2 069 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Häck mot gångväg.
Jag har på min baksida en gångväg 50cm från tomtgräns där jag nu funderar på att öppna upp utfart.
Frågan som då uppstår: Måste grannen då klippa ner sin häck(som börjar 1m från tänkt utfart) till 80cm höjd, enligt trafikregler?
Frågan som då uppstår: Måste grannen då klippa ner sin häck(som börjar 1m från tänkt utfart) till 80cm höjd, enligt trafikregler?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Du måste troligen ha tillstånd från "väghållaren" för att få öppna en utfart. Väghållaren borde då villkora tillståndet med att skymmande häckar hålls på rätt höjd.
Tror att TS menar att öppna en liten mansbred glugg ut mot gångbanan? Det kräver i så fall inget tillstånd. Däremot om man vill göra en ny utfart för bil så krävs det som hempularen skriver ett tillstånd från väghållaren (som kan vara kommunal, privat, en vägförening eller Trafikverket).
Kallar det "utfart" för att i § står det så, med tillägget "gäller även gångbana". Hk tolkar rätt, jag menar liten utfart för
mig, hund, cykel o barn. Det kan gå undan på gångvägen med löpare, hoverboards, cyklar mm så allvarlig olycksrisk
föreligger.
Uppfriskande för grannsämjan om hen tvingas klippa ner
Det är ju trots allt en utfart
mig, hund, cykel o barn. Det kan gå undan på gångvägen med löpare, hoverboards, cyklar mm så allvarlig olycksrisk
föreligger.
Uppfriskande för grannsämjan om hen tvingas klippa ner
Det är ju trots allt en utfart
Klicka här för att svara