Hej, Vi har skrivit på ett avtal om köp av tomt. Nu visar det sig att grannarna vill bygga inom 4,5 från tomtgränsen mot oss. Vi har fått lämna ett yttrande till kommunen på grannarnas bygglovsansökan. Vi motsatte oss byggnationen men kommunen har bortsett från det och gett dem bygglovet ändå. Har vi någon möjlighet att häva tomtköpet gentemot säljaren då förutsättningarna förändrats?

Mvh, villrådig

C
Tja, det beror förstås på vilka villkor som finns i avtalet.

• Gilla
AbRhesus
  • Laddar…
Generellt sett, nej.

Förutsättningarna har inte ändrats. Det finns alltid en risk att något byggs på granntomten som man inte gillar.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, var väl rädd för det. Jag trodde dock att kommunen skulle gå på vår linje. Det skall bli intressant att läsa deras motivering.

Det går ju att överklaga beslutet.

Hur nära eran gräns är byggnaden planerad?

Du kan ju eventuellt nyttja samma motivation när du själv skall bygga. Och då hänvisa till att de är efter kommunens egna beslut på närliggande fastigheter.

Planerar du inte att bo där ett tag? Det kan vara en god ide att ta det lite lugnt med överklaganden och presentera sig för dina nabor på trevligare sätt. Det betyder inte att du behöver vika ner dig. Men träffas personligen och fråga lite snällt hur de tänker när de inkräktar på dina rättigheter.

Har de en personlig relation är det mycket svårare att köra över dig. Rent psykologiskt alltså. Genom att gå tjänstevägen med paragrafer och inkallande av högre makter blir du en rigid tok och rättshaverist i deras ögon och de ångrar inte ett dugg när de djäklas med dig.
Grannfejder är helgnöje och livsluft för vissa, men hör du inte till dem så är det klokare att prata med folk än att stämma dem.

mvh Findus

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
@Findus42
På vilket sätt inkräktar grannarna på hans rättigheter menar du? De håller sig på sin egen tomt, visserligen inom 4,5 meter från tomtgräns. Ville ts inte ha nåt hus där, borde de ha köpt den tomten också.

Jag var naiv och trodde att min åsikt om byggnation närmare tomtgränsen än 4.5 meter skulle väga tyngre hos kommunen. Grannsämjan är dock viktigare för mig än att dra detta i långbänk genom överklaganden etc så det vill jag undvika. Dock så överväger jag som sagt möjligheten att dra mig ur affären då det inte känns lika kul att bygga där längre. Är det någon som har en uppfattning om hur mycket pengar det kan röra sig om? Hela handpenningen? Hur troligt är det att säljaren skulle få ersättning för räntebortfall, mellanskillnaden vid ny försäljning osv?

Det beror väl på villkoren i köpet. Kolla dessa. Eller sälj tomten vidare.

Om det är kö till tomterna kanske säljarna kan låta någon annan köpa utan kostnad för dig. Prata med dem.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
O
Det kan kosta att hoppa av ett köp. Kanske bättre å fullfölja å sälja själv
Nästa gång du köper tomt så får du köpa grannarnas tomter.... Så slipper att de bygger för nära....

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag tycker nog det är ok att vara lite negativ till att bygglovet blev beviljat med mindre än 4,5 m till gränsen.
Allt beror väl på hur stora tomterna är och hur de ser ut.

Men om det byggs närmare än 4,5 m påverkas ju ens egen byggrätt också och det vill man kanske inte ska ske.

Så om det är ett stort problem är det bara att överklaga.

/ATW

• Gilla
Wirrun
  • Laddar…
Är det inom detaljplanerat område? vad säger i så fall planbestämmelserna?

@carlbanan
När grannen bygger närmare gränsen än 4,5 meter då minskar det ytan jag själv kan bygga på eftersom det inte får ligga närmare grannens hus än 9 meter. På det sättet inkräktar grannen.
mvh Findus

Nej, det finns inget (numera) som begränsar avståndet till 9m. Det kan påverka utförandet ur brandskyddskäl lite, men att höja branskyddsklassen på en vägg är ingen dramatisk kostnad.

Att häva ett köp utan skälig grund kan kosta obegränsat, dvs. din handpenning och mycket mer.

Det går dock en bevisgräns vid handpenningen. OM du häver köpet, och säljaren nekar att återbetala någon del av handpennningen, då ligger det på dig att stämma säljaren och bevisa att hans merkostnader är mindre än din handpenning. Dvs. du måste bevisa att han hade kunnat sälja till högre pris osv.

Men om säljaren anser sig ha haft dubbelt så höga kostnader som handpenningen, och kräver dig på mer, så är det upp till säljaren att bevisa att han verkligen förlorade så mycket på din hävning.

Kom ihåg att om det finns en mäklare inblandad så har mäklaren rätt till sitt arvode även om du häver köpet.

• Gilla
iihuset och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.