15 672 läst ·
63 svar
16k läst
63 svar
Undersökningsplikt-el?
Och vem ska betala forskandet? Det handlar på köparens bord. Så jag tror det var ett konstigt råd... Sen tror jag inte att skrämma är rätt väg att gå. Då finns det stor risk att allt går fel håll. Vi vill vara vänner med säljaren om vi ska kunna få några pengar... (enkel förhandlingsteknik)cecar33 skrev:Visserligen 1,5 år sedan fastigheten köptes, men fråga säljaren om du nu inte redan pratat med denne. Ställ en fråga om vem som utförde den delvis nya el installationen. Du kommer troligtvis att få svar som sprider lite nytt ljus i frågan. Uppger säljaren att det inte finns någon faktura kvar så borde denne kunna svara på vem som utförde arbetet och då går man dit och frågar. Företaget är tvungna att spara all bokföring minst 3 år om inte längre. Kan säljaren inte komma på vilket företag som utförde den utökade installationen då kan du förklara vad du hittat och att det måste klarläggas.
Sedan är det väl 10år som företagen måste spara massa roliga saker. Men om den nydragna elen gjordes för mer än 10år sedan? den är fortfarande ny...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 237 inlägg
Vad jag menade, och också skrivit i början av tråden, är att en upplysning mot bättre vetande nog kan göra ett fel till ett dolt fel. För ett dolt fel är ju egentligen ett fel som säljaren känner till, men inte ger till känna (även om JB begränsat vad man får anföra som fel till sådant man inte förväntas kunna upptäcka vid en besiktning). Huruvida det var något som borde upptäckts av TS i det här fallet spekulerade jag också i. Fan vet, vill jag minnas att jag trodde, även om fel normalt förväntas hittas av köparen.Odjuret skrev:Om vi sedan bara enkelt konstaterar vad dolt fel är så innebär det något som inte går att upptäcka vid en undersökning. Så just den biten när det gäller den nya delen (som vi inte vet om vad det var för något) kan vi blanda in i den totala röran. Det du kanske söker handlar om säljarens upplysningsplikt? Vad vi vet är att köparens undersökningsplikt är bra mycket större.
Japp.Odjuret skrev:
Utsökt!Odjuret skrev:
Odjuret du är lika trevlig, rolig och kunnig i allt som vanligt. Jag för min del saknar all kunskap, kännedom om allt och är förmodligen rent av dum i huvudet men jag får leva eftersom avlivning av människor inte är tillåtet. Det är därför inte så märkligt att du inte förstår när jag skriver något.
Du har rätt det är synd att man inte får avliva folk som är dumma i huvudetcecar33 skrev:
..
Men tack vare det så lever jag gott här högst uppe i mitt elfenbenstorn
Klicka här för att svara