4 472 läst ·
39 svar
4k läst
39 svar
Reparation med begagnade delar (bilrelaterat)
Sida 1 av 3
Ber om ursäkt att detta inte är husrelaterat, men har sökt och hittar inget bra svar någonstans, så tänkte kolla kolla med er här.
Kort historia : Köpt en bil hos handlare. Drygt 10år gammal men lågmilad (11000) och "rätt" utrustad. Har nu problem med växellådan som med stor sannolikhet kommer att bytas av firman. Problemet för mig är att pga det dåliga utbudet av begagnade växellådor med dessa låga miltal, kommer det förmodligen monteras en växellåda som kanske har averkat närmare 20000mil istället. Har jag några rättigheter när det gäller detta? Prislappen på denna bil låg ju en bra bit högre än motsvarande med mera mil. Firman har skött sig mycket bra hittills och jag tror verkligen att dom vill göra rätt för sig men jag misstänker att vi inte har samma syn på värdet av låga mil.
Kort historia : Köpt en bil hos handlare. Drygt 10år gammal men lågmilad (11000) och "rätt" utrustad. Har nu problem med växellådan som med stor sannolikhet kommer att bytas av firman. Problemet för mig är att pga det dåliga utbudet av begagnade växellådor med dessa låga miltal, kommer det förmodligen monteras en växellåda som kanske har averkat närmare 20000mil istället. Har jag några rättigheter när det gäller detta? Prislappen på denna bil låg ju en bra bit högre än motsvarande med mera mil. Firman har skött sig mycket bra hittills och jag tror verkligen att dom vill göra rätt för sig men jag misstänker att vi inte har samma syn på värdet av låga mil.
Jag tror nog ni har samma syn på värdet av låga mil. Finns ju ingen bilhandlare som inte förstår hur antalet mil som bilen gått påverkar värdet. Att din bilhandlare förstår det bevisas ju av att prislappen på din bil låg en bra bit högre än en motsvarande med mera mil.
Men sedan när man letar efter reservdelar så är ju utbudet vad det är och man får göra det bästa av situationen. Antagligen skulle inte en ny växellåda vara rimligt heller. Har du tittat på bildelsbasen vad det finns för utbud?
Men sedan när man letar efter reservdelar så är ju utbudet vad det är och man får göra det bästa av situationen. Antagligen skulle inte en ny växellåda vara rimligt heller. Har du tittat på bildelsbasen vad det finns för utbud?
jag köper hellre en bil som gått 20000 mil i norrland än en bil som gått 10000 mil i stockholm.
troligen har motorn snurrat kortare tid i "norrlandsbilen" samt en tusendel av alla start/stopp som stockholmsbilen. trots hälften så mkt mil.
troligen har motorn snurrat kortare tid i "norrlandsbilen" samt en tusendel av alla start/stopp som stockholmsbilen. trots hälften så mkt mil.
Knivig situation. Jag hade haft svårt att acceptera en reservdel som gått dubbelt så långt som delen den ersätter. Speciellt när det är en av bilens dyraste och mest utsatta komponenter.
Samtidigt förstår jag bilfirman lite. De vill komma så billigt som möjligt undan. Och oavsett vad det är för bil, en tio år gammal bil är sällan skitdyr så firmans marginal äts upp omedelbart när växellådan byts, även om det är till billigast tänkbara låda.
Stå på dig. Om en 20.000-milalåda är enda tänkbara alternativet för att få ut bilen på vägen kanske du kan förhandla dig till en kompensation för risken och det minskade värdet på bilen.
Samtidigt förstår jag bilfirman lite. De vill komma så billigt som möjligt undan. Och oavsett vad det är för bil, en tio år gammal bil är sällan skitdyr så firmans marginal äts upp omedelbart när växellådan byts, även om det är till billigast tänkbara låda.
Stå på dig. Om en 20.000-milalåda är enda tänkbara alternativet för att få ut bilen på vägen kanske du kan förhandla dig till en kompensation för risken och det minskade värdet på bilen.
Det var väl inte riktigt ett svar på frågan, eller ens i närheten? TS bor ju dessutom i Västernorrland så det är väl tveksamt om hans bil gått i Stockholmstrafik dagarna i ända. Historiken på en växellåda från skroten är nog svårare att ta reda på, så det kan mycket väl vara så att 20.000-milalådan avverkat sina mil i en taxi i Stockholm...camaro1969 skrev:
vad är det för bil det handlar om?
jag menade att en begagnad 20000milalåda kan va bättre än en 10000 milalåda.. men det är inget man kan veta..
jag menade att en begagnad 20000milalåda kan va bättre än en 10000 milalåda.. men det är inget man kan veta..
Kolla vad det kostar med en renoverad låda i många fall det bästa.
Om det inte är en problemmodell så går en växellåda oftast väldigt långt så om du får lite kompensation så skulle jag inter va rädd för en 20000 mila låda.
Om det inte är en problemmodell så går en växellåda oftast väldigt långt så om du får lite kompensation så skulle jag inter va rädd för en 20000 mila låda.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Ja, fast nu gällde det ju växellåda. Och om bilen har gått 20000 mil så har åtminstone utgående axel snurrat lika långt oavsett var bilen har körts...camaro1969 skrev:
Nu var det länge sedan jag var med om växellådsprov på SKFs forskningslaboratorium, så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men jag vill minnas att det som knäcker en växellåda snarare är överfört vridmoment än antal snurrade varv. Så en låda som gått med hög belastning tar slut fortare. Kallstarter är också problematiska iom att slitaget blir större när oljan är kall.
Men jag har som sagt inga hårdare data än så.
(Fun fact: Gubbarna på labbet skröt om att de minsann tom fått Engelska bilar från sextio och tidigt sjuttiotal att hålla. Men då gällde oljebytesschema enligt: Kör till jobbet och byt olja. Kör hem och byt olja. Kör fram och tillbaka och byt olja. Sedan så kunde man köra 50-100 timmar eller så, innan nästa byte och sedan följa lite vanligare intervall. Någon gång under de första oljebytena kom en kugg med oljan ut, men det var bara att få den reparerad på garanti och så börja om igen...
Det är en bmw 5-serie det gäller. Problemet är ju att det sannolikt inte finns någon begagnad låda som gått lika lite, och jag kan inte hitta någonting om vad som egentligen gäller i ett sådant fall.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Du har inte kollat Tyskland? Nu är det ju si-och-så med uppgivna miltal i det landet, och frakt till norra Sverige kanske inte är att leka med, men kostar inte mycket att googla.dof skrev:
jo men det är endast utgående axel som snurrat lika mycket oavsett var den körts.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast nu gällde det ju växellåda. Och om bilen har gått 20000 mil så har åtminstone utgående axel snurrat lika långt oavsett var bilen har körts...
Nu var det länge sedan jag var med om växellådsprov på SKFs forskningslaboratorium, så jag kommer inte ihåg alla detaljer, men jag vill minnas att det som knäcker en växellåda snarare är överfört vridmoment än antal snurrade varv. Så en låda som gått med hög belastning tar slut fortare. Kallstarter är också problematiska iom att slitaget blir större när oljan är kall.
Men jag har som sagt inga hårdare data än så.
(Fun fact: Gubbarna på labbet skröt om att de minsann tom fått Engelska bilar från sextio och tidigt sjuttiotal att hålla. Men då gällde oljebytesschema enligt: Kör till jobbet och byt olja. Kör hem och byt olja. Kör fram och tillbaka och byt olja. Sedan så kunde man köra 50-100 timmar eller så, innan nästa byte och sedan följa lite vanligare intervall. Någon gång under de första oljebytena kom en kugg med oljan ut, men det var bara att få den reparerad på garanti och så börja om igen...Som bekant så är ju de tio första timmarna kritiska vad gäller att få lagringar att hålla lång tid. Det är då som allt skit/spånor osv. valsas in i lagerbanorna som sedan blir startskotten till utmattningarna. Så 10h oljebytet är kritiskt.)
allt annat i lådan påverkas av vilken typ av körning den har..
bmw 5 serie borde det finnas hur mycket som helst till, årsmodell? automat?