Normalt ska man inte behöva ha nån kontakt med motparten vid en sån där skada.
Man anmäler skadan till sitt försäkringsbolag, försäkringsbolaget tar kontakt med motpartens försäkringsbolag och låter denne lämna sin syn på saken och sen löser försäkringsbolagen frågan om vems försäkring som ska gälla.
Jag blev påkörd bakifrån för några månader sen, tog regnummer och foto på den andra förarens körkort. Jag anmälde till mitt försäkringsbolag, de gav en lista på "godkända" verkstäder, jag åkte dit, de tog bilder på skadan och vi bokade tid för reparation direkt. Försäkringsbolaget skrev att om motparten anses vållande så står de för allt, inklusive stilleståndsersättning, annars får jag betala självrisken till verkstaden när jag hämtar ut bilen.
Jag hade ingen som helst kontakt med den andra parten efter att vi hade utbytt uppgifter.
Några dagar innan bilen skulle hämtas ut så svarade försäkringsbolaget att den andra föraren var vållande och jag behövde inte betala nåt när jag hämtade bilen. Jag fick sen stilleståndsersättning för den veckan som bilen var på verkstad.
Man anmäler skadan till sitt försäkringsbolag, försäkringsbolaget tar kontakt med motpartens försäkringsbolag och låter denne lämna sin syn på saken och sen löser försäkringsbolagen frågan om vems försäkring som ska gälla.
Jag blev påkörd bakifrån för några månader sen, tog regnummer och foto på den andra förarens körkort. Jag anmälde till mitt försäkringsbolag, de gav en lista på "godkända" verkstäder, jag åkte dit, de tog bilder på skadan och vi bokade tid för reparation direkt. Försäkringsbolaget skrev att om motparten anses vållande så står de för allt, inklusive stilleståndsersättning, annars får jag betala självrisken till verkstaden när jag hämtar ut bilen.
Jag hade ingen som helst kontakt med den andra parten efter att vi hade utbytt uppgifter.
Några dagar innan bilen skulle hämtas ut så svarade försäkringsbolaget att den andra föraren var vållande och jag behövde inte betala nåt när jag hämtade bilen. Jag fick sen stilleståndsersättning för den veckan som bilen var på verkstad.
Hur menar du egentligen här, där jag har fetat texten?DMOL skrev:Det är rätt vanligt att den som kör på annat fordon aldrig ser några skador, inte ens när de är uppenbara.
Oftast är det även den stillastående bilens fel som planerat allt och sett till att parkera på ett sådant sätt att påkörande förare tappar kontroll över fordonet.
Det är ju högst osannolikt att det inte uppstår en skada när man kör på en annan bil, men inga av er kanske är tillräckligt erfarna för att utreda saken.
Hur bevittnar man en påkörning samtidigt som man orsakar den?
Att någon planerat att bli påkörd på en parkering genom att ställa sig dumt?
Dessutom är det ganska svårt att vara vållande om man står still med bilen på en parkering.
Gissar att det var ironi, finns folk som aldrig gör några fel. Det var den andra bilens fel att den stod där, det var trädets fel att det stod där, det var grindens fel att den inte var öppen osv.
Min parkerade bil blev påkörd bakifrån. Såg inga skador utan det var bara dragkroken som blev påkörd. Tog ändå uppgifter från bilföraren. Mitt försäkringsbolag sa att man alltid byter dragkrok efter en påkörning eftersom det kan finnas små brott på den. Så även om bilen såg oskadad ut så fick den andra bilen betala. Så kanske det är för TS påkörning också.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag får ju totalt knäck i huvudet... tror verkligen TS att stackaren som du körde på försöker lura dig för någon futtig tusenlapp!? Nä det är nog så att skadan helt enkelt syntes dåligt. Var glad att det inte blev värre och att din bil klarade sig.
Eh ja? Vissa människor funkar så - den här lilla lilla skadan är chansen som de ser det att få framskärmen ommålad/utbytt "gratis"....norrbottenssnickaren skrev:
Du kan få hur mycket knäck nu vill i huvudet.norrbottenssnickaren skrev:
Men ingenstans har jag skrivit att jag tror att han försöker luras.
Jag har bara frågat hur man går vidare eftersom jag inte visste det och aldrig varit med om något liknande tidigare.
Fick svaret i fösta inlägget, gjorde som de skrev och kontaktade mitt FB.
För övrigt tror jag absolut att folk försöker luras för någon futtig tusenlapp. I det här fallet kan de handla om så mycket som 5-8 tusenlappar om man till exempel får ta en skada på sin vagnskada.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 847 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 847 inlägg
Jag blev påkörd av polisen bakifrån vid ett övergångsställe för några år sedan. Syntes i princip ingenting förutom möjligen en liten större glipa vid plasten på ena sidan. När verkstaden kollade var stötfångarbalken bakom plasten intryckt trots att plasten såg oskadad ut. Även fäste och karossen runt detta var snett. Kostade runt 20' att reparera, som (givetvis) motparten stod för till 100%.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Fast det finns ju folk till allt.
En äldre släkting körde inom en butiksparkering, det var lite halvstopp i trafiken. Bilen framför började backa, för att kunna ta en plats som höll på att bli ledig. Han backade då på släktingens stillastående bil.
Det blev inga skador på släktingens bil, så de valde att inte skriva något på plats (big mistake). han som hade backat skrev i sin skadeanmälan att han blivit påkörd bakifrån, och polisanmälde släktingen för smitning. Han hade dessutom en passagerare som vittnade i skadeärendet, men passageraren var av någon anledning inte lika pigg på att vittna hos polisen, som därmed avskrev ärendet omgående (efter förhör). Men släktingen åkte på att vara vållade till olyckan trots att han blev påbackad.
En äldre släkting körde inom en butiksparkering, det var lite halvstopp i trafiken. Bilen framför började backa, för att kunna ta en plats som höll på att bli ledig. Han backade då på släktingens stillastående bil.
Det blev inga skador på släktingens bil, så de valde att inte skriva något på plats (big mistake). han som hade backat skrev i sin skadeanmälan att han blivit påkörd bakifrån, och polisanmälde släktingen för smitning. Han hade dessutom en passagerare som vittnade i skadeärendet, men passageraren var av någon anledning inte lika pigg på att vittna hos polisen, som därmed avskrev ärendet omgående (efter förhör). Men släktingen åkte på att vara vållade till olyckan trots att han blev påbackad.
Jag blev påbackad av en övningskörerska. Satt en lapp från Polisen som sett incidenten och hon som backat. Mamman tyckte att det var onödigt att dra in förstärkningsbolag då det bara var regskylten som blivit bucklad.
De hade tryckt in kofångaren rejält visade det sig, syntes när jag fick bilen ren från snö. Gick på 12000 kr hos BMW för en ny. Hade redan åkt på två dörruppslag med buckla som följd så ej aktuellt att deala.
De hade tryckt in kofångaren rejält visade det sig, syntes när jag fick bilen ren från snö. Gick på 12000 kr hos BMW för en ny. Hade redan åkt på två dörruppslag med buckla som följd så ej aktuellt att deala.
Klicka här för att svara