Juridik
Squall Leonhart: Missförstå mig rätt nu. Jag menade inte att lokala stjärnor är dåliga eller att det inte finns några mått alls på en bra besiktningsman. Vad jag menar är att det är mycket lättare för gemene man att ta reda på om en skruvdragare är värt pengarna eller om det är bättre att välja isodrän istället för platonmatta. Informationen finns överallt, det finns människor överallt
hempularen: Jag förutsätter att ägarlägenheter är kopplade till en samfällighet som hanterar sådant som är gemensamt för byggnaden. Då får du en liknande gränsdragning för ansvar som i en brf. Jag tror att det ansvarsmässigt blir väldigt lika. Båda ägarformerna har samma praktiska problem som måste ha en lösning.
Räknenisse: Vid förrättning utförd av LM gäller det som är beslutat i förrättningen, man måste läsa i akten för att veta vad som gäller i det enskilda fallet. Sen kanske detta är den praxis man tillämpar när man gör nya förrättningar idag. Men i en gammal kan det vara beslutat helt andra saker. (speciellt om den är mycket gammal :)) Bara så ingen tror att dessa mått kan tillämpas rakt
AndersS: [citat] Problemet uppstår om det händer något under asfaltsarbetet för då kan det bli riktigt jobbigt, men troligtvis är det den utförande firman som får problem. En seriös firma gör inget utan tillstånd. Sedan kan den som utförde arbetet åt dig vara den som gör jobb löpande åt Trafikverket och har då "tillstånd" att utföra arbete på deras områden.
MangeH: Sånt ska man väl inte berätta på nätet :-)
Sambond: Tack för alla svar. Ska leta fram avtalet till att börja med.
huggan: Stoppa betalningar från försäkringsbolaget är prio 1. Fallet styrs inte av kaklingen utan det är tätskiktet som är under som ska ha fall. Detta bör kollas upp så allt står rätt till. Fallet måste göras om om inte fallet är korrekt. Att flytta avloppet i sidled för att uppfylla dom nya reglerna verkar inte troligt utan oftast handlar det om avstånd till bakomvarande vägg. Be
Fjojtmehmet: Har det skrivit in ledningsrätt eller servitut hos lantmäteriet? Om det inte gjorts och du skriver på så blir ledningsrätten ditt ansvar. Det kan bli besvärligt vid framtida försäljning
Zaphod: Vi hade detta problem, 4st elstolpar på vår tomt vi ville bli av med, inte bara flyttdae utan nedgrävt istället. E.ON löse detta på ett mycket bra sätt. De grävde ner kabel från närmsta stolptrafo ut till vägen (ca300m) satte nytt skåp där som servar ytterligare 3 grannar som berördes, dessa grannar fick nu nya fasadskåp och nedgrävd kabel (tidigare luftledning in) utan kostnad.
Stefan1972: Okej, det jag skrev kan ju brytas ner till beståndsdelar och självklart menade jag inte att fakturan ÄR ett kvitto/kvittens fast jag skrev som jag gjorde. Det jag menade är att fakturan är ett lika fullgott dokument som ett kvitto i affären om man ska åberopa nån form av garanti. Man behöver ingen kvittens för att visa att fakturan är betald för att utnyttja garantin så att säga.
-MH-: Momsen får du betala i vilket fall, vad skulle vinsten vara? När du säljer åker du på en högre skatt än om du renoverat privat.
Saalsa: [citat] Tack för svar! Det där dokumentet svarar dock inte på mina frågor.
Fotografen: Ni har nog köpt ett begagnat hus, även om det var väldigt lite begagnat.
Kane: Vad är hans nick på forumet tro.....:D
mlkjhr: >Klingan ser ut att sitta rätt. Bildgoogla lite så ser ni det. Jag ser det nu, jag hade bara hittat på sågen med beteckningen 56 och den har helt annorlunda fastsättning av klingan, my bad.
hempularen: Du behöver en ny besiktning, med den som grund så kan du ge SMV ett ultimatum, åtgärda punkterna inom xx dagar (tiden måste vara praktiskt genomförbar, men du behöver inte ta hänsyn till att de har annat att göra). Annars anlitar du annan firma för åtgärdande, och du kommer att debitera SMV. I det här läget är det vanskligt att du har slutbetalat, det blir då du som måste bevisa
ASolros: Enda sättet att få bort en olovligen byggd mur är kronofogden om grannen krånglar... Har ett staket och häck på en annan del av min tomt som grannen försöker få mig att tro det är hans. Det satte min far och grannens dåvarande hyresgäst upp (på min fastighet) ;)
Demmpa: TS har inte varit inloggad sedan 29 september 2015, så det kan vara svårt att få något svar från personen.
hempularen: Om jag förstår rätt så kommer den ena tomten att hålla sig inom en detaljplan, den andra kommer att ligga över gränsen mellan två olika detaljplaner. Den tomt som håller sig inom ena planen bör ju då inte vara ett problem, den andra tomten borde gå att fixa med en frimärksplan, som iofs. kostar rätt mycket pengar. man kanske borde överväga om det kan vara enklare och billigare att
freter: Men för att avstycka en tomt som leder till nya bostäder får Lantmäteriet inte lov att ta längre tid än 17 veckor på sig. Ett tips kan ju också vara att redan nu lämna in en ansökan, då börjar man räkna er kötid from nu ... Det är tyvärr oftast svårt att få lån till byggandet om inte det finns en avstyckad fastighet.
Jonatan79: Samma upplägg här, som Jumos. Vi tjänar olika men det löser sig alltid utan tjafs.
hempularen: Som sagt just pantbreven är nästan det enda som en mäklare är skyldig att hålla koll på.
Marcus_L: [citat] Det finns begränsningar hur NASAs bilderna får användas, du får t.ex. inte använda bilder kommersiellt om en person kan identifieras på bilden, eller om du framställer det som om NASA stödjer en viss produkt. Man får inte heller använda deras logotyp utan tillstånd. Så även om bilderna är i public domain så finns det begränsningar hur de får användas, jag tycker det är
HerrOso: Som Räknenisse påpekat så är optionsavtal för fast egendom inte giltiga, följer av bestämmelser i JB 4 kap. Optionsavtal är alltså avtal om att i framtiden köpa något. Det funkar för lös egendom, men inte för fast egendom. Jag vill mena att skriva under det där avtalet blir inte bindande, utan enbart något slags "gentlemans agreement". Eftersom det inte kan anses bindande så bör
systemfel: [citat] Vad spelar det för roll vem som varit där det som är intressant e företaget som gjort arbetet.. företaget som personen jobbar på har ju försäkringen (ansvarsförsäkring) inte individen. Sen låter det ju konstigt att man bitar brunen och sen gör om bara duschzon .. och redan där är det ju inte rätt med tätskikt mm men jaa
roland53: Jag misstänker att det handlar om en psykisk diagnos. Det är tragiskt för alla parter när sådant händer. Hyresvärden har mycket svårt att hantera en sådan sak. Normalt så är ju en hyresvärd varken utbildad psykolog eller läkare och stöd från det allmänna är svårt att få. En hyresvärd ska ju se till att alla boende har en dräglig boendemiljö och det är svårt att vara domare
Anonymiserad 88753: [citat] Jag tolkar att syftet med det hela är att barnen inte ska behöva förlora kontakten med miljön och kompisarna i området. Kvalitetstid med sin mamma kan de få i vilket boende eller område som helst. Kvalitetstid med förälder är inte platsberoende.
Odjuret: Hmmm om jag borrar fel då är det självklart mitt fel. Jag får alltså ta den smällen det är vi alla överens om. Men om hantverkaren jag anlitat gör fel ska jag betala hans misstag? Är det rimligt? Med det resonemanget behöver inte hantverkarna några dyra försäkringar... Det blir kunden som får betala för att hantverkaren gör fel. Känns det rimligt? Att man anlitar ett proffs för
harry73: Så skrev de: [citat] Så jag vet inte om det är Samsung eller 3 som bekostar det. Det spelar mig inte heller någon roll.