Jag är medlem i en samfällighet som förvaltar ett antal garagebyggnader. Nu har det uppkommit frågor kring ägandet av dessa byggnader.
Som jag tolkar informationen på Lantmäteriets hemsida så kan man inte ha en samfällighet utan att den äger byggnaderna den förvaltar.

Finss det någon juridisk bevandrad som kan svara på om jag tolkar det korrekt?

Du får skilja på fastigheten och byggnaderna. Det är vanligt med samfälligheter där kommunen är markägare, och eventuella byggnader står då på ofri grund egentligen, men samfälligheten som förvaltar området skyddar ju det hela i praktiken.

Samfälligheten jag bor i äger ingenting, förvaltar endast parkmark, man lyckades förhandla till ett byte mot vägskötseln. Grannsamfälligheten förvaltar även carports, men äger som sagt inte marken, de heller.

Vem är det som äger fastigheten, och vem är det ni tror äger själva byggnaderna?

harry73
Om vi tittar på vägar, då kan en samfällighetsförening äga en gemensamhetsanläggning (=vägen). Det behöver inte inkludera marken (=fastigheten) vägen ligger på, det kan vara gruset, dränering, belysning, mm. gemensamhetsanläggningen och samfällighetsföreningen är registrerade hos lantmäteriet, så de borde vara lätt att kolla vad som gäller.

De finns också andra alternativ, t ex vägföreningar. Där ägs vägen och marken av en fastighetsägare men sköts av alla som har servitut på vägen. Här äger föreningen inget, men sköter bara underhållet. Vägföreningen är inte (eller behöver inte vara) registrerat hos lantmäteriet och allt blir lite luddigare.

Jag kan tänka mig att det finns liknande konstruktioner för andra samfälligheter.

Tack för svar.

Det handlar om tre k-märkta garagebyggnader i Söderfors Bruk som, om uppgifterna som är under diskussion stämmer, ägs av ett lokalt företag men förvaltas av vår samfällighet som i sin tur består av ett antal villaägare.

Att frågan har kommit upp beror på att taken på byggnaderna antagligen måste läggas om inom en snar framtid och åtminstone jag vill inte betala stora pengar för att underhålla en byggnad som jag, eller då i det här fallet samfälligheten, inte äger.

A
Du får titta i anläggningsbeslutet vad som ingår i dess ändamål.

I anläggningsbeslutet för samfällighetsföreningen som min fastighet är delägare i, framgår att taken på radhusen (fastigheter och tomträtter) ingår i gemensamhetsanläggningen. Husägarna äger alltså husen, men taken äger vi tillsammans i föreningen.

Problemet är att anläggningsbeslutet inte verkar existera och ägandefrågan kring byggnaderna är oklar. Det enda dokument som finns hos Lantmäteriet som jag kan komma åt är ett dokument som handlar om intentionen att bilda en samfällighet.

Min fråga är mer en juridisk pro forma fråga, kan man ha en samfällighet rörande en byggnad som samfälligheten inte äger?

A
Ja, så har ju vi. Föreningen äger en byggnadsdel, men inte någon delägarfastighet.

Men grunden är:

18 § En samfällighetsförenings ändamål är att förvalta den samfällighet för vilken den bildats.
En samfällighetsförening får inte driva verksamhet som är främmande för det ändamål som samfälligheten ska tillgodose. Lag (2012:184).

Vad är ändamålet?

Claes Sörmland
lasselu skrev:
Min fråga är mer en juridisk pro forma fråga, kan man ha en samfällighet rörande en byggnad som samfälligheten inte äger?
Enligt Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter 1§ så kan en samfällighet vara servitut eller annan särskild rättighet som hör till flera fastigheter gemensamt. Dvs det krävs inget ägande utan t ex rättigheten att nyttja garagen räcker. Det kan också vara samfällighet enligt anläggningslagen (1973:1149) d v s att man gemensamt äger t ex garagebyggnaderna.

Redigerat:
Tack för svar Claes.
Då verkar det som vi helt enkelt måste reda ut ägarfrågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.