T
Tysk: so gjorde jag! Ringde och fick svar direkt och sen kom Avin som betalades.
12 svar · 1,9k läst
P
Parm: Absolut, samtidigt så är det ju enkla frågeställningar då jag ställer mig väldigt fundersam till detta.
24 svar · 3,3k läst
J
Jimpa_J: [citat] Jag har inte dragit upp slangarna och kollat, men när det slutar komma vatten har jag ungefär en meter vatten i brunnen. Sänker jag lite så borde det inte ge så mycket, förutom eventuellt lite skitigare vatten?
16 svar · 6,2k läst
S
Svecke: Det besked jag fick innan vi lämna in ansökan var att vid ett nybyggnadslov var det underförstått att rivning skulle ske. De sa också uttryckligen att bygglovsansökan undandröjde tillsynsärendet som alltså då skulle avslutas med hänvisning till att vi gjort rättelse.
175 svar · 69,4k läst
·
H
hempularen: Vill minnas att det var så det gick till då för drygt 30 år sedan när jag var i rätten senast. Då fanns det dock ingen målsägare.
6 svar · 1,5k läst
D
Daniel_82: Jag undrar lite vilket skick är lägenheten i? Varför jag undrar är om man skulle förbättra för att höja försäljningspriset så kanske det är svårt att göra om det säljs som dödsboet. Bara en tanke.
13 svar · 5,0k läst
larsbj
larsbj: Det är ett bra system 😉, jag kunde köpa en begagnad bara ett år gammal trekammarbrunn för nästan ingenting tack vare nån kommun som byggt avloppsnät....
19 svar · 3,7k läst
hsd
hsd: [citat] Är det en grävd brunn så måste man räkna med avvikelser i vattenkvalité och tillgång, det kan vara bra eller dåligt. är det kommunalt vatten så kan man förutsätta bra kvalité och tillgång, dock finns även där avvikelser. Undersökningsplikt ?? det är ett faktum likväl som att ett 50år gammalt papptak kan läcka stinkande vatten finns även i borrade brunnar, div
57 svar · 17,4k läst
B
Beltis: [citat] Kan också vara handhavande fel att man ställer glasen på fel vis att de slår emot varandra till exempel. Men en glasbit nere i pumpen är inget garantiärende
7 svar · 6,9k läst
P
Plåthuset: Kolla in Centrum För Rättvisa http://centrumforrattvisa.se/ [citat] En av de bästa organisationerna som finns i hela Sverige, alla kategorier, enligt mig.
1 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Nu är det en del år sedan. Men vårt första hus ingick i en grupp med 18 hus. När det byggdes på 80 talet så ordnade kommunen med en gemensam ansl. punkt. Och vi hade en liten samfällighet som stod för ledningar sista biten. Detta gav avsevärt lägre ansl. avgift (enl. vad jag hörde, vi var inte första ägare), men också lägre fast avgift. Kommunen passade på det viset också på
5 svar · 1,8k läst
Jumos
Jumos: Det diskuteras lite nu och då huruvida man får eller inte får blockera vägen till grannar och om man kan göra det på ett lite "diskret" sätt för att komma undan med det. Snubblade på denna artikel, och tänkte jag skulle dela med mig: http://www.allehanda.se/blaljus/brott/blockerade-vagen-for-grannen-doms-till-boter
0 svar · 2,7k läst
O
Odjuret: Tja... man får börja med att vara förberedd när årsmötet är. Och vara vaken under mötet. Att efteråt komma å gnälla på massa saker för att själv inte hängde med på mötet... Det känns bara barnsligt... Röstlängden godkänns på stämman. Du får vara vaken vid nästa stämma.... Om det då är viktigt att "fribyggarna" har sin plats i styrelsen, påpeka det på mötet. Men som
50 svar · 9,2k läst
O
Odjuret: Va bra! Tack! Då vet jag hur det fungerar... Tänka sig... Nu har jag lyckats lära mig nånting nytt igen :p
64 svar · 15,3k läst
F
fusion: Har inte heller sett någon sotare använda fallskydd. I slutänden är det dock alltid sotaren, snickren mfl som är personligt ansvariga för sin egen säkerhet, dvs att använda fallskydd där det krävs. Finns fallskyddsutrusning på tak och någon yrkesman som inte använt det faller ned, går i alltid byggherren fri. Arbetsgivaren hålls fri om den kan påvisa att den som ramlat ned har
10 svar · 7,4k läst
B
BB427: Ok, tack föt tipset!
17 svar · 2,0k läst
J
johole: Stämmer, vi har hittat spår av en gammal infiltration som ligger i linje med brunnen och ledningen. Nuvarande infiltration ligger som sagt i vinkel ut från brunn och ledning.
11 svar · 2,7k läst
K
kindvall: "Lekmännen", dvs de nämndemän som inte är jurister, nomineras ju av de politiska partierna. Så det är till stor del pensionerade politiker och partiengagerade personer som inte fått något förtroendeuppdrag i den politiska verksamheten av en eller annan anledning.
28 svar · 13,6k läst
B
bope: Tack, det är just statusen och nyttan på olika delar av vägen/samfälligheten det gäller. Och hur man då beslutar om statusen att den ska ingå eller ej.
6 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: [citat] Om man börjar oroa sig för att folk ska brinna inne? Det är inget som sekretess skyddar emot. Jag tror att genom att sekretessbelägga kan skapa mer problem än vad de löser. Att en byggnad eventuellt blir utbränd innan inflytt och att det kanske skulle förlänga tiden innan de kan flytta in är försumbar och inget argument. det byggs bostäder hela tiden. Och det är så få som
23 svar · 4,5k läst
O
Odjuret: HD slår fast att en enstegstätad fasad inte är att betrakta som fel. Om det under den tiden som huset uppfördes var standard. http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgoranden/2016/2016-05-11%20T%206237-14%20Dom.pdf Själv tycker jag att det var en korrekt dom. Man ska inte behöva bli straffad för hur huset byggdes om de byggdes efter de regler som fanns då. Frågan är,
0 svar · 1,4k läst
O
Odjuret: Jag skulle neka alla eventuella krav från köparen. Mattsläppet fanns vid köpet och det nämndes i säljarens frågeformulär. Det är dessutom 25år gammalt med plastmatta... Jag tror att dess ekonomiska livslängd redan har passerat.
16 svar · 9,9k läst
mexitegel
mexitegel: Nej, ni behöver inte krångla till det. Precis som Tänka skriver, varsitt ex av avtalet som lämpligen sätts i fastighetspärmen.
13 svar · 14,2k läst
C
cpalm: Vem har anlitat firman egentligen? Du eller föreningen? Om det är föreningens underleverantör är det nog föreningen du bör vända dig till.
6 svar · 1,7k läst
BirgitS
BirgitS: Man har vissa möjligheter att få skadestånd: [citat] http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
4 svar · 1,2k läst
S
sebastiannielsen: hempularen: Normalt sett brukar det skrivas in i sekretessavtalet vad som skall anses "öppen". Oftast brukar det stå att information som är offentliggjord, anses vara öppen, dvs läser du något i tidningen som också är information som omfattas av sekretessen, så får du sprida vidare det som står i tidningsartikeln. Så information som du exempelvis berättat för din kompis, innan
12 svar · 2,1k läst
blackarrow
blackarrow: Sambolagen är "tuffare" än giftemål vad gäller att dela på allt som köpts till det gemensamma boet, så man måste oftast skriva samboavtal för att det skall bli "rimligt och rättvist". Ang CSN så är det ju rimligtvis skillnad på om mannen med välbetalt jobb har en CSN skuld innan man flyttar ihop, eller om sambon vill byta yrke, tar CSN lån för att ha samma ekonomi (nåja) och
74 svar · 35,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: 50 år gamla servitut måste förnyas före 2018, annars kommer vissa att försvinna. Läs mer på http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Fornyelselagen/
0 svar · 1,1k läst
S
Snål-Jocke: Jo det gör det. oavsett om du har som baktanke att sälja den vidare eller inte, Bjuder du 10 kronor för den och motparten inte vill bjuda över så är den helt enkelt inte värd mer än 10 kronor. Det går inte göra detta mer rättvist. Visst, det kan finnas situationer där någon väldigt gärna vill ha mycket, men inte har en ekonomisk situation att kunna köpa allt den vill ha, men så
29 svar · 7,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.