Hej

Jag behöver all hjälp jag kan få i ett tråkigt ärende. Det blir mycket text, jag har försökt hålla det kort.

Jag och min sambo köpte ett hus förra året. I vintras fick vi smaka på väldigt höga fjärrvärmefakturor och värmen räckte inte till, vi hade under 20 grader inomhus och varmvattnet räckte inte till när vi duschade.
Vi förstod att vi var tvungna att agera, drog igång en diskussion med säljaren som uppgett betydligt lägre förbrukningssiffror än vad huset förbrukar för oss och han är inte alls intresserad av att sammarbeta, men det är en helt egen historia.

Det landade i att vi kontaktade den lokala fjärrvärmeleverantören som kom och tittade hemma hos oss i somras. Han dömde ut vår befintliga fjärrvärmeväxlare och sa att den är en riktig energitjuv, "huset drar massor av energi även när ni inte har någon förbrukning" ingen värme till radiatorerna och ingen som duschade men mätaren visade ändå att huset förbrukade energi.

Han sa att om vi byter fjärrvärmeväxlare så kommer det bli betydligt bättre, från 35-40 MWh/år till 20-25MWh/år

Jag var lite orolig att besparingen inte skulle bli så stor som de utlovade och att jag inte skulle kunna räkna hem investeringen. Då lade fjärrvärmeleverantören in i köpeavtalet att vi har rätt att få tillbaka halva kostnaden om vi inte skulle vara nöjda, en så kallad nöjd kund garanti. Givetvis kommer de och plockar ner utrustningen också så detta var ett ganska kasst erbjudande.

Vi gick i alla fall med på detta och beställde jobbet för 30 000kr

Nu till dilemmat:

Dagen efter bytet utfördes så sköt energiförbrukningen i höjden! Energiförbrukningen steg över 100% med den nya fjärrvärmeväxlaren!!

Jag kontaktar fjärrvärmeleverantören som kommer och tittar på plats men har absolut ingenting att komma med. "ja det var ju lite konstigt" "det är ju ett gammalt hus" "ni duschar väl mycket" osv osv. Jag menar på att det är precis samma förutsättningar som innan bytet gjordes.

Jag känner mig långt ifrån nöjd, och det jag behöver hjälp med av er är om detta går under "nöjd kund garantin" som leverantören tycker, alltså att jag får tillbaka halva kostnaden och de hämtar växlaren sedan står jag där utan någonting. Eller som jag tycker en ren och skär reklamation, resultatet är inte i närheten av vad som utlovats så jag ska få tillbaka 100% och sedan installera en bergvärmepump istället för att slippa vara i händerna på energibolagen (=maffian)

Alla tips, länkar och synpunkter är intressanta. Vad ska jag göra? När vintern kommer så ser det ut som att mina värmefakturor kommer hamna på 8000-10 000kr/månaden

Vh

Ren reklamation. Det måste vara ett mätfel eller fel på växlaren. Har du betalt fakturan? Om inte, ta ut en graf på förbrukningen där felet syns och bestrid fakturan. Kräv också att de stryker en del av energikostnaden eftersom det uppenbarligen är fel.

Nöjd kund-garantin var ju helt värdelös. Arg kund-garanti snarare. Vem vill betala 15 lax för ingenting?

Betala inte fakturan förrän ni har en växlare som inte drar energi (förutom ett fåtal watt) när den inte används. Om den gör det så bedömer jag att den är defekt.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Beräknar man inte fjärrvärme på differensen in/utgående värme? Kan det vara defekta givare kanske? Energi försvinner ju bara inte rätt upp och ner.

Löste sig värmeproblemen när ni fick den bytt?

pelpet skrev:
Ren reklamation. Det måste vara ett mätfel eller fel på växlaren. Har du betalt fakturan? Om inte, ta ut en graf på förbrukningen där felet syns och bestrid fakturan. Kräv också att de stryker en del av energikostnaden eftersom det uppenbarligen är fel.

Nöjd kund-garantin var ju helt värdelös. Arg kund-garanti snarare. Vem vill betala 15 lax för ingenting?

Betala inte fakturan förrän ni har en växlare som inte drar energi (förutom ett fåtal watt) när den inte används. Om den gör det så bedömer jag att den är defekt.

Tack för svaret
Jag har inte betalat fakturan än, men efter mötet med energibolaget idag sa jag ordagrant "Ni förstår väl att jag inte tänker betala detta, och även om ni bjuder på installationen så är jag inte nöjd iaf eftersom jag fått en betydligt högre förbrukning"

Svaret jag fick: "Det har vi avtal på som du skrivit under, är du inte nöjd får du tillbaka hälften och vi hämtar utrustningen, vill du försöka dra det vidare så kan du ju alltid försöka" sagt lite spydigt

Jag måste ha mer kött på benen, vad är skillnaden på "nöjd kund garanti" och reklamation? Då menar jag juridiskt

nexustwins skrev:
Beräknar man inte fjärrvärme på differensen in/utgående värme? Kan det vara defekta givare kanske? Energi försvinner ju bara inte rätt upp och ner.

Löste sig värmeproblemen när ni fick den bytt?
Tack för svaret

Ja det är så de mäter. Men dom kan inte förstå vad som är fel hos mig, han hade inget konkret alls att komma med. Han skulle fixa så någon kollade mätaren men han sa att det till 95% säkerhet inte är den det är fel på.

Ja vi kan nu duscha utan att värmen tar slut (vilket man förutsätter med fjärrvärme) värmen i huset är oförändrad, jag skulle vilja ställa upp värmen till radiatorerna men då känner jag på mig att jag får det i ryggen sen att jag skruvat upp inställningarna och därmed får ta smällen med en högre förbrukning

Kostnaden beräknas väl på förhållandet mellan flöde och returtemp på primärsidan? Tänk att ventil på primärsidan hängt sig och det inte finns värmebehov i huset, då blir det dyrt... Man skall alltid sträva efter en så låg returtemp som möjligt.

Neeko skrev:
Tack för svaret
Jag har inte betalat fakturan än, men efter mötet med energibolaget idag sa jag ordagrant "Ni förstår väl att jag inte tänker betala detta, och även om ni bjuder på installationen så är jag inte nöjd iaf eftersom jag fått en betydligt högre förbrukning"

Svaret jag fick: "Det har vi avtal på som du skrivit under, är du inte nöjd får du tillbaka hälften och vi hämtar utrustningen, vill du försöka dra det vidare så kan du ju alltid försöka" sagt lite spydigt

Jag måste ha mer kött på benen, vad är skillnaden på "nöjd kund garanti" och reklamation? Då menar jag juridiskt
Reklamation = defekt leverans
Nöjd kund garanti = korrekt leverans (som du inte är nöjd med).

T
pelpet skrev:
Reklamation = defekt leverans
Nöjd kund garanti = korrekt leverans (som du inte är nöjd med).
Hej,

Du kan reklamera installationen utifrån att den inte lever upp till de förväntningar som utlovades. Gör det inte krångligt, återkom med ett skriftligt svar där du i korthet beskriver utgångsläget med din förbrukning, den uttalade effekten som utlovades med deras tjänst samt den reella effekten du uppnått som inte är i närheten av vad som utlovades.

Utifrån så ger du som 2 alternativ; åtgärda sin installation så att den blir vad som utlovats eller häva köpet.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Garanti är frivilligt åtagande som säljaren gör i avtalet med dig.
Reklamation är enligt konsumenttjänslagen eller konsumentköplagen, görs när det är "fel" på det som levererats (objektivt att bedöma som fel enligt lagens kriterier)

Båda gäller oberoende av varandra, så du kan välja om du vill göra en reklamation eller kräva att garantiåtagandet infrias.

Själva värmeväxlarna har sett likadana ut länge, och kan inte vara någon "energitjuv". Det viktiga är reglerutrustningen som styr ventilerna. På primärsidan vill man ha så lågt flöde och så låg returtemperatur som möjligt (de hänger ihop).

Några tänkbara fel som orsakar onödigt hög kostnad:

1. För högt flöde på primärsidan. Trasig ventil eller trasig/dålig reglerutrustning
2. De har kopplat in den nya värmeväxlaren fel så att flödet går åt fel håll på primär-eller sekundärsidan. Flödena ska "mötas" dvs gå åt motsatt håll.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hej, Neeko! Som Hasse_b beskrivit har du en hög föbrukning inne hos dig. Antingen i själva värmeväxlaren eller inne i byggnaden. Att då byta mätare hjälper inte, utan leder bara till en ännu högre förbrukning. Eftersom den nya mätaren mäter noggrannare. Så det är egentligen ett konstigt råd du fått av dem från första början . Men för den sakens skull kan du inte resonera att du tar emot en ny mätare om den ger ett fördelaktigt mätresultat, och att lämna tillbaka om det blir ofördelaktigt. Det känns ju lite fuskigt. Möjligtvis kan man man invända mot dem att de tar ut mätfelet två gånger. Tänk dig tanken att de stoppar in 1000 kwh från sig in i värmecentralen. Medans mätaren hos dig visar på 900 kwh. Mellanskillnaden består då av energiförluster i distributionsnätet och mätarfelet hos dig. När de sen fakturerar förbrukningen lägger de rimligtvis på en schablonmässig påslag på kilowattpriset, för nätförluster och mätarfel, säg 10% Du får alltså betala mätarfelet två gånger. Men det kan nog vara svårt att påvisa som enskild kund. Mvh, PerOF

Fast nu var det inte bara mätaren utan hela värmeväxlaren med reglerutrustning som byttes, om jag tolkar det rätt.

Bortsett från att förbrukningen nu är högre.

Hur ser det ut, hur stor förbrukning har du (årsförbrukningen med gamla växlaren)?

Hur stort hus är det, hur gammalt.

Och hur såg värmeräkningarna ut? Om jag förstått rätt (har inte själv fjärrvärme) så betalar man dels för själva energin, dvs. temp skillnad x flöde, del en distributionskostnad som i princip är baserad på flödet, där det alltså gäller att kunna krama ut den nödvändiga energin ur ett så lågt flöde som möjligt.

Om den gamla växlaren var "ineffektiv" så borde det varit reglerutrustningen snarare än själva växlaren, som alltså ger ett onödigt högt flöde.

OM det är så så borde det gå att se på räkningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.