Med besiktningsförbud antar jag att man menar att kontraktet inte innehåller en besiktningsklausul.
Det brukar ju iofs förutsätta att man beretts tillfälle att undersöka fastigheten före kontraktet skrivs på.

O
Byggis1976 skrev:
Men mitt absolut bästa råd - ha marginaler ekonomiskt! Om du spenderar kvällar med excel för att få ihop det, då har du inte råd. Räkna med 500,000 i riskfond, ett badrum plus tak?
500000:- i en riskfond? Är inte det lite väl mycket? Jag har 120000:- det känns mer rimligt... 500000:- Då är det nog bättre att amortera av 400000:- av dina 500000:- en bättre investering. Sen undrar jag hur många som har möjlighet att ha en riskfond på 500000:-? Mina 120000:- känns mycket pengar... men det är smart att ha. Själva tanken med en riskfond är smart!

"Riskfond" är en mycket bra idé. I min nya preliminära budget har jag lagt in en sådan på 10% av totalkostnaden för affären. Jag har ett spann att hålla mig i och det gäller att hålla habegäret i schack.
Jag har läst fmi:s infoblad om besiktningsklausul och återgångsvillkor. Det jag lärde mig där är att det inte ska finnas villkor för återgången. Tiden för de olika åtgärderna ska vara tydligt angivna och hur parterna ska kommunicera ska också vara tydligt angivet. De skriver också om ersättning till säljaren vid återgång vilket jag inte tycker är rättfärdigt med tanke på hur kort tid en köpare har på sig mellan en kort visning och en snabb budgivning. Det handlar om miljoner så ta det lugnt för jössenamn.

C
hempularen skrev:
Man skall börja med att inse, att en friskrivningsklausul är egentligen i strid med lagens anda.
Sant. Ändock när det är någon myndighet eller t.ex. kyrkan som säljer så är det så gott som alltid med friskrivningsklausul. Vad skall man dra för slutsatser av det...? :mad:

Det är väl med det som med skulder. Staten tar alltid sitt först.
Ok. Nu börjar visningssäsomgen på allvar så det är bara att ge sig ut där. Tack för alla tips.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.