Byggahus.se
Kort (nåja); jag har pga familjesituation knappt varit på min balkong i sommar och därmed inte noterat att svartmyror etablerat sig i blomlådor. Dessa har vandrat över till grannen, och denna valde att ta till storsläggan direkt, första informationen jag fick om detta var att jag via styrelsen fick jag reda på att anticimex var bokade. Naturligtvis fick de tillgång och la ut något sorts myrgodisgift. Grannen kom oombedd in med dem och det första ha sa var 'kommer det över en myra till...', jag något om att det är svårt att garantera. Kommunikationen låste sig lite där.

Sedan dess har jag dödat alla lösspringande myror, tagit bort all jord ur lådan där boet var och även några andra där jag sett myror röra sig. Jag har rätt mycket växter och jord i stora lådor, även om det inte har sett speciellt bra ut i år så vill jag gärna behålla det jag kan, förutom att det vore ett stort jobb att bära ut allt.

Efter de första dagarna hittade jag bara enstaka myror, nu senaste dagarna inga alls. Men jag har inga illusioner om att de är helt borta, det har blivit kallare och de kan hålla sig gömda länge. Jag flyttade också allt från de närmaste metrarna mot grannen för att försvåra för äventyrliga myror, min bild från vad jag sett på min sida är att väldigt få myror bör ha hittat över. Grannen fortsatte med ett högt tonläge via mail till mig och styrelsen att min balkong ska tömmas och att deras balkong är oanvändbar. Jag har fortsättningsvis bara hållit styrelsen informerad, inte svarat grannen.

Grannen såg en myra till, så två veckor senare var anticimex här igen. De la ut något annat gift och önskade mig lycka till (med grannen). Och nu har grannen skickat "skadeståndskrav i förenklad form" på ca 1,5 ggr månadsavgiften för obrukbar balkong i en månad, slängd mat, städmaterial osv

Jag orkar inte riktigt med detta, det är fortfarande i familjen jag har min riktiga huvudvärk, så jag överväger att betala och hoppas att detta försvinner.

Men här mina funderingar till er; vad är mitt ansvar i detta läget? Det är ju någonstans emellan att vara en sanitär olägenhet som sprider ohyra och att djur kommer från naturen utan att någon är skyldig till det.

Och skadeståndskravet..min bild är att han skulle ha svårt att få igenom detta om han gick till rätten, om han ens kan göra det, vad är er? Vad kan bli följderna om jag inte betalar? Eller om jag gör det och därmed erkänner ansvar i någon form?

/trött
 
Redigerat:
Det blir inga följder alls om du inte betalar, förutom att grannen blir surare. Du blir bara betalningsskyldig om han drar det till rätten och vinner vilket jag inte tror kommer att ske.
Det kan möjligtvis kunna vara en sak som täcks av hemförsäkringen.
 
Skulle jag ringa anticimex varje gång jag såg en myra så hade jag haft att göra. Tyvärr verkar du ha råkat ut för en riktig knäppskalle till granne, vad du gör betala inte utan låt grannen slåss mot sina väderkvarnar i fred. Ignorera grannen fullständigt.
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
harry73
Grannen har säkert en fobi
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Myrorna har flugit dit byggt bo hos dig men hittat något ätbart hos grannen på hans balkong...

Fråga grannen om han kan svara dig på vad myrorna åt upp på hans balkong???
När grannen svarar xxx fågelfrö etc... ja då upplyser du honom om att ätbara saker får inte förvaras på hans balkong och att han brutit mot reglerna inte du..
 
  • Gilla
phattrance och 7 till
  • Laddar…
Myrorna gick vidare in i deras kök via balkongdörr/fönster, och det kan ju knappast vara fel att förvara mat i kök. Och jag är inte ute för att sätta dit han, visst kan jag tycka att det är lite överkänsligt över vanliga svartmyror, men det är deras upplevelse, och det är ju lite annorlunda med en balkong i stan och en villa med naturen precis bortanför altanen.
 
Vilken trevlig granne.

Till att börja med så behöver du inte betala något alls.Det enda grannen kan göra är att stämma dig. Det blir isåfall ett småmål (under ca 22000 kr, ett halvt basbelopp). I ett sådant mål riskerar du inte att få några stora rättegångskostnader. Även om det är jobbigt behöver du inte vara överdrivet rädd för det. Se till att ha 1½ månadsavgift och några tusenlappar extra sparade så att du känner att du kan hantera ett värstafall.

Jag hade bett grannen om en skriftlig och tydlig redogörelse om vad denne baserar skadeståndetskraven på. Då kan du avgöra om det ligger någon substans i kraven. Du kan också använda materialet till att leta fel som grannen eventuellt kan ha begått gentemot föreningens stadgar. Att be om material är också ett bra sätt att förhala det hela. Ställ gärna lite följdfrågor med långa intervaller och ge falska löften som drar ut på tiden. "Måste kolla med styrelsen..
Behöver prata med min svågers kusin som är jurist för att se om det här verkligen är rimligt.. Har inte hunnit kolla på det här ännu men förhoppningsvis hinner jag titta på det nästa vecka.. jo har har börjat titta men blev tvungen att prioritera familjen.. ". Till slut kanske grannen lessnar på att driva det hela. Eller flyttar. Så ta god tid på dig och håll grannen på halster.

Jag hade också pratat med styrelsen och se vad de säger, det kanske finns någon klok person där som har några bra tips.

Jag hade också vattnat plantorna med vattenlöst myrr. Då borde myrorna försvinna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hjälp, är ni stockholmare inte kloka?

Gå helt bananas och ringa Anticimex för några myror :wow:
 
  • Gilla
mfriman och 19 till
  • Laddar…
embeoo skrev:
..., och det är ju lite annorlunda med en balkong i stan och en villa med naturen precis bortanför altanen.
Största skillnaden är att det är otroligt mycket enklare att 'försvara' sig mot myrorna ifall de kommer via balkongen inne i stan än ifall man har huset omgivet av myror. Bara att strö lite myrr på balkongen borde räcka rätt långt. Men ringa anticimex för några myror, då har man stora problem. Annars borde storstadsbor vara rätt vana vid diverse skadedjur, kan tänka mig att allt från kackerlackor till storråttor är betydligt vanligare där än i mer lantliga delar av landet.
 
  • Gilla
Porsvant
  • Laddar…
Betala för guds skull inte. Nästa sommar kommer det kanske fler myror.

Vad baserar han skadeståndskravet på, dvs vad anser han att du har gjort för fel? Något uppsåt kan ju vara svårt att tänka sig, men oaktsamhet? Är det oaktsamhet att inte gå ut på balkongen? Om du gått ut på balkongen och sett myrorna men struntat i det några månader kanske det kan räknas som oaktsamhet.
 
  • Gilla
Adam F
  • Laddar…
Om grannen har myror på sin balkong kan det inte till 100% vara TS fel.
Grannen är ansvarig att hålla sin balkong fri från myror.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Betala absolut inte. Det kommer grannen ta som bevis på att grannen har rätt. Kontakta styrelsen för att höra om de tycker att du ska göra något ytterligare rörande myrorna. Om styrelsen har vettiga instruktioner: följ dem och försök ha så lite kontakt som möjligt med grannen (rörande myrorna).

Förslagsvis kan du svara att du inte anser dig vara ersättningsskyldig, att du gör vad som skäligen kan krävas av dig för att hålla myrorna borta och hänvisa grannen till styrelsen. Ha det som standardsvar så tröttnar grannen förhoppningsvis på att ge sig på dig och ger sig istället på den stackars styrelsen.

Någonting säger mig att styrelsen redan har några andra öppna ärenden rörande denna granne om grannen är så snarstucken som framgår i denna tråd.
 
  • Gilla
lgidaz och 7 till
  • Laddar…
Som sagt säg bara att du inte anser dig betalningsskyldig. Och kommnetera överhuvudtaget inte frågan mer.

Sedan är ju frågan hur man ev. skall kunna sköta en grannsämja ändå. Jag skulle nog försöka hålla normala samtal om allt annat. Men så fort myrfrågan kommer upp, så "stänger man av", typ vänd på klacken och gå.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om grannen får myror i köket beror det på att de inte håller rent. Vi har, som villaboende, massor med myror ute. På våren är det alltid någon som hittar in i köket, och om då ungarna har slarvat med mellanmålet får vi en myrväg. Men det är bara att torka av diskbänken, så kommer de inte tillbaka.

Tipsa grannen om att fundera på varför myrorna går in i deras kök och inte i ditt?

Varför deras balkong skulle vara oanvändbar för att det går några myror på den ibland förstår jag inte?
 
  • Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.