4 077 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Låta granne fälla träd på min tomt?
En granne tittade förbi igår och undrade/krävde att vi skulle ta bort träd som finns i tomtgränsen eftersom de stjäl all sol på deras tomt.
Jag tänker inte lyfta ett finger för att ta bort dessa träd, däremot har jag inget emot att grannen tar hit en firma som gör det. Givetvis vill jag undvika tråkigheter så jag vill få ner allt på papper. Vad ska man tänka på? Ska vi eller dom beställa jobbet?
Jag tänker inte lyfta ett finger för att ta bort dessa träd, däremot har jag inget emot att grannen tar hit en firma som gör det. Givetvis vill jag undvika tråkigheter så jag vill få ner allt på papper. Vad ska man tänka på? Ska vi eller dom beställa jobbet?
Oj, min mark. Borde skrivit "vid tomtgränsen" istället för "i"
Låt grannen betala men du ska beställa jobbet och välja firma. Skriv ett enkelt avtal och informera firman att grannen ska betala så allt är klart innan ni sätter igång. Kanske kan grannen göra er en annan tjänst annars?
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Det borde väl inte vara något problem att låta grannen vara beställare, men att du kräver att få godkänna firman. Och då handlar det väl dels om att kolla referenser, dels att få se försäkringsbevis.
Lite beroende på hur tomten ser ut där så kanske du bör fundera över om stubben skall få stå kvar, eller om du skall begära även stubbfräsning eller liknande.
Lite beroende på hur tomten ser ut där så kanske du bör fundera över om stubben skall få stå kvar, eller om du skall begära även stubbfräsning eller liknande.
Se till att avtala in stubbfräsning samt igenfyllning. Kanske även att så gräs ovanpå?
Vi lät fräsa några stubbar och det kan bli rejäla kratrar i marken beroende på hur stubben ser ut under jord.
Om du inte vill ha kvar stubbarna då, förstås.
Vi lät fräsa några stubbar och det kan bli rejäla kratrar i marken beroende på hur stubben ser ut under jord.
Om du inte vill ha kvar stubbarna då, förstås.
Jag har ett par ekar på min tomt, som grannen gärna vill fälla (de får löv i poolen och skugga på uteplatsen kvällstid). Jag vill ha dem kvar, men har sagt OK till att de låter beskära dem istället, men då under förutsättning att de anlitar en arborist som jag får träffa först för att få klart för mig hur beskärningen ska utföras (glesa ut varannan gren, korta ner alla grenar, eller vad har de tänkt?)
Givetvis ska grannen då stå för alla kostnader och allt ansvar.
Givetvis ska grannen då stå för alla kostnader och allt ansvar.
Medlem
· Blekinge
· 12 216 inlägg
Har just kommit överens med grannen om samma sak. Han vill ha bort 4-5 ekar som står på min tomt. Vi ville h de kvar som optisk motvikt mot hans huskropp. Nu blev det så att han betalar allt förutom stubbfräsning. Firman vill köra med stora bilar över min gräsmatta. Grannen lovade att fylla igen och gör gräsmattan OK.
Vi har inte skrivit på något och jag hoppas att det kommer att funkar.
Vi har inte skrivit på något och jag hoppas att det kommer att funkar.
Ekar skulle jag aldrig fälla. De är ju skogens konung.
Trädmästarna har vi anlitat i många år, de är seriösa. Vi har en ek som står väldigt nära huset och som behöver tillsyn. Och om man ska göra en kronbeskärning eller annan beskärning som innebär stor påverkan på trädet är det viktigt att man anlitar ett bra företag
Trädmästarna har vi anlitat i många år, de är seriösa. Vi har en ek som står väldigt nära huset och som behöver tillsyn. Och om man ska göra en kronbeskärning eller annan beskärning som innebär stor påverkan på trädet är det viktigt att man anlitar ett bra företag
Redigerat:
Rolig granne som kommer och "kräver".Stadsbonden skrev:En granne tittade förbi igår och undrade/krävde att vi skulle ta bort träd som finns i tomtgränsen eftersom de stjäl all sol på deras tomt.
Och du vill vara snäll och undvika "tråkigheter".
Man äger inte solen eller sin utsikt. Viktigt att du förstår att du inte måste göra ett dugg för att din tomt ska behaga grannarna. Jag tyckte inte det framgick riktigt.
Lycka till.
Tror att dom var upptaggade för att de trodde att det var förra ägaren som bodde här, han var tydligen ganska kategorisk med träden.Sir Duke skrev:
De blev mycket trevligare när de märkte att vi gick att prata med.
Om du är ok med tanken att bli av med träden så se till att det är en auktoriserad firma, och inte grannen som gör jobbet. En firma har alla nödvändiga försäkringar osv.
Få med Stubbfräsning och återfyllning. Vet själv hur tråkigt det är med stubbar som mest bara är ivägen för allt.
Få med Stubbfräsning och återfyllning. Vet själv hur tråkigt det är med stubbar som mest bara är ivägen för allt.
Troligtvis har de bott där i åratal men de bor ju i Stockholm!vanhaniemi skrev:
Vi som bor i rätt landsdel brukar knacka på om det kommer nya grannar eller om man flyttar så knackar man på och presenterar sig......... Kom precis på varför jag flyttade från 08 området, inget illa menat, ni som bor där får mera än gärna bo kvar, det blir alldeles för mycket spring i gårdarna här om hela storsta´n flyttar hit!
Mvh P-A
Hm!
Svar på din fråga är att det spelar ingen roll vem av er som är beställare av arbetet, det kan vara av fördel om "grannen" är beställare så att du slipper eventuella problem med betalningen. Se bara till att du/ni är med, båda parter när det är dags att bestämma hur och vad som skall tas ner, det brukar inte gå att komma överens muntligen, det är som gjort för framtida bråk.
Vad skall ni göra av eken/ekarna sedan?
Svar på din fråga är att det spelar ingen roll vem av er som är beställare av arbetet, det kan vara av fördel om "grannen" är beställare så att du slipper eventuella problem med betalningen. Se bara till att du/ni är med, båda parter när det är dags att bestämma hur och vad som skall tas ner, det brukar inte gå att komma överens muntligen, det är som gjort för framtida bråk.
Vad skall ni göra av eken/ekarna sedan?
Klicka här för att svara