1 404 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Bilköp
Hej alla godingar!
Köpte en beg bil av en bilförsäljare, i annonsen stod det att vinterdäck ingick.
Dom låg i skuffen i påsar, öppnade en och kollade, såg ett fint dubbdäck, var nöjd så, nu när jag kollar alla påsar visar det sig att två av däcken är helt utslitna och olagliga.
Får jag bita i äpplen eller har jag någon rätt att kräva två nya eller iaf bättre?
Mvh Rickard
Köpte en beg bil av en bilförsäljare, i annonsen stod det att vinterdäck ingick.
Dom låg i skuffen i påsar, öppnade en och kollade, såg ett fint dubbdäck, var nöjd så, nu när jag kollar alla påsar visar det sig att två av däcken är helt utslitna och olagliga.
Får jag bita i äpplen eller har jag någon rätt att kräva två nya eller iaf bättre?
Mvh Rickard
Stod det något mer om skicket på vinterdäcken i annonsen ?
Tycker ju att om man är en seriös försäljare så skickar man med godkända däck, men han hade kanske ingen koll på hur dom såg ut eller annars så är han inte seriös.
Tror personligen inte att du kan kräva nya däck men prova kontakta försäljaren och hör med honom ...
Tråkigt är det i alla fall.
Tycker ju att om man är en seriös försäljare så skickar man med godkända däck, men han hade kanske ingen koll på hur dom såg ut eller annars så är han inte seriös.
Tror personligen inte att du kan kräva nya däck men prova kontakta försäljaren och hör med honom ...
Tråkigt är det i alla fall.
problemet är väl att ett par risiga men lagliga däck inte kostar mer än ett par hundringar, och något annat kan du inte förvänta dig att få av säljaren => inte värt besväret.
Själv hade jag tur och fick med vinterdäck "om det fanns på däcklagret till bilen". Och det visade det sig att det gjorde, och klisterlappen satt kvar så dom hade bara rullat några kilometer....
Själv hade jag tur och fick med vinterdäck "om det fanns på däcklagret till bilen". Och det visade det sig att det gjorde, och klisterlappen satt kvar så dom hade bara rullat några kilometer....
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Om du har köpt av en firma som marknadsför produkten med att däck ingår. Så skall det vara OK däck också.
Är det en affär mellan privatpersoner så gäller köplagen, där har du undersökningsplikt, dvs. då är det upp till dig att kolla skicket före köpet.
Men som Mathias påpekar så är det ju inga större pengar det handlar om.
Är det en affär mellan privatpersoner så gäller köplagen, där har du undersökningsplikt, dvs. då är det upp till dig att kolla skicket före köpet.
Men som Mathias påpekar så är det ju inga större pengar det handlar om.
Jag hade absolut ringt firman och påtalat hur lurad du känner dig.
De kanske har några hyfsade beg däck som de kan ge dig istället. Även om begagnade däck inte är värda särskilt mycket pengar så ska de gamla däcken krängas av och de nya ska krängas på. Det är troligen relativt enkelt och billigt för firman att fixa det och det kan det vara värt för att slippa ha en sur kund.
De kanske har några hyfsade beg däck som de kan ge dig istället. Även om begagnade däck inte är värda särskilt mycket pengar så ska de gamla däcken krängas av och de nya ska krängas på. Det är troligen relativt enkelt och billigt för firman att fixa det och det kan det vara värt för att slippa ha en sur kund.
Om du köper bilen av en bilhandlare och säljaren sprecifikt utfäster att vinterdäck skall ingå skall du rimligtvis kunna förvänta dig att däcken också är i användbart skick, vilket naturligtvis inte är fallet om de är olagliga. En fullt rimlig anledning att reklamera enligt min åsikt. Sen kanske du inte kan förvänta dig mer än att handlaren får fixa fram ett par halvsunkiga begagnade däck åt dig. Om det är kompletta vinterhjul skulle jag också kräva att handlaren kränger på de nya däcken.
Klicka här för att svara