Funkar ju bra om alla har varsin skog eller känner någon de får ta hos, annars vet jag många skogsägare här som säljer sin granar på torgen.

Även om du har ditt inlägg fullt med smiley, så är de rätt taskigt att åka och sno andras granar. Lägg ner någon hundring och köp dig. Eller hjälp en skogsägare en dag, så kanske du har tjänat ihop till en gran.

Tro inte att du gör markägaren en tjänst genom att sno en gran.

-MH- skrev:
...annars vet jag många skogsägare här som säljer sin granar på torgen.
...
Berätta!
Jag har levt huvuddelen av mitt liv i Göteborg, och så vitt jag vet kom de flesta julgranarna med långtradare från julgransplanteringar i Danmark.

Åk till Bollebygd, tex. Köper du kungsgran är det danskt/skånskt antagligen. Rödgran är det vanlig från lokala producenter.

Om du hittar en kungsgran i skogen så har bonden där plantera för att sälja på torget.

När jag var liten så gick vi på banvallen och högg gran. Det betraktade vi som att göra markägaren = Banverket en tjänst. Men på "vanlig" mark skulle jag inte sno en gran. Nu står det så många i skogen runt huset att jag inte känner behov av att ha någon inne.

Men... handlade inte tråden om samfälligheter...:)

Tack för tipsen!
Men jag nöjer mig med en vanlig bonngran.

Och som jag skrev, om två smågranar står några decimeter från varandra gör jag i själva verket markägaren en tjänst genom att "gallra" lite. (Som gentjänst kanske han/hon får ett sexpack hemmavärpta ägg av mig.)

Håller du inte med om att granplanteringar måste gallras för att bli något av värde?
Eller är det bara en principdiskussion du är ute efter?

(Har över huvud taget inte nämnt Kungsgran. Sådana vill jag inte ha.)

Alldeles helt säkert kan man inte veta utan att plöja igenom akterna i lantmäteriets arkiv. Kan man göra själv. Det knepiga är hur tolkningen ska göras i de fall det inte står vare sig att andel i samfälligheten medföljer eller att den inte medföljer. De behövs kännedom om både degens och dåtidens praxis.

Men tumregel är att ju äldre och ju mer en "riktig gård" desto troligare att andel i samfälligheten medföljde.
I ditt fall har du bara ett par delningar som ligger väldigt långt tillbaka i tiden och som dessutom är känt att de har varit aktiva brukare av samfälligheten. Så extremt troligt att dessa har andelar. Och sedan fritidshus som är relativt moderna och dessutom skapade i massupplaga (med egen samfällighetsbildning) Extremt otroligt att dessa har andelar.

Så med minst 99% sannolikhet kan du anta att 1, 2 (gamla 3) och 1820-talsgårdarna är de som har andelar i samfälligheten.

Men oavsett om man tom. skulle låta LM göra en komplett utredning, så skulle väl problemet att ägarna var oense om skötseln kvarstå? Och surgrannen inte acceptera ett majoritetsbeslut.

Vad händer om de röjer ändå? Någon måste ju bekosta samfällighetsutredningen för att kunna bevisa att de inte fick göra det... Eller blir det lokalt krig då?

KnockOnWood skrev:
Och som jag skrev, om två smågranar står några decimeter från varandra gör jag i själva verket markägaren en tjänst genom att "gallra" lite. (Som gentjänst kanske han/hon får ett sexpack hemmavärpta ägg av mig.)

Håller du inte med om att granplanteringar måste gallras för att bli något av värde?
Eller är det bara en principdiskussion du är ute efter?
Då är det ju bara att fråga om lov, om du gör en sådan stor tjänst som du tror.

Man går inte och snor andras träd, och nej, granplanteringar måste inte gallras för att bli något av värde, och skall den skötas så skall den skötas enligt markägarens instruktioner och önskemål.

Och i forumet Juridik kan vi konstatera att nej, man får inte ta granar bara för att leka skogshuggare en gång om året. Vill man ha något som tillhör någon anann, så kommer man överens först och betalar för det sen.

Eller så handlar du en gran av ägaren på torget.

Jag ser det också som lite otroligt att fritidshusen har delägarskap i samfälligheten. Det finns ingen dokumentation, det saknas hävd, och det ursprungliga syftet med hämtning av vass och is, samt fiske är kanske inte så relevant. Sjöutsikt räknas kanske inte som ett gångbart syfte.
Det är ju lite synd att man inte tänkte på samfälligheten vid fastighetsbildningen när sommarstugeområdet styckades av. Eller så gjorde man det och tänkte att det är för mycket jobb att lösa upp den.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men där fanns ingen julgransförsäljare :wow:
Jag frågade varför, och svaret var att "här i Dalarna köper ingen julgran".
Det var något de gjorde nere i Fjollträsk, i Dalarna fanns ingen marknad för något sådant.
Man tog sin lilla bil, for ut i skogen ett par km, och högg sig en gran.

Detta var många år sedan :p
Men nu försöker jag föra denna fina tradition vidare här i Halland :)
OK, sätt mig på cellen!
Där jag växte upp (Hälsingland) köpte nog ingen sina granar heller. Tror de flesta hämtade sina under kraftledningarna.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.