Jag har haft en intressant dispyt med en av morgontidningarna i Sverige. För att göra en lång historia kort så valde tidningen att skicka tidningar till mig en period efter det att min tidsbestämda period hade gått ut och valde då att skicka en "slutfaktura" på dessa obestämda tidningar.

Efter en väldigt lång mailväxling med kundtjänst där man "förstod min åsikt, men inte hade för avsikt att makulera/kreditera slutfakturan" meddelade jag att jag hade för avsikt att betala slutfakturan eftersom pengarna inte var det viktiga för mig, men att jag i samband hade för avsikt att anmäla det hela till ARN för att få ett avgörande där.

Efter det tog det inte lång tid innan man återkom och meddelade att man makulerade fakturan, men jag kunde läsa mellan raderna att man egentligen tyckte att jag hade fel :mad:

Egentligen tycker jag ju att det hade varit intressant att få ett avgörande i ARN, men jag vet inte om det är möjligt att anmäla trots att företaget backar!? Det jag tycker är synd är ju att andra kunder till tidningen som har samma "problem" som jag men inte orkar bråka lika mycket som jag snällt betalar trots att det som jag ser det inte är förenligt med villkoren.

Så, är det småaktigt att anmäla ändå trots at vi inte har någon tvist och om jag skulle göra det, tar ARN ens upp det?

Du kan ju börja med att anmäla affärsmetoden till konsumentverket. Det känns som att dom har mer möjligheter om det är ett systematiskt fel. Vad gäller ARN så är det väl bara att göra en anmälan och förklara läget. Tycker dom att fallet är löst iom att fordringen är makulerad så är det inte så mycket mer att göra där.

• Gilla
krillek
  • Laddar…
BirgitS
För att kunna ta upp något i ARN gäller ett visst minsta belopp och det gör det ju inte längre i ditt fall så det kommer inte att bli någon hantering alls i ARN, tror jag.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är klart. beloppsgränsen var ju uppnådd när dom hade ett krav som jag bestred, men nu är det ju noll.
Får väl ta en kontakt med konsumentverket och se om dom är intresserade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.