16 349 läst ·
71 svar
16k läst
71 svar
Ruttna vindskivor, dolt fel?
Folk som skyller på andra och förväntar sig att andra skall göra allting har funnits så länge jag minns. Det är inte kopplat till någon speciell generation, men är kanske vanligare nu (det är inte mitt fel i alla fall).
Är lite från person till person, är själv 80-talist och får bevis dagligen på att ålder inte är en garanti för klokhet och visdom...tycker faktiskt att det är övervägande mer 40-50 åringar som beter sig dåligt och är principfasta in i döden fast dom blir motbevisade gång på gång.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
👍🏼Marre666 skrev:Det är fan inte konstigt att allt fler väljer att sälja med friskrivning när folk får för sig att allt från en dålig vindskiva till att ett eluttag har fel nyans av vitt skall räknas som fel och ersättning skall krävas. Har man ingen koll och tummen mitt i näven och tror att alla andra skall betala allt hela tiden så är det nytt hus / lägenhet som gäller om
Vore en kul profilering för mindre mäklarföretag ju - "vi säljer enbart till erfarna husägare som vet vad d innebär att ha hus". Iofs är husnybörjare kanske lättare att lura på pengar än husrävar. Men jag skulle lätt använda den mäklarfirman för att slippa tjafs 5-år efter man lämnat ett hus.
Jag ogillar sånt - men köpte nytt hus(ett timmerhus byggt obestämt datum) jag tog över för några veckor sen och det står i köpebrev att säljaren ansvarar tills tillträde att maskiner etc är i tillfredställande skick, jag flyttar in, golvvärmen i badrumet fungerar inte(stod ingenstans om det, så i princip ouppvärmt badrum, obra) och diskmaskinen läcker ut på köksgolvet(rejäl pöl på 40x40 så inte bara några droppar, visst läckskydd finns men det lär ju säkert vara mer vatten som tagit sig ut åt ner i grund över en tid).
Jag skrev nämligen försäkring med självrisk på 10000kr för eg bryr jag mig ju inte om sånt hära - men om hon nu har försäkring som gäller ett tag efter tillträdet borde jag kanske be om(kräva?) att få tillgång till hennes försäkring för att vara lite smart?(jag kan rentav betala den självrisken om det skulle hjälpa) - vinner jag något på det tror ni? eller blir säljaren ovän med mig om jag tar upp problemen - hon bor nästgårds och kommer stöta på henne flera ggr..
Plus att idag upptäckte jag att stuprörets förlängning på framsidan, som går går under stora altanen, inte kan vara ett acceptabel rör till det ändamålet - det är små(skitsmå)avlånga fabriksperforerade hål i två längder längs med hela röret!!! - så det har stått så med DIREKT avrinning från regnet ner på grunden sen 2008 😖😖😖😖 Kan ju lika bra stå att vattna grunden med spolslang liksom 😫 Är det säljaren som ansvarar för det problemet? eller den ägaren som ägde huset då 8år sedan(10år ansvara)
Eller ska jag som köpare haft kunskap och förstått att det är fel svart veckat rör på stupröret? Så bara byta röret och bryta upp hela altanen utan ett ord till någon annan är frågan - och förstå att sånt misstag kan göras?
Klart orolig för min lilla grund nu 😞 Har ingen inspektionslucka men ska ta upp bräderna i skafferiet och göra en om d går i veckan då jag får lugnare..och skaffar mig mätare och en avfuktare och faktisk även en "speedheater" då jag nu nojjar för hussvamp 😆
Ska jag kontakta mäklaren eller säljaren isf? Eller båda? Tänkte att det blir mindre risk för bråk av privat karaktär om mäklaren är med kanske?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater Cobra
Ta bort färg, lack eller lim
2 849 kr inkl moms
Läs mer
Tror inte du kan kräva något av säljaren, ev då diskmaskinen som enligt avtalet skall fungera vid tillträdesdagen. Det andra ingår i din undersökningsplikt / besiktning, eftersom det inte är ett dolt fel så blir det svårt. Man köper alltid ett hus i befintligt skick.
Bra med andras åsikter utifrån sett 👍🏼 ju eg så jag tycker själv..men funderar på att fråga iaf(inte kräva) får hon högre premier i framtiden pga det tro?Marre666 skrev:
Blir den tillräckligt mör ramlar den ner av sig självt.
jag är mer förvånad över att man inte kan lägga in en bild på denna "osynliga" vinskiva när man startar en tråd. Hur ser vattplåten ut som täcker hela är jag nyfiken på.
Att vindskivorna blir dåliga är bara en bra påminnelse om att kika på resterande takets skick samt städa i skrymslen och vrår.
Att vindskivorna blir dåliga är bara en bra påminnelse om att kika på resterande takets skick samt städa i skrymslen och vrår.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden