7 345 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Strandskydd förhindrar markköp
Jag vill köpa en bit mark av min granne och vi har kommit överens. Marken ligger mellan min och en grannens tomt och har troligtvis tänkt att styckas av, men det har aldrig hänt. Nu är det igenväxt åkermark. Jag har min infiltration på marken och vi vill odla mer, så det enklaste vore att vi annekterade marken och ansökte om en fastighetsreglering.
Men där tog det stopp. Marken och min tomt ligger vid en å, så då säger strandskyddet att vi inte får lägga till marken till vår tomt. Vi kunde prova att ansöka om stranskyddsdispens, men det gör man i samband med ett förhandsbesked för att kunna stycka av tomten. Och vi ska ju inte ens bygga något. Vi vill bara kunna använda marken och det känns därför bra att vi blir markens rättmätiga ägare.
Kan någon som är juridiskt kunnig förklara hur strandskyddet kan hindra min granne från att sälja en bit jordbruksmark till mig. Kommunen har försökt, men de lyckas inte ... Ärendet är inte avslutat, men de säger att så länge det inte finns särskilda skäl kan de inte godkänna affären.
Men där tog det stopp. Marken och min tomt ligger vid en å, så då säger strandskyddet att vi inte får lägga till marken till vår tomt. Vi kunde prova att ansöka om stranskyddsdispens, men det gör man i samband med ett förhandsbesked för att kunna stycka av tomten. Och vi ska ju inte ens bygga något. Vi vill bara kunna använda marken och det känns därför bra att vi blir markens rättmätiga ägare.
Kan någon som är juridiskt kunnig förklara hur strandskyddet kan hindra min granne från att sälja en bit jordbruksmark till mig. Kommunen har försökt, men de lyckas inte ... Ärendet är inte avslutat, men de säger att så länge det inte finns särskilda skäl kan de inte godkänna affären.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Om den här marken gör att du kan öka din hemfridzon inom strandskyddat område, så kan det vara ett skäl att stoppa planerna. Om den här markbiten gör att din tomt totala blir styckningsbar till två tomter i ett senare skede, och detta inom strandskyddat område så kan även det vara skäl att stoppa planerna.
Om det bara är just odling du vill ha marken till, så borde du kunna arrendera marken.
Om det bara är just odling du vill ha marken till, så borde du kunna arrendera marken.
Nästan alltid av bra anledningar och tankar. Men tyvärr känns det som om det skapar konsekvenser som inte borde kunna ske. Tex vår granne två hus bort utanför DP (sommarhusområde) , skogstomt med egen strand, får inte stycka av stranddelen och bebygga trots att grannarna på båda sidor har hus på sina fastigheter, detta pga strandskydd eller utökat strandskydd och nära eller i Natura2000-område.
Jonatan79: Troligtvis inget konstigt med det. Fanns deras byggnader innan strandskyddsreglerna trädde i kraft 1974 får de ju naturligtvis finnas kvar. Bara för att det finns befintliga byggnader inom det normala 100 meter strandskyddet får man ju inte dispens från strandskyddet och ett nytt bygglov. Dessa regler är väldigt hårda och svåra att ta sig förbi. Ett skäl kan vara om markområde finns utpekat i kommunens översiktsplan som ett s.k. LIS-område. (Landsbygdsutveckling i strandnära område) dock finns det inte många sådana områden.
De kan inte hindra dig från att köpa, dock måste ett köp av del av fastighet regleras i en lantmäteriförrättning och då måste en ansökan göras till lantmäteriet inom sex månader annars kommer köpet inte kunna ligga till grund för reglering eller avstyckning. För det första är frågan om det blir ändrad markanvändning. Är det jordbruksmark till en annan fastighet bildad för jordbruksändamål behövs ingen dispens. Jag antar att ni har en bostadsfastighet (areal typ 400-5000 kvm)
Lantmäteriet kommer inte kunna genomföra ett sådant ärende av markreglering till en bostadsfastighet om området ligger inom strandskyddat område. Normalt är 100 meter från sjöar och vattendrag skyddade av strandskydd. Ska ni kunna få lantmäteriet att genomföra regleringen kommer de först få in en dispens från strandskyddet. Skäl för att upphäva strandskyddet finns i miljöbalkens 16 kap. Eftersom ni inte ska bygga något får ni väl försöka ansöka om dispens för uppförande av olika trädgårdsanläggningar inom området. Mark inom en bostadsfastighet (eller fastighet för fritidshus) ska kunna användas som man vill därför är det olämpligt att föra över mark med strandskydd på in i en bostadsfastighet. Det är dock svårt att få beviljat en sådan dispens.
Lantmäteriet kommer inte kunna genomföra ett sådant ärende av markreglering till en bostadsfastighet om området ligger inom strandskyddat område. Normalt är 100 meter från sjöar och vattendrag skyddade av strandskydd. Ska ni kunna få lantmäteriet att genomföra regleringen kommer de först få in en dispens från strandskyddet. Skäl för att upphäva strandskyddet finns i miljöbalkens 16 kap. Eftersom ni inte ska bygga något får ni väl försöka ansöka om dispens för uppförande av olika trädgårdsanläggningar inom området. Mark inom en bostadsfastighet (eller fastighet för fritidshus) ska kunna användas som man vill därför är det olämpligt att föra över mark med strandskydd på in i en bostadsfastighet. Det är dock svårt att få beviljat en sådan dispens.
Klicka här för att svara