R
Ronny68: @hempulare Ja, det saknades nog en del rutin där. Jag hade ingen koll på underlaget själv eller vad som är lämpligt för arbetet. Han har erbjudit sig att sätta om det och vi har enats om att lägga golvgips. Hoppas det blir bra denna gången. Tack för svaren!
4 svar · 3,9k läst
·
H
hempularen: Nej, att de specat Rotavdraget på den högre summan är ett stort fel från firman. De får inte ange något annat pris till skatteverket, än det de fått betalt från dig. Den summa som skall anges till skatteverket är den summa de faktiskt fått betalt, inte vad de fakturerat. Om du anmäler till skatteverket så kommer firman att få krav på återbetalning av skillnaden.
26 svar · 6,5k läst
R
Räknenisse: [citat] Vad VVO omfattar beror helt på vad som är beslutat på den platsen. Större saker tror jag det finns viss uppmuntran/lätt tvång från staten om att skapa VVO. Medan småviltet tror jag nästan bara beror på vad man lokalt väljer. Länsstyrelsen vet vad som gäller där du bor. Sen ligger väl små fastigheter helt utanför VVO, men om Yrrol arrenderar ut har han nog tillräckligt.
12 svar · 2,7k läst
R
Räknenisse: Det är ju inget som permanent skadar marken, så då är det arrendatorn som de gör upp med ifall de ska köra eller arbeta där tillfälligt. Ungefär som att ifall du hyr en lägenhet så bestämmer hyresgästen vilka som får hälsa på och om de då får använda köket - inte hyresvärden.
4 svar · 3,7k läst
B
BGA: Tack för svar och allt jobb ni lagt ner! Nu har det klarnat för mig. Bo Gunnar
43 svar · 9,3k läst
S
smurfen72: De flesta av de punkterna hade du märkt om du besiktat huset före köpet. Nu handlar inte tråden om saker som gått sönder efter att köparen flyttat in utan grejer som ev gått sönder före köparen flyttade in men som fungerade vid köpet.
48 svar · 14,3k läst
A
Allinug: Jag tänkte återkoppla lite hur det gick... Efter att halva dödsboet, långt hemifrån, jobbat hårt i flera månader med att tömma fastigheten inför försäljning (genom att åka skytteltrafik till återbruk, ta dit välgörenhetsorganisationer att ha hand om möbler, jaga skrotgubbar att ta hand om maskiner och fordon), så blev uppgiften övermäktig. Det fanns också fasta avgifter
45 svar · 14,1k läst
M
MiaSthlm: [citat] Fakturan är inte på flera 10-tusentalskronor bara på ett par tusenlappar. Eftersom det var ungefär samma som en ny dammsugare skulle kosta för övrigt så är dammsugaren endast 2 år.
11 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Här måste ju ha begåtts ett fel, av polis eller domstol. Du var målsägare och därmed borde du ha blivit meddelad att det pågick en rättegång. Sedan kan jag tänka mig att du själv kan ha en skyldighet att bevaka när dom fallit och vunnit laga kraft, för att kunna kräva tillbaka din egendom. Men om du inte blivit informerad om att en rättegång inletts då har någon gjort fel, och
3 svar · 1,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Som pelpet skrev, jobba med att få datum och avstämningar osv. Ge dig inte förrän han sagt exakt när han tagit tag i detta, eller ett sista datum för. Och så fort det är sagt/bestämt så tar du då med nästa steg, att du då ringer på em eller dagen efter för att kolla hur det gick. Och gärna en kontakt typ dagen innan också, för att påminna/kolla så att allt är OK till
51 svar · 28,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] I små kommuner är det samma person...
23 svar · 2,8k läst
T
Torstein: [citat] Ja jag tänkte som dig så jag har redan bestridit fakturan då jag vill reda ut vilka som betalningsskyldig. Får se vad dom säger till det först.
6 svar · 1,3k läst
·
harry73
harry73: Välj inte arrende. Stycka av och köp. I längden är det det smartare valet
7 svar · 2,6k läst
S
swedjeep: Kan lägga upp lite bilder när jag är hemma från jobbet, o ja, är nöjd med resultatet även om det är lite smått kvar men jag var tvungen att ta några steg tillbaka för att orka fortsätta efter turerna som var. Men slutresultatet är jag nöjd med hittills. Notera att jag är fortfarande stormförtjust i stomleverantörens koncept, material och filosofi runt byggtekniken, fel har inget
11 svar · 1,8k läst
Anna_H
Anna_H: Ja, då är det klart och tydligt: Stammarna: 1. Det gemensamma kan de film och underhålla och ta ut pengar för. Årsmötesbeslut på extra uttag är lämpligt men beror lite på hur avgiftsparagraferna är formulerade. 2. De enskilda delarna kan de skicka ut ERBJUDANDE om. De som tackar ja betalar sin bit. De som tackar nej eller inte svara slipper betala och får inget gjort. 3. Arbetet med
24 svar · 11,3k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Du kommer ju bokstavligt talat skita i detta under många år framöver ;)
195 svar · 37,3k läst
·
elpaco
elpaco: [citat] Dravel. Ni spelulerar bägge två. Jag har inte skrivit att kindvall tar parti, eller ens att det är fel att ta parti. Jag säger att det är ointressant att föra en diskussion där man inte litar på TS startpost. Annars har vi ingen utgångspunkt. Så här skriver TS i första posten: "Vår altandörr går inte att låsa och låsa upp utifrån vilket vi önskade ha åtgärdat för att
111 svar · 30,3k läst
·
S
Sovjet: Ja, jag fick ett finare badrum nu än innan och framförallt ett korrekt utfört badrum. Det jag lärt mig av detta är att det verkar vara viktigt att få avtalat att det ska vara utfört enligt svensk branschstandard om man ska ha rätt att kräva det i efterhand. Det jag hade rätt att kräva var att det skulle fungera, oavsett standard, svensk eller europeisk eller annan. Men vid
81 svar · 15,4k läst
Daggen84
Daggen84: Jag betalde 7.184kr för ett gåvobrev samt ett bodelningsavtal hos Avtal24 så jag tycker ert pris är rimligt. Vi hade endast telefon och mailkontakt några gånger så jag vet inte exakt hur mycket tid de lade ner på mina ärenden. De kör fasta priser så det var ingen överraskning och helt ärligt tycker jag att det var väldigt skönt att allt blev rätt från början och jag behövde i
10 svar · 2,9k läst
oobum
oobum: Har A tillstånd av hyresvärden att leja bort platser till fler personer? Om inte så måste det vara i A:s intresse att få ordning på C.
17 svar · 3,5k läst
H
hempularen: [citat] Är du säker på det? Du får ju sälja dödsboets fastigheter utan att blanda in överförmyndarnämnden. Det skiljer lite på affärer man vill göra innan det finns en registrerad boupteckning, och efter att det finns en boupteckning, men innan man skiftar arvet. I princip får man inte göra något alls innan boupteckningen, men det kanske är där överförmyndaren kommer in (vet
5 svar · 9,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du kan kontakta kommunens konsumentvägledare som är experter på vad som gäller juridiskt när konsumenter köper tjänster och produkter. Många problem försvinner när de t.ex. ringer en företagare och redogör för vad det står i lagen.
5 svar · 4,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Förråd/frigga/attefallare går att bygga på prickmark i de flesta fall.
4 svar · 4,2k läst
TorpAnders
TorpAnders: Praxis vid samfällighet förättad av LM är att samfälligheten har skyldighet/rättighet att röja 2,0m från vägkant och 4,6m höjd enligt denna bild. Allt nedsågat tillhör markägaren. http://www.revriks.se/media/1205/roejning_slaatter_foerbaettrad-sikt_vattenavrinning.jpg
4 svar · 4,0k läst
harry73
harry73: Jag tror att TS syster ska dela upp problemet i olika delar, och sen kolla vad som gäller för alla olika delar. 1) De ska separera och har gemensam bostad --> De ska hitta ett bra sätt att dela på boende kostnader så länge hon är delägare i bostaden. --> Antingen köpen hennes ex ut henne eller så säljer de bostaden på den öppna marknaden 2) En del av lånet (topplånet) är lånad av
26 svar · 19,2k läst
Nyfniken
Nyfniken: http://lawline.se/answers/6773
1 svar · 774 läst
K
kindvall: Bör ju inte vara så svårt att få en värdering på fastigheten när det finns ett hus, och med en så lär det inte vara problem att låna så länge sonen har ordnad ekonomi i övrigt.
4 svar · 8,3k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Fin gest betvivlar jag. Konsumentvägledaren fick läsa upp konsumentskyddslagen för tillverkaren och informera om att kollegan i detta fall hade goda förutsättningar att få ersättning för sina extra kostnader vid en rättslig tvist innan de gick med på att ersätta något annat än nytt material. Om det var arbetet i sig eller medarbetarens tid som ersattes kan man ju diskutera. .
61 svar · 15,6k läst
·
P
polaris78: Se till att köpa loss fastigheten medans modern är i livet och ta hjälp av någon kunnig på arvsrätt för att formulera handlingar för att slippa ev problem med förtida arv. Om ni är överens med brodern naturligtvis. Att reda ut det här efter moderns bortgång och stå där och gissa och hävda vad modern ansåg som rättvist. Bästa är trots allt att man inte skapar problem i en
21 svar · 7,5k läst
Demmpa
Demmpa: Det är mer eller mindre bara på motorväg, motortrafikled och 2+1-vägar som det är heldraget mellan körbanan och vägrenen. Hela vägen plogas plus upp till en meter utanför vägen, snökäpparna kan nämligen stå upp till en meter utanför vägen. Vägen består av körbana och eventuella vägrenar, körbanan består an en/flera körfält. Vägrenen kan vara allt från någon cm till
15 svar · 6,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.