2 600 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
knepig fråga-servitut
Sida 1 av 2
Om man har servitut på en väg och grannen lägger upp stenar och annat för att man inte ska komma fram, vart finns det juridiskt stöd i att det inte får gå till så här. Var kan jag läsa om detta? Om man nu delar på denna väg så kan de inte bestämma om vägen, när man dessutom har servitut? Vad kan man göra?
Ta kontakt med kronofogden. Jag har själv ingen erfarenhet med det, men hindrar grannen dig från att utnyttja servitutet kan de ge handräckning (t ex ta bort stenar på grannens bekostnad). Servituts- och samfällighetsärenden ska vara prioriterade, så det borde gå rätt så fort.
Jag tror inte att det spelar någon roll om det är markägaren eller arrendatorn som hindrar dig. Ring kronofogden och hör med dom och återkoppla gärna här i forumet. Det skulle vara väldigt bra att ha dina erfarenheter här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Vad säger markägaren då? Det måste ju vara den man ska prata med och denne styr upp den andre hyresgästens förehavanden.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som sagt i första hand kronofogde, ev. polis.
Du får nog gå och prata med markägaren och försöka be hen följa med till den som hindrar dig. Om hen inte går med på det är det däremot rätt att kontakta tex kronofogden, eller kanske be länsstyrelsen klargöra för markägaren och den som trilskas vad som gäller.