Hej.
Råkade backa på en bil på en parkering häromdagen. Det var bara en liten smekning. Både jag och ägaren till den påkörda bilen såg incidenten.
Inga andra vittnen finns.
Vi var båda ute och konstaterade och var överens om att det inte blev några skador.
Idag (4 dagar senare) ringer han och säger att han varit på verkstad och ska reparera bucklan!
Hur sjutton hanterar man detta?
Vi konstaterade ju bägge två att det inte blev någon buckla..

BirgitS
Du kontaktar ditt försäkringsbolag som sen kontaktar den andra personens försäkringsbolag som väl lär kontakta personen i fråga.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Låter skumt. Kanske har den andra föraren skadat sin bil själv i efterhand och vill lura dig och låta din försäkrings självrisk betala? Ligg lågt och se vad som händer, ta inte på dig något ansvar till att börja med.

J
Kan mycket väl vara så att skadan syns först när bilen är nytvättad. Var du vållande är det bara att låta din försäkring ta hand om detta, hur liten skadan än är, det är inte upp till dig att avgöra.

Därför alltid bäst att alltid fotografera även om det inte syns någon skada.

• Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
K
Avvakta inte utan ta istället kontakt med ditt försäkringsbolag och beskriv vad som har hänt. Vi hade ett liknande problem då min fru backade på bilen som stod parkerad bakom. Tillsammans med ägaren konstaterade de att enda skadan var en liten buckla på främre registreringsskylten som han tyckte att vi inte behövde ersätta.

Tre dagar senare återkom han och påstod att påbackningen hade orsakat en buckla på hans bakskärm(!). Jag tog kontakt med vårt försäkringsbolag som snabbt löste frågan med den andra partens försäkringsbolag. För att göra historien kort så fick han inte ett öre i ersättning.

/Krille

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
J
Men en skada kan bestå i att stötfångare gått tillbaka men plast bakom och under spruckit. Detta bör någon som kan kolla. Har man kört på någon är det bara att dokumentera händelsen och sedan låta skadan regleras av fb. Dock, är det 2 gamla skrutt bilar som man inte ämnar laga kan man ju göra upp i godo... Men för att inte uppmuntra till smitnigar tror jag oftast självrisk där bara trafikförsäkring går in är utan självrisk. Dvs bäst för alla är att låta fb reda ut saken...

Ni konstaterade båda att det inte var nån skada = du har inte backat på nån bil.
Säg att du inte vet vad han pratar om.

D
Det är rätt vanligt att den som kör på annat fordon aldrig ser några skador, inte ens när de är uppenbara.
Oftast är det även den stillastående bilens fel som planerat allt och sett till att parkera på ett sådant sätt att påkörande förare tappar kontroll över fordonet.
Det är ju högst osannolikt att det inte uppstår en skada när man kör på en annan bil, men inga av er kanske är tillräckligt erfarna för att utreda saken.
Hur bevittnar man en påkörning samtidigt som man orsakar den?

F
JohanLun skrev:
Men för att inte uppmuntra till smitnigar tror jag oftast självrisk där bara trafikförsäkring går in är utan självrisk.
Vaa?

DMOL skrev:
Det är rätt vanligt att den som kör på annat fordon aldrig ser några skador, inte ens när de är uppenbara.
Oftast är det även den stillastående bilens fel som planerat allt och sett till att parkera på ett sådant sätt att påkörande förare tappar kontroll över fordonet.
Det är ju högst osannolikt att det inte uppstår en skada när man kör på en annan bil, men inga av er kanske är tillräckligt erfarna för att utreda saken.
Hur bevittnar man en påkörning samtidigt som man orsakar den?
Var väl lite dumt uttryckt att vi var enda vittnena, men han stod bredvid och jag körde. Vi var de enda där..

Sen var det som sagt så att vi stpd båda och kollade om det böev några skador. Vi konstaterade båda två att det inte blev det.
Vi skiljdes åt som vänner.
Jag skyller inte min påkörning på någon annan utan tycker bara det är konstigt att han efter fyra dagar helt plötsligt hittat en buckla. Finns säkert orsaker till det, men jag ringer FB imorgon så får de lösa det.
Har för övrigt Volvi Nice price då var det 1000 kr i självrisk på trafikförsäkringen.
Hade jag haft helförsäkring så hade det varit 0 kr i självrisk..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Lurigt, bucklan kan ha varit där innan, uppstått i krocken, alternativt någon dag senare.

Dokumentera genom att ta foto, så slipper man oftast ev konstiga eftersläntrare. Samtidigt är det fullt möjligt att inte upptäcka något direkt, men att det kommer fram vid tvätt mm. Men då bör man ju låta försäkringsbolagen ta det direkt istället för att springa till verkstad.

Gör aldrig själv någon bedömning om den andra bilen är värd bekymret (undantag möjligen om det är fler bucklor än raka linjer). Så galet tråkigt med folk som har tusen anledningar att inte göra rätt för sig (hänvisar då inte till ts utan till några av svaren).

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Har man kört på en bil, hur liten skadan än är så är det bara att kontakta fb och stå för ev självrisk och lita på deras bedömning. Har man valt en försäkring med hög självrisk får man stå sitt kast... Förstår egentligen inte diskussionen, om man nu inte tror att motparten försöker sig på ett försäkringsbedrägeri... Att den andra med ont uppsåt orsakat olyckan händer nog men är nog sällsynt, då ska man givetvis anmäla detta till polis och fb.

Det mest sannolika är att man inte sett skadan direkt pga smuts eller stress...

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Men om vi antar att skadan finns på ett läge där den rimligen kan ha uppstått vid den här sammanstötningen, och har en omfattning som är möjlig att missa (alltså inte hela stötfångaren bortfläkt eller så), då är det ju rätt osannolikt att den skulle ha uppstått under de här få dagarna som gått. Eller om den faktiskt har uppstått under tiden, så är det väl rätt rimligt att den bilägaren tror att det är en skada som ni båda missade.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.