Kommunen har godkänt ett antal bygglov på samma fastighet 99, 01, 02, och 2008. Samtliga har inte haft slutbevis och förfallit. Ägaren kör på och hyr ut lokaler både till boende och olika affärsverksamheter utan att kommunen vill göra något.

Nu fick jag svar att man inte behöver slutbevis all enligt gamla lagen och enda svaret från kommunen är detta:
"Slutbevis finns inget. Då lovet är utfärdat enligt äldre PBL finns det inget lagkrav att slutbevis måste utfärdas, utan det sker om ägaren ber om det."

Stämmer verkligen det? Jag har tolkat det som att allt utan slutbevis är svartbygge. Men enligt kommunen behöver man inte göra någonting och vägrar ingripa.

BirgitS
O
Eftersom bygglovet godkändes innan nya PBL så gäller den äldre. Så det är inget konstigt alls...

Ok! Då är det alltså bygglov giltigt 5 år och fortsätter vara giltigt efter 5 år oavsett slutbevis eller inte. Tidigare har jag läst att bygglov är giltigt i 5 år och om inget slutbevis inlämnats förvandlas bygglovet till svartbygge därefter.

O
Du måste påbörja ett bygge inom 5 år. Där efter om bygget inte påbörjats så måste nytt bygglov sökas. Eftersom i äldre PBL så finns det inget krav på slutbesked så har inte detta delats ut.
Jag tror du missuppfattat nånting när läst på. Men det är lätt hänt... Lagar kan vara riktigt svåra att förstå! Då är det bra å fråga som du gjort!
Men jag tror du får hitta nått annat mot grannen..

Hemmakatten
Man måste påbörja ett bygge inom TVÅ år och svsluta inom fem år. Likadana regler då som nu. Ett slutbesked krävdes också enligt gamla PBL. Ansökan om slutbesked skulle vara inlämnad inom femårsgränsen tillsammans med komplett kontrollplan.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Enl. de gamla reglerna så var det ok att ta ett bygge i bruk, även innan slutbevis var utfärdat. Men i princip så förfaller bygglovet och blir ogiltigt om man inte tar ut slutbevis inom 5 år.

I praktiken har kommuner alltid varit rätt generösa på den punkten, kom någon och ville ha slutbevis efter 10 år så fick de det. Det ansågs (med rätta) orimligt att fastighetsägaren som missat att fixa slutbevis, skulle behöva ansöka om nyttbygglov, som i de allra flesta fall godkänns omgående, samma bygglov var ju godkänt innan.

Problemet med den ordningen var att det fanns massor med "halvsvartbyggen" där ägaren kunde säga att avviklserna skulle fixas, det är fortfarande inte färdigbyggt.

Nu är det en gråzon. Mycket av de bygglov som gått ut, skulle idag inte få bygglov, de kan alltså inte söka nytt bygglov. Samtidigt anses det vara för långtgåedne att kräva rivning av något som synbarligen byggdes enl. bygglov när det byggdes.

För det aktuella fallet så har väl de flesta byggloven/svartbyggena nu preskiberats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.