Om man har servitut på en väg och grannen lägger upp stenar och annat för att man inte ska komma fram, vart finns det juridiskt stöd i att det inte får gå till så här. Var kan jag läsa om detta? Om man nu delar på denna väg så kan de inte bestämma om vägen, när man dessutom har servitut? Vad kan man göra?

Prata med grannen.

Det har vi gjort, vad tror du? Det är inte därför jag skriver här för att få råd att prata. Jag undrar vart man hittar juridiskt stöd för detta.

harry73
Ta kontakt med kronofogden. Jag har själv ingen erfarenhet med det, men hindrar grannen dig från att utnyttja servitutet kan de ge handräckning (t ex ta bort stenar på grannens bekostnad). Servituts- och samfällighetsärenden ska vara prioriterade, så det borde gå rätt så fort.

Nu är det så att de som lägger hinder är inte ens markägare, de arrenderar sin tomt och de tar sig friheter på vägen som båda använder. Markägaren är den som arrenderar ut tomten till de och även äger vägen.

harry73
Jag tror inte att det spelar någon roll om det är markägaren eller arrendatorn som hindrar dig. Ring kronofogden och hör med dom och återkoppla gärna här i forumet. Det skulle vara väldigt bra att ha dina erfarenheter här.

Tack, jag ska kolla upp det med de.

Är det möjligen så att du även har en annan infart som de menar att du ska använda?

De har inga rättigheter ändå, försöker bara förstå hur problemet kan ha uppstått.

Vad säger markägaren då? Det måste ju vara den man ska prata med och denne styr upp den andre hyresgästens förehavanden.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Än så länge ingenting. Han har inte svarat när vi har ringt om detta.

Att blockera en väg bör vara egenmäktigt förfarande, enligt Brottsbalken 8 kap 11§
Egenmäktigt förfarande ger böter eller fängelse i högst sex månader

Anna_H -Nej, jag har ingen annan utfart. De vill bara inte att vi går förbi deras hus, de har inte gett en förklaring ens. Bara satt upp massa hinder på vägen och gör lite hotfulla gester.

Som sagt i första hand kronofogde, ev. polis.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du får nog gå och prata med markägaren och försöka be hen följa med till den som hindrar dig. Om hen inte går med på det är det däremot rätt att kontakta tex kronofogden, eller kanske be länsstyrelsen klargöra för markägaren och den som trilskas vad som gäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.