Jag har ett väldigt dåligt träd på tomten. Trädet är mer eller mindre ihåligt och det går att ta ut tjocka bitar av kärnan ur stammen. Saken är den att om den faller så tar den med sig elledningen. Självklart har jag anmält det här till det lokala energibolaget.

Ingen reaktion trots att jag har ringt 3 gånger. 1 gång röt jag till ordentligt och då skickade de ut en "jourgrupp" vilka lämnade svaret "Det ligger inte på ledningarna så det är inte akut"?

När det nu börjar blåsa och trädet fallet - vilket det garanterat gör innan våren - hos vem ligger då ansvaret?

Nja jag är nte säker på att det är lika när det gäller träd i närheten av elledningar. Såvitt jag vet (tror) så har elbolaget ett ansvar när det kan påverka elledningarna. Men självklart har jag som fastighetsägare skyldighet att upplysa om jag vet ngt.

Njaa.. jag tror att man måste skilja på ansvar för skador på andras fastigheter/egendom, vilket man har om man är försumlig. Och ansvaret för underhåll av ledningsgatan. Jag är rätt övertygad om att det är upp till ledningsägaren att underhålla ledningsgatan. Dvs. Om man tänker sig att trädet ramlar över deras ledning, och det sedan orsakar en sekundär skada på din fastighet (typ den avslitna ledningen tänder eld på ditt uthus), så har de varit försumliga som inte tagit ned trädet trots att de kände till risken.

harry73
Vad har ni för elledning över tomten? Finns det ett servitut, och vad står i så fall i servitutet.
Jag misstänker att elbolaget har rätten att fälla träd som kan skada ledningen. Och då har du kanske gjort tillräckligt genom upplysa elbolaget om trädets tillstånd.
Själv skulle jag inte fälla ett träd som kan falla på en elledning.

Ingen aning om det finns servitut eller ej. Området blev avstyckat I början av 60-talet och det var väl då som snöret dogs fram.

Samma ledning går till 7 fastigheter.

Fäll INTE utan att ha elbolaget där på bevakning, se t.ex
https://www.vattenfalleldistribution.se/kundservice/bestall-tjanst/
De borde kunna ta ner trädet gratis åt dig. Var noga bara att du har det dokumenterat att du har kontaktat dem och bett dem att ta ner trädet, då du känner att trädet står så besvärligt till att det troligen kommer att gå emot ledningen när det faller.

Fast det låter som det är något sådant han har försökt få elbolaget att göra, utan framgång.

ConnyGsson skrev:
Jag har ett väldigt dåligt träd på tomten. Trädet är mer eller mindre ihåligt och det går att ta ut tjocka bitar av kärnan ur stammen. Saken är den att om den faller så tar den med sig elledningen. Självklart har jag anmält det här till det lokala energibolaget.

Ingen reaktion trots att jag har ringt 3 gånger. 1 gång röt jag till ordentligt och då skickade de ut en "jourgrupp" vilka lämnade svaret "Det ligger inte på ledningarna så det är inte akut"?

När det nu börjar blåsa och trädet fallet - vilket det garanterat gör innan våren - hos vem ligger då ansvaret?
Jag hade kontaktat dem igen, denna gång via brev/mejl, och skrivit följande:

"Jag har tidigare haft kontakt mer er per telefon [infoga gärna datum och namn på den du pratat med om du har uppgifterna] angående ett träd på min fastighet som kan falla ner och skada er ledning. Vid besiktning på plats [infoga datum - ungefärligt datum är OK om du inte har exakt] gjorde er personal bedömningen att situationen inte var akut och att de av den anledningen inte avsåg att ta ner trädet vid det tillfället. Trädets skick har nu försämrats så jag känner mig tvingad att kontakta er igen.

Jag har uppfattat att vi är överens om att det är ert ansvar att göra den slutliga bedömningen om mitt träd behöver tas ner eller inte och att ni i sådant fall utför själva arbetet. Återkom gärna om ni har några kommentarer eller synpunkter på detta.

{Underskrift och fastighetsbeteckning]"

Jag påstår inte att det på detta sätt blir juridiskt vattentätt för dig men du kommer förhoppningsvis få klarhet i bolagets inställning i ansvarsfrågan. Ställ inga frågor utan skriv påståenden, ungefär som jag exemplifierat ovan.

Lycka till!

• Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för allas respons.

Jag har nu först kontaktat Vattenfall, men de hänvisade till Norrtälje Energi. Så jag skrev ett mail med liknande text som Plåthuset föreslog. Vi får väl se om jag får någon respons. Eftersom jag är lite skeptisk så bad jag om en bekräftelse på att de mottagit mailet. Vi får väl se vad som händer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.