1 146 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
4 gången gillt- Bygglov, samma tomt.
Hittade ett hus på hemnet idag som ligger jättefint vid strandkanten av en sjö men ej färdigbyggt. I beskrivningen står det att man måste söka bygglov för fastigheten så jag googlade adressen på hitta.se och ser att de redan sökt bygglov 3 eller fyra gånger tidigast runt 2006. Två av de 4 bolag som är registrerade på adressen har dessutom gått i konkurs (kanske där av försäljningen?)
Men är det ens troligt att man kommer få bygglov för det redan byggda huset (är det ett svartbygge?). Och om det är ett svartbygge går det ens att sälja?
Nu vet jag som sagt inte all info men är det inte lite konstigt? Eller är detta normalt?
Men är det ens troligt att man kommer få bygglov för det redan byggda huset (är det ett svartbygge?). Och om det är ett svartbygge går det ens att sälja?
Nu vet jag som sagt inte all info men är det inte lite konstigt? Eller är detta normalt?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Jag skulle gissa att det är ett svartbygge, som saknar strandskyddsdispens. Och att det helt enkelt inte går att få bygglov på tomten. I så fall riskerar du att som ny ägare bara få ett rivningsföreläggande, och en kostnad för rivning. Utan möjlighet att någonsin bygga något på tomten.
Det kan givetvis också handla om ett ekonomiskt fiasko projekt. Där det "bara" är att fixa bygglov och bygga klart.
Det kan givetvis också handla om ett ekonomiskt fiasko projekt. Där det "bara" är att fixa bygglov och bygga klart.
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Tjaaa.. Innan vi hänger ut mäklaren så skall man kanske undersöka omständigheterna lite. Men det är klart, OM detta med strandskyddet är löst, så borde det framgå av prospektet.
Sedan är det ju också så att om mäklaren fått reda på att gällande bygglov inte finns. Och inte fått reda på mer, så kan mäklaren troligen vara väldigt noga med att inte få reda mer omständigheter. Och därmed hävda att ev. problem med att få bygglov var helt okända för mäklaren.
Men som sagt vi vet ju inte om det är några problem. Även om det verka troligt.
Sedan är det ju också så att om mäklaren fått reda på att gällande bygglov inte finns. Och inte fått reda på mer, så kan mäklaren troligen vara väldigt noga med att inte få reda mer omständigheter. Och därmed hävda att ev. problem med att få bygglov var helt okända för mäklaren.
Men som sagt vi vet ju inte om det är några problem. Även om det verka troligt.
Redigerat:
Klicka här för att svara