Jag är inte riktigt säker på om detta är rätt underforum, men jag chansar:
Nedanstående bild är från Hitta.se och visar min tomt. Men den omarkerade delen,
vem äger den? Det måste ju finnas en ägare till marken? Kommunen?
Min fråga är inte på något sätt betingad av problem av något slag, jag är bara
nyfiken hur en tomtbit kan stå utan ägare.
Nedanstående bild är från Hitta.se och visar min tomt. Men den omarkerade delen,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har flera tomter som är markerade på samma sätt på hitta. Jag vet att det finns ägare på dessa tomter men jag har inte riktigt förstått varför hitta inte gör alla valbara. Kanske är det så att den bara klarar att vissa tomter som har fått lagfart efter ett visst datum eller liknande
Det är nog med största sannolikhet inte medvetet. Antagligen något problem med datakvaliteten i underlaget de använder. Fastigheten saknas helt, koordinaterna är galna (och sorteras bort av någon rimlighetskontroll), nåt konstigt tecken i filen som inte kan tolkas, eller någon annan teknisk orsak.Sammy_j skrev:
Precisionen på sådana tjänster verkar vara lite sisådär. När jag precis köpt mitt hus fick jag av en bekant reda på att det inte gick att få en färdväg hem till mig på dennes GPS. Slog in min egen adress på både hitta och eniro, minns inte vilken av dem men den ena hävdade att jag bodde mitt i en sjö... Nog för att det är rätt så sankt här men någon måtta får det ju ändå vara. 
Kollar jag på min egen tomt med hittas tjänst för tomter så har jag raskt fått 600 kvm extra alldeles gratis, tackar för det!
Kollar jag på min egen tomt med hittas tjänst för tomter så har jag raskt fått 600 kvm extra alldeles gratis, tackar för det!
Och idag när vi har satellitbilder som referens kan man ibland se att gamla inmätningar inte alltid är så exakt. Ingår i det jag jobbar med att vi använder lantmäteriverkets kartunderlag som bas, men att vi sedan kan lägga en satellitbild ovanpå för att se var fastighetsgränser finns i verkligheten. Vilket som sedan är rätt fastighetsgräns är en annan fråga 
Hej.
SGU har en ganska bra app till telefon "Geokartan".
Den visar fastigheternas beteckningar. Kan vara ett bra sätt för att söka vidare på vem som äger fastigheten. Sen håller jag med AndersS. Vid vårt sommarställe stämde inte den gamla fysiska kartan med den elektroniska som jag såg då jag loggade in på Lantmäteriets "mina fastigheter".
Efter att en grannfastighet styckades så var Lantmäteriet på plats och kontrollerade angränsande fastigheter, bland annat vår. Efter det så uppdaterades den elektroniska kartan. Så i vårt fall verkade den gamla fysiska kartan stämma bäst med verkligheten.
MVH/Anders
SGU har en ganska bra app till telefon "Geokartan".
Den visar fastigheternas beteckningar. Kan vara ett bra sätt för att söka vidare på vem som äger fastigheten. Sen håller jag med AndersS. Vid vårt sommarställe stämde inte den gamla fysiska kartan med den elektroniska som jag såg då jag loggade in på Lantmäteriets "mina fastigheter".
Efter att en grannfastighet styckades så var Lantmäteriet på plats och kontrollerade angränsande fastigheter, bland annat vår. Efter det så uppdaterades den elektroniska kartan. Så i vårt fall verkade den gamla fysiska kartan stämma bäst med verkligheten.
MVH/Anders
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 177 inlägg
Den gamla fysiska kartan "är" väl verkligheten? Fastighetsgränser är ju inte naturliga, så något måste man ju välja att definiera som facit. Sen händer det väl ibland att man rättar gamla kartor då en rågång eller stenmur varit gräns i evinnerlig tid. Men då pratar vi nog nästan bara om utanför städerna.
Stora delar av kommunal mark redovisas exempelvis inte hos Eniro, så det kan mycket väl vara kommunens. Det har inget att göra med om fastigheterna är bebyggda eller bebodda, utan det är ett val man gjort vad gäller redovisningen av fastighetsgränser - Det kallas hos eniro "tomtgränser" vilket avspeglar syftet. Nu ser ju detta ut som "en tomt", men det kan vara en del (ett enskilt område) av en större kommunal fastighet.pegee skrev:Jag är inte riktigt säker på om detta är rätt underforum, men jag chansar:
[bild]
Nej, verkligheten är tomtmarkeringar ut i fält, t ex gränsrör. Även gamla kartor behöver inte alltid stämma överens med verkligheten.Nötegårdsgubben skrev:Den gamla fysiska kartan "är" väl verkligheten? Fastighetsgränser är ju inte naturliga, så något måste man ju välja att definiera som facit. Sen händer det väl ibland att man rättar gamla kartor då en rågång eller stenmur varit gräns i evinnerlig tid. Men då pratar vi nog nästan bara om utanför städerna.
Och angående det omarkerade område: När Hitta (och eniro) började med tjänsten var det bara tomtmark i tätorter som visades. Nu har det mycket bättre täckning, men det saknas fortfarande en del fastigheter.
Kan vara som någon sa att det beror på hur recent infon uppdaterades hos lantmäteriet