24 279 läst ·
38 svar
24k läst
38 svar
Grannen har fått en spricka efter vår sprängning.
Nu visade det ju sig att det finns en notering i efterbesiktningen (se inlägg 9 i tråden) att det fanns en spricka, med kommentaren "ingen åtgärd". Jag tolkar det som att besiktningsmannen ansåg att den föll inom gruppen "bagatellskador" som inte berättigar ersättningsanspråk. Nu tycker uppenbarligen inte grannarna att sprickan är bagatellartad längre.Gladh skrev:Att upptäcka sprikan 5 år senare tolkar jag som att det borde vara svårt att härleda det till sprängningen. Det kan finnas massor med andra anledningar som gör att sprickan kan uppstå.
Den kan ju skett sättningar i marken vid extrem kyla som gjort att tjälen ändrat förutsättningarna i grunden.
Någon har kanske bankat med en slägga i väggen vid en renovering.
Eller så hade vi inte för så länge sedan en jordbävning som verkligen kändes i skåne och jag känner en del personer som fick skador på sitt hus vid denna jordbävning, även det kan vara en orsak.
Dessutom så kanske det varit mycket vibrationer i marken för att det kört mycket tungtrafik förbi nära huset...
Som sagt det finns massor med anledningar till att det finns en sprika i grannens hus och din sprängning kan vara en anledning, men behöver absolut inte vara det eller den enda anledningen till det.
Det känns som om det blir rätt komplicerat om det är den här "bagatellartade" sprickan som förvärrrats med åren och nu gjort att de fått problem med att rökkanalerna i skorstenen är otät. Om min sprängning orsakade en liten skada som nu är värre 5 år sedan pga att den lilla skadan inte fixades, vem ska lastas för det..
Vid totalentreprenad av ett hus, ska man då tolka det som om att sprängaren eller husleverantören (totalenteprenören) är de som riskerar att bli stämda. Kan jag som byggherre och fastighetsägare bli ansvarig? Är det inte så här det är:hempularen skrev:Det finns ett dokument hos villaägarförbundet som ger viss klarhet i frågan om VEM som är ansvarig, sprängaren eller fastighetsägaren.
[länk]
i Kap 4.1 och 4.2 reder man ut detta. Tyvärr inte entydigt. Jag tolkar det som att grannen faktiskt har rätt att välja om han skall stämma fastighetsägaren eller entrepenören.
"Skadelidande kan välja fritt att antingen gå på den som bedrivit verksamheten eller den som låtit bedriva verksamheten.
Regleras i Miljöbalken 32 kapitel."
Lite lösryckt svar. Vanligen är det fastighetsägaren som "låter bedriva" verksamheten, och det är då entreprenören som "bedrivit verksamheten". Fastighetsbegreppet är inte samma begrepp inom skadeståndsrätten som inom fastighetsrätten. Fastighetsbegreppet inom skadeståndsrätten härstammar från Miljöskadelagen (numera inkorporerad i MB) och är tre-dimensionellt.
Ja, som byggherre och fastighetsägare kan du bli ansvarig. Skadelidande kan alltid välja vem han vill yrka skadestånd av när det finns flera skadeståndsskyldiga.
Ja, som byggherre och fastighetsägare kan du bli ansvarig. Skadelidande kan alltid välja vem han vill yrka skadestånd av när det finns flera skadeståndsskyldiga.
Tack!Lekkamraten skrev:Lite lösryckt svar. Vanligen är det fastighetsägaren som "låter bedriva" verksamheten, och det är då entreprenören som "bedrivit verksamheten". Fastighetsbegreppet är inte samma begrepp inom skadeståndsrätten som inom fastighetsrätten. Fastighetsbegreppet inom skadeståndsrätten härstammar från Miljöskadelagen (numera inkorporerad i MB) och är tre-dimensionellt.
Vad hände sen? Tråden väcktes till liv men inte för att uppdatera om hur det gått.Gurravasa skrev:Nu visade det ju sig att det finns en notering i efterbesiktningen (se inlägg 9 i tråden) att det fanns en spricka, med kommentaren "ingen åtgärd". Jag tolkar det som att besiktningsmannen ansåg att den föll inom gruppen "bagatellskador" som inte berättigar ersättningsanspråk. Nu tycker uppenbarligen inte grannarna att sprickan är bagatellartad längre.
Det känns som om det blir rätt komplicerat om det är den här "bagatellartade" sprickan som förvärrrats med åren och nu gjort att de fått problem med att rökkanalerna i skorstenen är otät. Om min sprängning orsakade en liten skada som nu är värre 5 år sedan pga att den lilla skadan inte fixades, vem ska lastas för det..
Jag tycker inte alls om trådar som inte får sin upplösning!
Klicka här för att svara