pacman42
pacman42: Vilket är orsaken till att man istället skall skriva markavtal. Detta vinner i praktiken bägge parter på. Vi lyckades inte på alla ställen få till markavtal med markägaren, men löste det genom att skriva avtal med trafikverket som ägde diken längs med de allmänna vägarna...
19 svar · 2,4k läst
C
Cecilia R: Hur gick det för er? Jag hoppas din pappa fick huset färdigt, till ett rimligt pris och på ett sätt som han (och du) mår bra av.
33 svar · 18,9k läst
·
R
Räknenisse: Då kan det vara så att min info blivit inaktuell, för det var kanske fyra år sedan jag läste om detta. Har ju förändrats ganska fort både prisnivån och vilken utrustning som är vanligt att ha.
8 svar · 5,3k läst
N
Napster: De är riktigt höga, jag är rädd och gå fram till de när det blåser ute så nog kan de blåsa ner och då täcker de halva tomten. Får se vad kommunen säger, värsta fall får man kapa alla grenar som sticker in och då vet väl alla att man kan slinta ifall man har dålig balans :o
8 svar · 1,7k läst
K
Kallebo: Vi satte in en helglasad fönsterdörr i vardagsrummet 2011, firman som levererade dörren frågade om vi inte ville ha laminerat säkerhetsglas "för barnens skull" det kostade bara nån hundralapp extra så vi satsade på det. Poängen är att det aldrig talades om lagkravet, det upptäckte jag först när vi började skissa på nybygge. Kan knappast tänka mig att ni kan hållas ansvariga
19 svar · 6,0k läst
H
Husqvarna220Ac: Hej Ja det är fel dragkrok, och svårt att säga att det är fel, före man provat montera den, tycker det är uppenbart fel, när de har skickat fel..
2 svar · 1,2k läst
C
cpalm: [citat] :x Om du har problem med min liknelse får du allt kosta på dig att vara lite saklig. Aktiebolag, bostadsrättsföreningar och samfällighetsföreningar är juridiska personer där samma grundläggande principer gäller för relationen mellan den juridiska personen, dess andelsägare och den tredjeman som står i rättsförhållande med den juridiska personen. Så på vilket sätt var
21 svar · 2,7k läst
B
billy_baver: Det mest uppseendeväckande med detta avtal är att säljaren faktiskt fullt frivilligt accepterar hela förrättningskostnaden. Eljest brukar standard vara att markägaren beslutsamt övervältrar så mycket han bara kan av sådant till sin motpart. Det värsta som kan hända är att exploatören/säljaren inbillat sig att det räcker med avtalsservitut. I princip är kontraktet nämligen
5 svar · 1,5k läst
V
VW Transporter: Hävning kan nog vara ett alternativ. Lägenhetens skick överensstämmer inte alls med vad ni skrev kontrakt på. Den är ju i praktiken obeboelig, och du kanske rent av måste ha en bostad. Häver du köpet blir det bara tre parter kvar för en kostnadsfördelning. I praktiken bara två om försäkringsbolagets villkor säger att dom tar 20%. Förhandlingen kommer att gå snabbare och säljaren
33 svar · 8,8k läst
A
Anders Stuve: Har själv reklamerat till ARN några gånger och lyckats få ersättning eller prisavdrag i samtliga fall. ARN är tandlöst i sig, eftersom att det är en rekommendation de kommer med, MEN när man i nästa steg går till tingsrätten så är det en stor fördel. Man vill ju inte riskera att behöva betala motpartens rättegångskostnader och att ha ARNs bedömning i ryggen ger en indikation
6 svar · 1,2k läst
T
thomasx: Lägenhetsfond kallades det visst i detta fallet. Surfade lite och hittade några inlägg på facebook om just familjebostäder. Folk verkade duktigt missnöjda då de inte tilläts använda pengarna i fonden för renovering av några som kallades "bovärdar". Ja, som sagt, man får väl kolla hyresavtal och med hyresgästföreningen.
6 svar · 3,7k läst
BG.s
BG.s: [citat] Grattis Jag torskade på samma sak som du efter ett Gratis prova på från samma företag för några år sedan.. Jag bet i det sura äpplet och betalade för ett år till men sa upp abonemanget ögonblickligen, till deras kundtjänsts långa ögon... Dom har ringt och försökt sälja på mig idstöldsskydd oxå,, men för mig har dom för alltid kalla handen, oavsett on dom så skulle
28 svar · 6,2k läst
G
gein: thomas33! Ja, någon bärighet har jag inte räknat på förstås. Det har jag ingen kompetens för. Allt faller på det menar du? I övrigt har ritningarna det mesta. Bottenplattan, vvs, el, sånt finns i våra ritningar. Plus allt som krävs för bygglov (fasadritningar etc). Vent. finns i separat ritning. Tror dock inte företaget fick dessa delar.
75 svar · 36,4k läst
·
H
hempularen: Som sagt det är vanligt. Om det är i anslutning till redan detaljplanerat område, så finns det risk att kommunen inte vill gå med på avstyckning, pga planering, de vill ha hela området exploaterat på en gång. Bara en liten rättning av terminologin. En byggherre är den som beställt ett bygge, dvs. när du har en tomt och beställer ett hus så är du byggherre, oavsett om du fått
3 svar · 844 läst
J
jenpa: [citat] En gammal tråd, men aktuellt för oss... Hur gjorde ni Joffa? Vi har exakt samma problem - i verkligheten är int svårt bygglov godkänt pga felaktiga höjder i detaljplan och nybyggnadskarta. Stadsbyggnadskontoret kräver omvärdering/ansökan om justering av bygglov, som troligen inte kommer bli godkänt... När man trodde att allt var klart för att gjuta plattan. Hur bäst gå
13 svar · 4,5k läst
R
Robban_C: Oh, my bad. :-) Jag läste förvisso första inlägget från början men vid ett senare tillfälle läste jag rubriken och trodde då det gällde när beskedet från Skv om utbetalda ROT-pengar kom och nu är det ett bra tag sen nån fick sådana besked innehållande 50 % ROT. Sorry! :-)
19 svar · 6,7k läst
Bart
Bart: E-posta eller skicka ett vanligt brev till kommunen och be att få ett slutbesked för fastigheten. Om de inte vill utfärda det så måste de då också ange skäl till varför. Då har du en åtgärdsplan för saker som måste fram från din sida för at lösa det. Alternativt att du öppnar en dialog med kommunen om att lösa det på annat sätt om du inte kan få fram det kommunen frågar
3 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Jag läste också den där artikeln. Och han hänvisar till att det skulle finnas ett rättsfall. Om det gått till som han skriver så låter det mer än märkligt. Jag tror att här finns någon form av missförstånd, eller att föreningens styrelse utryckt sig felaktigt på något sätt.
2 svar · 1,0k läst
A
Andreas Ludde Lundell: Hej detta löste sig utan större problem och de var det offererade priset som jag ska betala.
4 svar · 823 läst
prototypen
prototypen: Indragen F-skatt resulterar i att företaget har A-skattsedel och man ska betala in skatt som om de vore anställda. Firman i frågan har kört utan F-skatt i 1,5 år. Lyckligtvis har jag inget att göra med företaget men det drabbar våra gemensamma kunder. Protte
4 svar · 8,3k läst
H
huggan: Oavsett lösning hade plåtarna inte kunnat monteras. Då är det ritningen det är fel på och som jag förstår är det du som levererat den. Isåfall är det beställaren som felat. Har entreprenören anmält hinder? Antar att entreprenören har plåtfirman som underleverantör.
1 svar · 2,0k läst
pacman42
pacman42: Så då behöver man inte staket runt en pool heller då? Det borde vara samma regelverk...
10 svar · 3,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Från Skatteverkets hemsida: När en fastighetsägare inte avyttrar hela taxeringsenheten utan endast en del av denna blir det nödvändigt att proportionera anskaffningsutgiften. Här benämnda metod 1, 2 och 3 (45 kap. 19–21 §§ IL). (fler exempel om det är lantbruksenhet finns). Exempel Förutsättningar År 1986. Förvärv av ursprungsfastighet (småhusenhet) med byggnad och tomt på
2 svar · 3,3k läst
elpaco
elpaco: [citat] Som du säger så är vi olika, och med det stör vi väl också på olika saker. Vår kakelsättare la i köket först fog mellan plattorna, när det skulle vara foglöst, vilket resulterade i en dubbel fog visuellt mellan vissa mosaikbitar. Ingen ekonomisk kompensation är möjlig för att jag skall tycka det skulle vara ok att stirra på det felet varje dag. Å andra sidan körde
130 svar · 50,4k läst
·
L
lillbossen83: Vi har också byggt ett Eksjöhus som blev klart i höstas med samma entreprenadfirma. Vi har 100-tals punkter som de Ej har visat någon antydan till att lösa. Så tråkigt att firmor som denna drar ner ryktet för en hel yrkeskår och sätter familjer på pottan. Är det någon mer här på forumet som är drabbad??
6 svar · 2,4k läst
O
oceanis: [citat] Glöm då inte att först säkerställa att regelverket är giltig för den plats man nu vill få en ändring på.
14 svar · 4,0k läst
·
J
Joellernej: Hur har det gått? Fick du rättning? Behövde du betala, eller kunde du hålla inne med pengar?
103 svar · 39,9k läst
·
harry73
harry73: I många dp får garage byggas nära tomtgräns, och då behöver grannen inte ens yttra sig innan kommunen kan ge bygglov
34 svar · 19,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det är väl bara att säga att du upptäckt att det inte är lagligt och kan bli problem om någon upptäcker det?
19 svar · 3,7k läst
C
cem77: Om TS baserar sin tomts läge och utformning baserat på den bild som är länkad i första inlägget är den med största sannolikhet helt fel. Tittat runt lite på tomterna som visas så här där jag bor och inte en enda tomt är rätt ritad. Dels stämmer gränserna inte med den underliggande bilden och ännu sämre är det att det finns veck och extra delar på tomtgränserna som inte
33 svar · 13,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.