11 859 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Jordfelsbrytare saknas!
Sida 1 av 4
Vi har nu börjat med större renovering av huset vi flyttade in i november 2008. Vi visste sedan tidigare att det fanns en del el som tidigare husägare dragit själv på ett okunnigt sätt (något som delvis noterades av besiktningsmannen), och detta skulle åtgärdas. När vi nu börjar rota i det visar det sig att denne hemmafixare även installerat elektrisk golvvärme i badrum och tvättstuga utan att installera jordfelsbrytare. Detta skedde 1996, enligt uppgifter som vi nu grävt fram. Denna installation är givetvis helt felaktig, förbjuden och livsfarlig. Nu är frågan, är detta något som vi borde ha noterat (vi är inga experter, men ändå) via vår undersökningsplikt eller går detta under dolda fel?
Intressant. Det bygger givetvis på att man har en miniminivå i fackkunskap, något vi uppenbarligen saknar och därför litar till okunniga besiktningsmän. Borde man i sådana fall kunna ta det via besiktningsmannen eller den mäklare som tillhandahöll tjänsten. Som sagt noterade aldrig denne besiktningsman detta.
aedwall: det låter mycket troligt, och elektrikern som var här blev alldeles upprörd över hela montaget och besiktningsmän i allmänhet. Det var faktiskt den nuvarande elektrikern som tyckte vi borde hävda dolt fel för denna installation. Till saken skall tilläggas att hela elsystemet är oerhört dåligt uppmärkt, det är knappt möjligt att se vilken säkring som går vart etc.
Är det riktigt uppfattat att besiktningsmän i allmänhet inte har något ansvar när det kommer till skarpt läge? Detta hävdades ivrigt av vår elektriker.
Är det riktigt uppfattat att besiktningsmän i allmänhet inte har något ansvar när det kommer till skarpt läge? Detta hävdades ivrigt av vår elektriker.
Tycker det är lite märkligt att många gladeligen lägger ut tusentals kronor på en "vanlig" besiktning med tex Anticimex, men väldigt få tänker på att man kanske borde besikta EL-anläggningen också..
..gärna då INNAN man skriver på några papper
..gärna då INNAN man skriver på några papper
Som sagt , ingen jordfelsbrytare är inget dolt fel, det hade omedelbart kunnat uppmärksammas. I en jordabalksbesiktning ingår även besiktning av elstatus, vilket ni inte begärt/beställt. I er besiktningsmans avtal/offert för en överlåtelsebesiktning torde framgå att elbesiktning inte ingår. Ni kommer tyvärr inte med framgång kunna hävda ett dolt fel.
Det finns tre delar i centralen. Till _en_ av dessa finns en jordfelsbrytare, medan de två andra saknar det, och det är via en av dessa två senare som golvvärmen är kopplad. Som sagt så är det oerhört svårt att få grepp om vad som säkrar vad, eftersom uppmärkningen är obefintlig. Den nuvarande elektrikern har efter en dag i huset fortfarande inte full insikt i hur det hela är upplagt. Jag vill på intet sätt avsäga mig ansvar för detta, men ibland är man naiv nog att tro på besiktningsmän och mäklares rekommendationer.
-MH-: enligt elektrikern som var här idag så var det tydligen ett måste även -96. Jag är som sagt en naiv amatör utan direkta kontakter i bygg- eller elbranchen, så jag får förlita mig på det som sägs här och de jag anlitar.