sekretess eller inte.Anna_H skrev: