4 157 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Dom mot Designers Revolt
Sida 1 av 2
Intressant dom mot bolaget Designers Revolt och två bolagsmän. De döms till höga böter och ersättningar samt rejäla fängelsestraff.
Oddsen för att domen överklagas är nog väldigt låga
Ska bli spännande att se hur det fortlöper.
http://www.svt.se/kultur/kopierade-designmobler-doms-till-fangelse
Oddsen för att domen överklagas är nog väldigt låga
Ska bli spännande att se hur det fortlöper.
http://www.svt.se/kultur/kopierade-designmobler-doms-till-fangelse
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Det förvånar mig att någon köper dessa "möbler", oavsett om de är original eller kopiorthomasx skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 829 inlägg
Helt rätt dömt. Förstklassiskt renommésnylteri.
Rätt dömt eftersom de har haft verksamhet i Sverige, hade de gjort rätt och bara baserat det i UK på riktigt hade de nog kommit undan. Annars tycker jag att de 25 år efter upphovsmannens död som Storbritannien har som skydd är mer rimligt än 70 år!
Även om de lägger mycket i utvecklingskostnader tar de bra betalt om man tittar på deras vinster. Så det är väl bra att de tvingas att utveckla nya mediciner för att överleva.
Men jag håller med dig att det är dubbelnoral av staten och att din jämförelse är väldig relevant
Men jag håller med dig att det är dubbelnoral av staten och att din jämförelse är väldig relevant
Ja, domen är ju helt riktigt. Sanslöst naivt av männen bakom, kan jag tycka.
Också skumt att t.ex. ett patent ska gälla i 20 år max, och kosta en faslig massa pengar, ett designskydd i 50 år och en upphovsrätt i 70 år efter upphovsmannens död. Varför man inte ska få ha upphovsrätt på en uppfinning är ett mysterium, och var gränsen går mellan det ena, det andra och det tredje.
Också skumt att t.ex. ett patent ska gälla i 20 år max, och kosta en faslig massa pengar, ett designskydd i 50 år och en upphovsrätt i 70 år efter upphovsmannens död. Varför man inte ska få ha upphovsrätt på en uppfinning är ett mysterium, och var gränsen går mellan det ena, det andra och det tredje.
Ja, och efter Piratebay domen är det rätt så tydlig hur lagen tolkas, så naivt är det.
Sen tycker jag snarare att det är konstigt att designskydd och upphovsrätt gäller så länge.
Tänj hur många fina design inte gjordes för att företag lever gott på sina gamla produkter
Sen tycker jag snarare att det är konstigt att designskydd och upphovsrätt gäller så länge.
Tänj hur många fina design inte gjordes för att företag lever gott på sina gamla produkter
Ett av skälen till prisbilden på läkemedel är val att patentet går ut efter tämligen kort tid. Om jag kommer ihåg rätt så börjar patentet rulla vid de första testerna, vet inte om det är patienttester eller försöksdjur.thomasx skrev:Ja, domen är ju helt riktigt. Sanslöst naivt av männen bakom, kan jag tycka.
Med längre återbetalningstid kan man tänka sig lägre priser, innan me-to företagen börjar kopiera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 871 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 871 inlägg
Patenttiden börjar väl rulla på när patentet godkänns och eftersom bolagen vill få patent så fort som möjligt för att ingen annan ska hinna före så kan det mycket väl vara före test på försöksdjur. Numera kan det ta 15 år från att ett patent har godkänts till läkemedlet finns i handeln så det är inte lång tid företaget har på sig för att få igen alla pengar de har lagt ner under utvecklingen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 082 inlägg
Jag tror nog tvärtom att oddsen för att domen kommer att överklagas är mycket stora. Om man som det står i artikeln har tagit in "rättsliga prövningar av kunniga advokater" så är det inte omöjligt att det här är något som vanligtvis välunderrättade kan tvista om. Och tingsrättsdomar är ju kända för att kunna vara lite hipp-som-haver.thomasx skrev:
Så baserat på artikeln så räknar jag nästan med att det blir en fortsättning. Skall bli intressant att se vad högre rätt i så fall säger.
Du gjorde nog en liten tankevurpa om höga och låga odds där, tror jaglars_stefan_axelsson skrev:Jag tror nog tvärtom att oddsen för att domen kommer att överklagas är mycket stora. Om man som det står i artikeln har tagit in "rättsliga prövningar av kunniga advokater" så är det inte omöjligt att det här är något som vanligtvis välunderrättade kan tvista om. Och tingsrättsdomar är ju kända för att kunna vara lite hipp-som-haver.
Så baserat på artikeln så räknar jag nästan med att det blir en fortsättning. Skall bli intressant att se vad högre rätt i så fall säger.