Jonaasa skrev:
Vi har vårt hus fullvärdesförsäkrat hos LF. Jag la till allriskförsäkring och vår försäkring kostar 550 kr i månaden. Självrisken är mellan 1500-3000 beroende på vad som händer.
Är inte 6600:- om året för en allriskförsäkring väldigt mycket?
Det är ungefär vad jag betalar för bil båt och villa tillsammans.

Med allriskförsäkring inbakad i den vanliga villaförsäkringen kostar det 550. Var kanske lite otydlig i mitt inlägg.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Frågvis86 skrev:
Och vad är din poäng?
Att man ska försäkra utifrån gällande förutsättningar på hem, bil, lösöre, kapitalvaror, etc.
Här finns inget givet svar utan måste bedömas från varje enskilt behov och förutsättning.
Som jag skrev tidigare försäkrar jag enbart det som kräver större kapital för att återskapa och är även villig att betala en högre självrisk. Men det påverkas också av vilken ekonomi man har att snabbt kunna plocka fram eget kapital, här kan en försäkring vara ett alternativ som säkerhet om man inte har de förutsättningarna, men man får då betala för den säkerheten i form av försäkringspremie.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
O
Jag hade gärna valt lägre premie mot högre självrisk. Tyvärr fanns inte den möjligheten när jag kollade. Eller snarare det var sån liten skillnad i pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.