T
Igen så är det strul med fakturorna från hantverkare som gjort jobb hos mig, de tar inte med moms på fakturan fastän jag bett dom att göra det.

Priset enligt vår överenskommelse är 150.000 kr, då jag köper detta som privatperson så ingår moms i det beloppet.
På fakturan står det följande

Netto: 150.000 kr
Exkl Moms: 150.000 kr
Moms : 0 Kr
Att betala: 150.000 kr

Så vad betyder det här egentligen för mig som köpare? I bolagets redovisning borde bokföringen bli fel avseende moms-redovisningen. Är detta ett problem för mig? Kan Skatteverket hävda ett ansvar att jag borde påtalat detta?

Dessutom, varför utsätter man sig för det här som bolag, visst man kanske kan tjäna lite extra då det i praktiken blir svarta pengar, men varför vill då man ha pappersbevis på detta?

Betalningsskyldig för den uteblivna momsen kan du inte bli.
Ansvar i övrigt, vet ej.

Man undrar om det beror på medvetet uppsåt, enstaka (ursäktligt/mänskligt) misstag, eller systematiskt slarvig administration hos företaget?

Personligen hade jag inte betalat utan ringt till firman och sagt att det verkar som något blivit fel på fakturan... Men inte anmält vidare på något sätt (om inte mer verkar skumt också)

• Gilla
sundh
  • Laddar…
Egentligen innebär det att du köper en svart tjänst. Dock tvivlar jag starkt på att det skulle kunna drabba dig, då du fått en faktura. Det enda intresset från skatteverkets sida, skulle vara att få in moms och skatt från företaget. Det är inte ditt problem att företaget inte krävt dig på moms.

Men om man råkar få en sådan faktura, så är det rimliga att först höra av sig till företaget. Det är i det närmaste helt osannolikt att fakturan är "rätt". Det har alltså troligtvis råkat bli något fel.

Byggare kunde åtminstone tidigare skicka en delfaktura utan moms, och sedan specificera hela momsen på slutfakturan. Kan det vara något sådant i ditt fall?

T
Nej, det är det inte, det här är slutfakturan. Dock har det hänt innan och jag har bara fått en axelryckning till svar, ingen ny faktura.

Vad det gäller momsen så betalar jag ju den, beloppet är ju vårt överenskomna pris inkl moms, dock är det intäktsförts som utan moms, så tolkar jag i alla fall fakturan.
Men det kan ju vara som så att dom gör fakturan i ex Excel och har bokföringen separat, så där blir det rätt...

Det spelar egentligen ingen roll i det här fallet. Moms behvör inte specifieceras på en faktura till konsument.

Om jag som företagare får 100 000 på en faktura, så blir jag skyldiga att betala 20 000 i moms till staten.

Om jag som företagare däremot får en faktura som jag skall betala, på totalt 100 000. Då bör det på fakturan vara specat att 20 000 är moms. För dessa 20 000 får jag dra av i min egen momsredovisning. men jag får bara göra avdraget om beloppet står utsatt på fakturan.

Jag har dessutom för mig att det inte är OK med en klumpmoms på en slutfaktura. Om jag som företagare får in en faktura på 100 000, där det står att 75 000 är moms, så får jag ändå bara dra av 20 000 i min momsredovisning, även om samma företag tidigare har skickat en massa fakturor utan moms. Men detta är jag inte säker på.

Nä, jag tror att reglerna om klumpmoms är borta sedan några år.

Sedan vet vi ju inte vad det är för firma det handlar om.

Jag har varit med om företag där jag frågade om priset var med eller utan moms, att reaktionen var: Moms?? vilken dj..a moms, vad är det?

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Med arbeten mot konsument så skall priser vara inkl moms!
Sen kan det stå hur mkt moms som ingår i det totala priset.
Men att fakturera en konsument utan moms är helt fel, gäller även på en offert.
Finns någonting som heter prisinformationslagen.

Redigerat:
hempularen skrev:
Moms behvör inte specifieceras på en faktura till konsument.
Är du säker? Ser inte ut så enligt SKV, tycker jag. Även kvitto till konsument och för småköp ska speca momsen. Dessutom står det att byggtjänster alltid ska faktureras, så då borde de mer omfattande kraven alltid gälla, förstår jag det som.

Har för mig att de ökade kraven på hur mycket uppgifter som ska stå på en faktura relativt nyligen. Kan det vara att det du tänker på ändrades då också?

http://www.skatteverket.se/foretago...fakturering.4.58d555751259e4d66168000403.html
(klicka på pilarna längre ner på sidan)

TreeView skrev:
Dock har det hänt innan och jag har bara fått en axelryckning till svar, ingen ny faktura.
Vad gäller då, om man inte får en korrekt faktura trots påpekande?

Kan man vänta med betalningen? Eller måste man ut med pengarna och tappar alla möjligheter att någonsin få ut en riktigt skriven faktura från bolaget. Om man sedan ska lämna den vidare till någon för att man t.ex. har rätt att få ersättning för kostnaden av något skäl (försäkring, skadestånd) och fakturan då inte är riktigt ok...:confused:

• Gilla
TreeView
  • Laddar…
T
Räknenisse skrev:
Vad gäller då, om man inte får en korrekt faktura trots påpekande?

Kan man vänta med betalningen? Eller måste man ut med pengarna och tappar alla möjligheter att någonsin få ut en riktigt skriven faktura från bolaget. Om man sedan ska lämna den vidare till någon för att man t.ex. har rätt att få ersättning för kostnaden av något skäl (försäkring, skadestånd) och fakturan då inte är riktigt ok...:confused:
Exakt min tanke, fakturan är ett värdebevis, om den inte är korrekt så tappar den ju trovärdighet framåt?

Vad det gäller spec. av moms så är det oklart om det är ett krav eller ej, finns en tråd om detta här;
http://www.driva-eget.se/nyheter/pengar/nu-maste-telenor-och-tre-specificera-momsen

Men jag hävdar att i detta fall så specificerar ju bolaget momsen till mig, det står ju tydligt moms: 0 kr.
Alternativt så borde de inte haft med den raden alls och gjort en så kallade "Telenorare".

Om jag hade varit du hade jag bett om en ny faktura. Eftersom denna helt uppenbart är fel utformad finns ju en klar risk för att bolaget behöver göra om den sen.

Men jag skulle inte tro att du löper någon egentlig risk. Om du skickar begäran om nu faktura via mejl kan du ju spara den och visa upp tillsammans med den felaktigt utformade fakturan om du skulle behöva visa upp underlaget vid ett senare tillfälle. Du har ju en skyldighet att betala det överenskomna beloppet oavsett.

Plåthuset skrev:
Om jag hade varit du hade jag bett om en ny faktura. Eftersom denna helt uppenbart är fel utformad finns ju en klar risk för att bolaget behöver göra om den sen.

Men jag skulle inte tro att du löper någon egentlig risk. Om du skickar begäran om nu faktura via mejl kan du ju spara den och visa upp tillsammans med den felaktigt utformade fakturan om du skulle behöva visa upp underlaget vid ett senare tillfälle. Du har ju en skyldighet att betala det överenskomna beloppet oavsett.
Precis!
Be om att få en ny faktura, betala inte innan du fått den, är det en seriös firma borde dom veta vad som gäller!

D
Bestrid fakturan, begär att få korrekt.
Betalar du riskerar du att få en ny faktura där du ska betala momsen som de "glömt".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.