Juridik
Sne4: [citat] Visst är det trevligare med källan?, en varg kom tillbaka och gick mot vagnen EFTER hunden var riven. Svenska rovdjurföreningen kallade mammans skrik då vargen sprang emot henne för "signal", läs och döm själva http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12895096.ab https://www.svd.se/varg-angrep-hund-norr-om-stockholm Först togs hunden, sedan, ja -läs själva. Vargen är ett vilt
hempularen: Det finns enstaka samfälligheter som har i sina mycket tvivelaktiga stadgar att de skall godkänna ombyggnader. Och där detta upphöjts till "lag" eftersom kommunen låter samfälligheten bli en remissinstans för bygglov. Det är som sagt väldigt ovanligt, och troligen grovt olagligt av kommunen. Men som sagt, om det gäller en bostadsrätt så har föreningen långt gående makt över vad
elmont: Han tar betalt efter nerlagd tid och han får allt förpackat och klart så han behöver bara fylla i lite siffror och kolla om allt stämmer samt om jag kan få lite mer avdrag. Dessutom är det en gammal bekant som gjorde bokslut och deklarationer år det liiite större AB som jag drev tidigare.
Squall Leonhart: [citat] Trafikfara är nog att ta i, men jag kan känna ett visst störningsmoment när jag åker hem en mörk kväll förbi ett av släpen som står utanför Umeå och lite snabbt blir bländad av strålkastaren som står på baksidan och belyser släpet. Reklamen gjordes om på nämnda släp för ett tag sedan och då flyttades antagligen belysningen också. Det ger ungefär samma effekt som
KnockOnWood: [citat] [citat] Fel båda två, men ToRy var närmast. Det var A****ö :)
Odjuret: Finns nog värre saker å va utan en vecka än tvättstugan ;)
hempularen: Jo banken kan nog sätta sig emot att du ger bort en del av huset, iom. att de har pant i fastigheten. Men de har ingen anledning att neka om ex. 1% ges bort till maken. Det behöver som sagt inte ändra på vem som står på lånet.
Sharkbait: För ca 19 månader sedan slog vi till på en nyproducerad bostadsrätt, lägenhet. Inflytt skall ske i slutet av 2017. Vi fick tillvalskatalogen omgående, vi har gått på alla möten, läst alla informationsmail. Vi har lagt ned timmar på åka till olika butiker för att välja mellan sådant som är "godkända val" enligt tillvalskatalogen för att få lägenheten just som vi vill ha den. Vi
Husplaner: Det är ett par saker jag behöver lite vägledning, tips och råd med. När vi byggde vårt hus för tre år sedan valde vi att installera Eltako smartahem. Det har varit problem med systemet sedan inflyttning mars 2013 och nu är mitt tålamod slut. Under långa perioder har inte belysning med dimmerfunktion fungerat. Vi har behövt använda skruvmejsel i elskåpet för att tända och släcka.
Plåthuset: Hyresavtal sägs enligt 12 kap JB normalt upp till månadsskiften, oavsett vilken dag i månaden det tecknats/tillträtts så det borde inte vara något argument för hyresvärden. Självklart är du inte skyldig att erlägga hyra för tid du inte kunnat nyttja lägenheten. Där känns det som att värden försöker sig på en fuling.
kindvall: [citat] Förbättringsutgifter är väl avdragsgilla även för tomter. Typ om du huggt ner träd,markbehandlat, rivit ner ett fult ruckel osv.
hul: [citat] Här ligger felet hos dig, ett bra specificerat kontrakt med en tydlig AF-del visar mycket väl vad som gäller och regler krav mm. Där regleras alltid om kontrakt får säljas vidare och hantverkare skall kodkännas av beställare
epw: Detta låter i mina öron som att du försöker täcka upp en dålig affär med prylar din magkänsla säger egentligen ska ingå i köpet.
b8q: Jonatan79 har rätt, ibland finns det Fastighetsindelningsbestämmelser (FIB) eller Tomtindelning (TI) i planen, som styr hur fastigheterna får delas upp.
Allmänobildad: Det lär ju dock vara typkoden vid försäljningstillfället som styr hur fastigheten ska deklareras.
Fjojtmehmet: Ta bilder innan sprängningarna runt dörrar och fönster och lite "känsliga" ställen Jag har varit i kontakt med besiktningsföretag inom jobbet och de har oftast en förmåga att försköna resultatet, de är ju ändå beställda av sprängaren. Sist hamnade jag i dispyt med ett av de större besiktningsbolagen och påbörjade en stämningsansökan på ett antal miljoner (allt reddes ut innan
McStewart: Tänk på att om du utökar arean på din fastighet så kanske du behöver betala VA-anslutningsavgift motsvarande de tillkommande kvadratmetrarna. Det är lite olika regler beroende på vilken kommun man bor i. Avgiften brukar kunna ligga runt 20-30 per kvm. Är det en fastighet för enskilt bruk så brukar dessutom avgiften ha ett tak som varierar beroende på vilken kommun du bor i. Är din
KnockOnWood: Rättelse: Vid gåva utgår expeditionsavgift för lagfarterna. Expeditionsavgiften är 825 kr.
hempularen: Jag har flyttat ut några nya OFF Topic inlägg till egen tråd under "Vatten" /moderator
-MH-: Nackdelen är att du får betala lagfartskostnad, samt farsan får betala skatt nu. Fördelar är att du får en helt ny start med avdrag etcc.
shapic: Skumt, de syns för mig. Men här kommer de igen: [bild] [bild]
trabyggare: Det kan också vara så att det är kartan som visar gränsen fel. Gränserna på den ekonomiska kartan är inte alltid i detalj korrekta och har egentligen inte någon "rättsverkan". Det är inte ovanligt att det slår fel ett antal meter. Det är förrättningskartan och gränsmärkena i terrängen som i första hand är det som gäller som gräns. Ligger huset innanför tomtens gränser
Helena S: [citat] Erbjud grannens dotter att köpa markplätten mot att de dels betalar dig för marken, dels betalar lantmäteriförrättningen. Ditt jobb kan begränsas till att sätta ut några stolpar där du vill att marken ska avstyckas.
Tompa70: Ja, det är ju en nybyggnation. Vi har ju skrivit på avtal och signerat situationsplan och allt. Nu stämmer inte den med hur verkligheten ser ut längre. Som jag ser det har det blivit en väsentlig förändring för oss. Utsikt rakt in i en förrådsvägg, mindre trädgårdsyta på solsidan och konstiga lösningsförslag kring altanen. Jag vet inte ens om företaget tänker bygga altanen lika
BirgitS: Du kan reklamera arbete som inte är fackmannamässigt gjort enligt konsumenttjänstlagen och du bör göra det omedelbart eftersom man bör göra det inom två månader från att man upptäcker felet: http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumenttjanstlagen/
Karl P: Yttre och översiktlig inventering/besiktning av grannens kåk borde gå att göra utan att beträda fastigheten. För att få fram rikt/riskvärden för huset ifråga. Vid sprängning kan ni sätta ut ett antal referenspunkter i fastighetsgräns och vid närliggande grannar för att få en hum om hur rörelsen i mark/berg/uthus ser ut. Dvs göra ett grid så att man med hög trolighet kan
hempularen: Lite beroende på omständigheterna, så kan man ju välja att inte besiktiga djupare och helt enkelt acceptera att det behöver dräneras om, om det finns organiska material i källaren så bör de rivas ut osv. Kan vara bättre att lägga pengarna på att åtgärda felet än ytterligare undersökningar. Men då givetvis förhandla om ett rimligt prisavdrag på köpet av huset. Men med
Ronny68: @hempulare Ja, det saknades nog en del rutin där. Jag hade ingen koll på underlaget själv eller vad som är lämpligt för arbetet. Han har erbjudit sig att sätta om det och vi har enats om att lägga golvgips. Hoppas det blir bra denna gången. Tack för svaren!