Juridik
Räknenisse: En myndighet prövar alltid sekretessen vid utlämnandet av handlingen. Och det görs endast mot de bestämmelser som finns i offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Spelar ingen roll om det är verksamhet som bedrivs enligt LOU eller någon annan lag. Reglerna gäller och tillämpas för all information som finns hos en myndighet. Vad företag eller andra som lämnat in handlingen till
Anna_H: Ja, jag undrar fortfarande om du kollat om det överhuvudtaget ska/får vara en fläkt?
xdigger: Ville bara dubbelkolla, en bit ner skrev du att ni hade uppfattat det som att dom skulle göra en bygganmälan, det är viss skillnad om det står i klarspråk eller om man har uppfattat något på ett visst sätt. Nu verkar det dock ha löst sig, va skönt! Men ni borde ge borraren lite ovet också, många är väldigt nonchalanta för att att göra en bygganmälan och många husägare bryr sig
Staffans2000: Hederlig Harrys beg.bilar kanske helt enkelt satt de snedslitna framdäcken bak och monterat nya på den felinställda/defekta framvagnen. Däck som nu slitits ner. Jag anar ugglor i mossen, men att bevisa det det är en annan sak.
BirgitS: En annan vanlig variant är: I första hand XXX med personnummer 123 och i andra hand arvingar. Om man inte efterlämnar make eller barn så blir det då barnbarn, föräldrar eller syskon som får utbetalningen.
Immobil: [citat] Jag fick deras brev idag, så jag gör som du föreslog. :cool:
Odjuret: Jag hade gärna valt lägre premie mot högre självrisk. Tyvärr fanns inte den möjligheten när jag kollade. Eller snarare det var sån liten skillnad i pris.
hempularen: Enl. de gamla reglerna så var det ok att ta ett bygge i bruk, även innan slutbevis var utfärdat. Men i princip så förfaller bygglovet och blir ogiltigt om man inte tar ut slutbevis inom 5 år. I praktiken har kommuner alltid varit rätt generösa på den punkten, kom någon och ville ha slutbevis efter 10 år så fick de det. Det ansågs (med rätta) orimligt att fastighetsägaren som missat
elmont: Och är det frågan om leverans av el från en fastighet till en annan så är det INTE tillåtet. Varje fastighet måste ha sin egen elservice om man vill ha el.
cpalm: Om du köper bilen av en bilhandlare och säljaren sprecifikt utfäster att vinterdäck skall ingå skall du rimligtvis kunna förvänta dig att däcken också är i användbart skick, vilket naturligtvis inte är fallet om de är olagliga. En fullt rimlig anledning att reklamera enligt min åsikt. Sen kanske du inte kan förvänta dig mer än att handlaren får fixa fram ett par halvsunkiga
Plåthuset: Fastighetssäljarens case mot sin leverantör blir varken bättre eller sämre av att säljaren ansetts vara ersättningsskyldig gentemot köparen av fastigheten. Ersättningen för fel i fastighet beräknas inte på samma sätt som fel i en entreprenad. Det går alltså inte att automatiskt "föra ersättningsbeloppet vidare" på det sätt jag tror att du avser. Det jag anser att säljaren borde
Globetrot: ....har du inte någon affärskontakt med en jurist? Detta är väl tämligen standard? Annars, skriv ett själva, få vittnen på det. Det minskar risken för problem med 95% bara det....om DI andra hälft vill bråka ordentligt kan hen göra så även med ett skrivet av en jurist ��
mekar-anders: Tråkig historia! Vet flera som haft ett helsike med Värmdö kommun. Inte bara va avdelning en. Bygglov bla är tydligen inte heller roliga att göra med.
Jonatan Rullman: Jag tappades bort redan i första meningen. Jag minns flera case i HD men inte just det här, vilket det nu kan tänkas vara. Därifrån gick det utför.
Pagno: Hm! Svar på din fråga är att det spelar ingen roll vem av er som är beställare av arbetet, det kan vara av fördel om "grannen" är beställare så att du slipper eventuella problem med betalningen. Se bara till att du/ni är med, båda parter när det är dags att bestämma hur och vad som skall tas ner, det brukar inte gå att komma överens muntligen, det är som gjort för framtida
oobum: Om du är medlem i Villaägarna så har de Juridisk rådgivning /juristbyrå.
ion: I inslaget sa de att " gode man" var hans brorson så arvingar fanns tydligen.
Ulric: [citat] Ja gudars skymning vad jag har burit sopor efter de tidigare ägarna, som hade dispens för sophämtning.
banjoragge: Om kommunen gjort avsteg från översiktsplan, kan de bara hänvisa till att den gäller och att avsteg inte beviljas dig. Någon motivering behöver de inte ge. Jag har kollat det, eftersom jag drabbats. Om ärendet går till byggnadsnämnden, så kör man över tjänstemannen helt lagligt. Du har inget att sätta emot.
Odjuret: Om det har monterats rätt så borde det vara svårt för kunden att få gehör för sina krav. Om man inte sköter underhållet så kan den mest välbyggda hus eller uterum ruttna. Jag förutsätter att du har monterat allt enligt ritning och efter vattenpass :) Om kunden själv skulle måla så är det han som har ansvaret för att det sköts. De fel som uppstår pga undermåligt
hempularen: "Sunt förnuft" kommer man inte långt med om det blir en olycka som sedan hamnar i rätten. Sedan är det en annan femma att sannolikheten att det hamnar i rätten, även om man kör med helt obefintlig säkerhet är väl inte så stor.
Odjuret: Det är en väldig skillnad på en utfört för gångtrafik och en utfart för bilar... Är det en utfart för bil så är det inte omöjligt att du måste söka tillstånd för det.
Odjuret: [citat] Tja... arbetsgivaravgifter måste du betala enligt lag... Så det är väl bättre och säga att arvodet ska vara X kronor. Verkar vara mycket enklare... Men att sitta å knyta näven i fickan är inte direkt konstruktivt. Att komma å klaga på höga styrelsearvoden när man inte ens har bemödat sig att gå på årsmötet? Då tycker jag att man får skylla sig själv. Att föreslå att
dof: Liten uppdatering. Lådan är nu bytt mot en lågmilad utbyteslåda som min kontakt på bmw fick tag på. Allt är nu tipptopp, men är fortfarande intresserad om någon har ett svar på den ursprungliga frågeställningen.
Bart: Jag har för vana att tolka regler och lagar till min fördel till dess att någon annan instans med bemyndigande anser något annat.
hempularen: Aha, ja om det redan tidigare var fysiskt kopplat till kommunens VA ledningar, men vattnet var avstängt. Då bör det ju vara fel att öppna den nya kranen. Låter som du kan behöva juristhjälp. Troligen är det kommunen som är din avtalspartner här. Men som sagt vad säger ditt förs. bolag?
Stuff: [citat] Nej TA-plan är ett påhitt av Trafikverket och sådan måste man söka för arbeten på eller intill vägar där trafikverket är väghållare. Motsvarande godkännande kan finnas inom vissa kommuner för kommunala vägar. På privat mark krävs inga TA-planer så länge arbetet inte sker inom vägområdet. Därmed inte sagt att man ändå måste sätta upp staket för att hindra att
MissAnpassad: [citat] Det är den definition länsstyrelsen använt och likaså kommuner. [citat] Hahaha, tänker dock på tråden om säkerhet för hemmafixare. Tänk vilka skador man skulle kunna åstadkomma med den där. :p
mexitegel: Hur har det gått för TS då, har han fått sågat ner trädet än eller vad väntas det på? ;)
Tysk: so gjorde jag! Ringde och fick svar direkt och sen kom Avin som betalades.