4 384 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Debiterad för avlopp enligt Schablon
Men då debiterar man schablonmässigt. Det är ingen kommun som inte debiterar för avlopp om man har det.ConnyGsson skrev:
Ja hur vet du att du inte får köra för fort eller mörda någon. Det anses nog att man har skyldighet att kunna lagar och förordningar i vårt samhälle och där i ingår också kommunallagen. VA taxor är en del av kommunallagen som antas av kommunalfullmäktige i kommunen. Du kanske ska fråga dig själv om du inte har ett ansvar att själv ta reda på de regler som gäller för din kommu.ConnyGsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Fast nu när kommunen kommer och tvångsansluter så borde de se till att det kommer en mätare på plats.
Kommunen är ju den starkare parten i sammanhanget och borde ha mycket bättre koll än den enskilde individen.
För att få köra bil behöver man dessutom körkort, men jag har då inget husägarkort...
Kommunen är ju den starkare parten i sammanhanget och borde ha mycket bättre koll än den enskilde individen.
För att få köra bil behöver man dessutom körkort, men jag har då inget husägarkort...
Men det finns ju normalt båda varianterna, schablon alternativt mätning....så är det i allafall i flera kommuner. Om man nu får installerat något som kostar 450 tusen så kanske man är intresserad av vad som gäller för den anläggningen och tar reda på detta. Jag vet inte Norrtäljes regler för va-taxan men det kanske är så att man anser att grundkonceptet är schablon för de som inte har kommunalt vatten in. Om då den som anser att man hellre kör på mätning får möjligen då själv begära detta.13th Marine skrev:
Redigerat:
Lagen är ju tydlig. Önskar kommunen fakturera efter förbrukning så får de sätta upp mätare. Enligt deras egna VA-taxa så ska de antingen fakturera efter mätning på fastighetsägarens bekostnad eller på annat sätt som överenskommits med fastighetsägaren.
Nu har kommunen valt att inte mäta och då får både kommun och fastighetsägare anstränga sig och komma överens om något. Kommunens öppningsbud tycks vara en schablon som kommer från byggvatten. Jag skulle inte gå med på detta som fastighetsägare när det bor fyra personer på fastigheten.
Nu har kommunen valt att inte mäta och då får både kommun och fastighetsägare anstränga sig och komma överens om något. Kommunens öppningsbud tycks vara en schablon som kommer från byggvatten. Jag skulle inte gå med på detta som fastighetsägare när det bor fyra personer på fastigheten.
Tack för alla svar!
Jag blir bara mer stärkt i min uppfattning. Men jag återkommer när ärendet är löst
Jag blir bara mer stärkt i min uppfattning. Men jag återkommer när ärendet är löst
Klicka här för att svara