Hej!

Skriver detta då en vän skrev på ett hyresavtal idag. Han skulle byta lägenhet med en person, så dom bytte rätt av. Idag träffade han den nye hyresvärden för att gå igenom och skriva kontrakt.
Hyresvärden hade höjt hyran med 300:- efter förra hyresgästen tills min vän skulle ta över. Det är väl okej men kändes skumt att hyresvärden inte nämnt något utan tar det nu när allting nästan är klart. Detta kontraktet var ett 3-månaderskontrakt för att se om han skötte sig, och sen skulle det bli förlängt. Sen hade hon även lagt fram ett kontrakt som innebar att hon hade rätt att kasta ut honom när hon ville och han skulle inte kunna ha något att säga till om isåfall. Det är det andra som är lite lurigt, får man ens tvinga hyresgästerna att skriva på ett sånt och kan man tvinga någon att flytta från en hyresrätt utan att de har något att säga till om? Trodde man skulle få varningar först isåfall. Vad säger ni om detta? Jag har iallafall för mig att man inte får göra så och att det inte gäller.
 
Hemmakatten
Kan tyvärr inte tillräckligt för att hjälpa. Men på den tiden jag bodde i hyresrätt så fanns varken 3-månaders provboende eller att man därefter kan bli uppsagd när som helst.

Tror att hyreslagen har större skydd för hyresgäster, dvs det finns en besittningsrätt. Värt att kolla upp med med Hyresgästföreningen.
 
Man kan avtala om att besittningsskyddet sägs upp, men helt utan uppsägningstid? Jag kan inte avgöra om det är lagligt eller inte, men jag skulle inte hyra en sån lägenhet om jag hade något alternativ.

Går det att backa på lägenhetsbytet? Är bytet villkorerat på något sätt? Det här verkar inte vara en hyresvärd man vill bo hos. Jag hade räknat med en till hyreshöjning 3 månader senare.
 
O
Jag tror inte det går att förhandla bort besittningsskyddet om det rör dig om det rör sig om en "riktig" hyresrätt. Utan det gäller bara mellan privatpersoner.

I ts fall låter mycket helt galet.... Jag är ganska säker på att det sista avtalet inte är ok. Troligtvis inte "provboende" kontraktet
 
Det där är inte OK, om vi då antar att det gäller ett normalt lägenhetsbyte, dä båda har förstahandskontrakt. Om det går att stoppa bytet så är det troligen det enda rimliga.
 
Sanningen är den att polaren hyr av mig nu, den andra hyresgästen är min mor som också hyr privat av sin hyresvärd. Det är polaren som helst vill byta, och jag vill väldigt gärna ha morsan som hyr av mig istället :) Men som sagt, det är polaren som är den som varit drivande i att byta så vi har fixat det åt honom, men nu fick han lite käppar i hjulen. Dock så har mor min haft samma avtal innan som nu min polare får.
 
Om ni byter så gå med i Hyresgästföreningen och skicka in båda avtalen till dom och få hjälp. Det luktar illa... :(
 
Ja det känns ju taskigt om dom byter, och så lyssnar han på musik eller har tvn på för högt så det stör någon och han blir utslängd. Morsan berättade att när hon kollade på tv så stängde hon av ljudet och satte på undertext på programmet för att inte störa grannen ovanför 😂 börjar lukta lite maffia 😂
 
Hyresvärden kan inte bara kasta ut folk hur som helst oavsett hur skumt kontraktet ser ut. Lagen går först, kontraktet sekundärt i dessa fall. Det krävs otroligt mycket för att kunna vräka en hyresgäst, med eller utan 1:a handskontrakt.
 
När du säger att hon idag hyr "privat" av sin värd. Betyder det att det är en värd som hyr ut en enstaka bostad, typ uthyrningsdel i sin egen bostad?

VId privatuthyrning (av den typen) gäller lite andra regler. Då finns inte besittningsrätten. Däremot så finns i hyreslagen regler om uppsägningstider som alltid gäller.
 
O
Det har uppstått några frågetecken i den här tråden.
Är hyresvärden ett företag, eller en privatperson? Det har som sagts ovan en viss betydelse. Framförallt gällande besittningsskyddet. Hyr någon i andrahand?
 
Ursäkta för sent svar, har jobbat hela helgen.
Hyresvärden är en privatperson. Lägenheten är undervåningen på ett hus med 2 lägenheter, en på över och en på undervåning. Bägge hyrs ut som 2 olika lägenheter och hyresvärden bor inte i huset.
 
Mikael_L
Hyresgästföreningen och hyresnämnden är bra informationskällor för dig nu.
 
Jag får fortfarande inte riktigt ihop hur det ser ut.
TS mor bor i en lägenhet som hyrs av en privatvärd, och har samma konstiga avtal som "polaren" erbjuds.
"Polaren" hyr en lägenhet av TS. Finns det något avtal där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.