Byggahus.se

Grannen spillt betong på min infart

Status:
Stängd
  1. K
    Medlem · Västra götaland · 160 inlägg

kurre_kul

Medlem
    För ett par månader la vi asfalt på vår infart.
    Nu har grannen tagit in hantverkare som gjutit betong runt sitt hus. Hantverkarna använde då min infart som "avlastningsyta" under arbetet (utan att fråga mig) och grannen antog att de då skulle täcka över min asfalt innan.
    -Det gjorde de inte, så nu har vi betongfläckar (dvs missfärgad asfalt) och en del betongklumpar på ett område om ca. 3x2 meter, där de arbetade.
    Grannen kom in och bad om ursäkt efteråt och sa att hantverkarna skulle åtgärda detta. Men det har inte hänt.

Kanske inte låter som en stor grej egentligen, men vårt hus är nybyggt och vi vill ju gärna behålla allt nytt, fint och fräsht så länge som möjligt och jag blir sjukt irriterad varje gång jag ser den grå, klumpiga ytan..

Vad kan jag göra här? Vad kan jag kräva och hur?
    Går ens härdad betong att ta bort utan att förstöra asfalten?

• Laddar…
  2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 417 inlägg

prototypen

Medlem
    Kan gå att värma betongen så att asfalten smälter och släpper lös betongen.

Protte

3. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 651 inlägg

thomas33

Renoverare
    Vad jag ser det, så är det grannens problem, eftersom han tagit dit hantverkare och inte haft koll att de skötte sig. Lämna över problemet till grannen och säg att du inte kommer att vara nöjd, innan asfalten ser ut som innan de började med arbetet.
    Är asfalten nylagd, skulle det kanske gå att skrapa loss betongen och fylla i med torrasfalt, men ha det som plan B och låt grannen först försöka lösa problemet. En ursäkt räcker inte!

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 668 inlägg

hempularen

Moderator
    I princip så kan du nog stämma hantverkarfirman, ta reda på vad det kostar att åtgärda.

Risken är dock att det kostar mer tid och energi än det känns värt.

Jag tycker det låter konstigt att grannen "antog att de skulle täcka", det tyder ju på att grannen visste att de skulle belamra din uppfart, och kanske tom. anvisat dem platsen.

• Laddar…
  5. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Börja med att ringa firman och prata med dem direkt.

6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 000 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
  7. Marre666
    Medlem · Västra Götaland · 663 inlägg

Marre666

Medlem
    Eftersom grannen ändå varit över och bett om ursäkt så verkar det vara en bra granne, jag hade pratat med han och bett han lösa detta...hade dom jag tagit in gjort så här hos min granne så hade jag självklart sett till att det blev löst och inte lämpat över ansvaret till grannen.

8. tio_Pepe
    Medlem · 1 245 inlägg
    Det är självklart grannen som ska jaga betonghantverkarna, inte TS.

• Laddar…
  9. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Jo det är klart att det är grannen som ska jaga men det är alltid drygt att prata genom någon annan. Med lite tur så ber firman om ursäkt och bokar in tid för att fixa det.

10. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Faktum är, och detta kanske låter lite drastiskt, men faktum är att det hantverkarna har gjort är ett brott som kallas för egenmäktigt förfarande, därtill har deras egenmäktiga förfarande orsakat dig en skada.

Så du kan med fullt fog göra en polisanmälan på detta och kräva skadestånd för åtgärdandet.

Ett första steg kan dock vara att ta kontakt med ditt försäkringsbolag.

Hela grejen med att göra en polisanmälan, är att du själv slipper driva hela processen och riskera kostnader för det.

11. K
    Medlem · Malmö · 1 600 inlägg

kindvall

Medlem
    Så det är ingen risk att anmälan bara avskrivs med motiveringen spaningsuppslag saknas?
    Vad handlar det om för kostnad att åtgärda skadan?

12. L
    Medlem · Gotland · 1 049 inlägg

lbgu

Medlem
    I detta fallet så borde det finnas rätt övertygande bevisning så det känns lite väl magstarkt av polisen att komma med det svaret. Men man vet aldrig.
    Å andra sidan är det sådana här fall polisen verkar gilla i dagsläget. Antagligen rätt enkelt att visa vem som är skyldig vilket ger en pinne i listan över uppklarade brott.

13. T
    Medlem · VG · 11 257 inlägg
    Nej.

14. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 841 inlägg

Anna_H

Husägare
    De låter inte alls lite drastiskt, det låter EXTREMT drastiskt att börja med polisanmälan och försäkringsbolag.

Nej, följ de andra skribenternas råd, tacka för grannens ursäkt och be honom kontakta firman för att fixa det, om inget händer, kontakta själv firman för att få det fixat.

• Laddar…
  15. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 129 inlägg

falkn

Byggveteran
    Det är grannen som har ansvarig mot TS här. Att göra en polisanmälan som steg 1 känns lite väl överdrivet. Det kan vara ett alternativ om inte grannen löser detta. Det är grannen som har avtal med entreprenören för arbeten på sin fastighet. Därmed är han beställare och ytterst ansvarig för vad de har för sig gentemot andra grannar (TS).

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.