klaskarlsson
klaskarlsson: Jag tror att detta skulle gå att reglera, men det första ni måste göra är att skriva ett samboavtal där ni avsäger er rätten till lika delning av bostaden, eftersom sambolagen annars skulle gå före ev andra avtal ni skriver. Sen borde ni kunna skriva ett avtal där du är skyldig motsvarande summa som halva lägenheten ger vid en framtida försäljning...men det är nog bra om ni kollar
4 svar · 1,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Man kan ju också tänka tanken att ligga lågt med motiveringen -"[MEDIA=youtube]KUaap0fRzXs[/MEDIA] , helidiot, skitstövel och bandit, trashas ditt vidriga as, piss o pest och senapsgas!" Om dom inte är mer intresserade att ta betalt för sitt klåperijobb, varför i hela friden lägga ner något arbete i saken? När allt kommer omkring, skall man pratar med de lärde på latin och med
16 svar · 2,7k läst
N
Nikenik: Har sovit på saken och har nog bestämt mig att jag bara kör på, betalar själv och ser det som friskvård där jag potentiellt får en fin stuga att vistas i den tid jag är här. Nötegårdsgubben: Skulle ta över 25år att gå plus med den kalkylen, för att inte prata om allt krångel med papper och objudna inspektörer för både mig och hyresvärd. =/ Hyresvärden och hans bror var här
13 svar · 1,7k läst
H
han verkar: [citat] En plåt bakom panelen vid ett fönster sitter vanligtvis ovan fönster En vattbräda på samma ställe där skall panelen ovan fönster ligga an mot vattbrädans ovankant, sätt då lite tjärpapp bakom panelen och ut över vattbrädan 10-15 mm så är problemet löst
15 svar · 12,2k läst
Staffans2000
Staffans2000: Om du tar bort det murkna trät, så försvinner nog myrorna av sig själva. Dvs.ta bort allt murket virke innan du sprutar gift i ditt eget hus. Inte tvärtom!
49 svar · 19,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Gör det enkelt! När en avloppsanläggning anläggs så ska (lagkrav) dimensioneras för 5. permanentboende personekvivalenter (vuxna personer) per fastighet, oavsett hur många som bor där just nu. Och framtiden kan man inte sia om. Vår modell där man äger själva avloppsanläggningen (slamavskiljare, fördelnngsbrunn och infiltrationsbädd) gemensamt (och fastställt av Lantmäteriet I
6 svar · 2,8k läst
SysterNett
SysterNett: Såg att du bor i västra Götaland. Chansar därför på Göteborg. Länk till Göteborgs bestämmelser: https://goteborg.se/wps/portal/start/byggande--lantmateri-och-planarbete/bygga-riva-och-forandra/bygglov/nar-behovs-bygglov/vad-kraver-inte-bygglov/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8fSyCjE30wwkpiAJKG-AAjgb6BbmhigDhNnHQ/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
6 svar · 5,6k läst
Music Man
Music Man: [citat] Det har jag på mail från honom, men det har inte vår jurist reflekterat över heller.
20 svar · 3,3k läst
granis70
granis70: [citat] Skönt att det löste sig! Tack för återkopplingen!! Alltid uppskattat när mannfpr höra hur det gick till slut i en tråd man följt.
55 svar · 27,2k läst
O
olaser: [citat] Jag gav upp försöken till prisreducering, fick ett par ventiler monterade. Flyttade in och bodde några år. Det blev klarlagt dock att mäklaren ljugit, hade det skriftligt men anmälde henne inte.
39 svar · 16,6k läst
A
AndreasC: [citat] Hej, Jag driver ett företag som sköter insamlingen av hushållsavfallet i fyra kommuner i mellansverige. Jag arbetar hela tiden med ärenden som liknar ert, anledningen till att man gör det är absolut inte för att tjäna tid eller pengar utan det handlar bara om arbetsmiljö och trafiksäkerhet. Arbetsmiljöverket ställer tuffa krav på oss att förbättra arbetsmiljön för våra
52 svar · 22,2k läst
O
Odjuret: Det blir dags att försöka förhandla med säljaren? ersättning för en ny bvp är inte skäligt. Det som är skäligt är kostnaden för en kompressor. Frågan är dock om det egentligen finns något att förhandla om.... Jag misstänker att kompressorn inte fungerade vid köpet av huset. Jag anser att det bara är att le och e glad ut å hosta upp pengar för en ny bvp utan att blanda in
40 svar · 5,6k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det löser sig säkert som andra sagt. Men nej, det är inte konstigt att det är svårt och tar tid att döda pantbrev. Pantbrevet är en värdehandling som ger den som har det en inteckning i viss egendom för sin fordran. Att säkra att inte någon som sitter på denna rätt blir av med den tar sin tid. Det är inte som att slarva bort sitt körkort där det inte gör så mycket om det finns
11 svar · 7,3k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Korrekt. På jobbet har vi en repstege liggande i en papperskorg, och en krok i en regel. Krävdes för att bli ISO-certifierade.
27 svar · 9,7k läst
GK100
GK100: Jag är helt med dig i vad du skriver här Nötegårdsgubben, det är rimligt och vettigt. Om det applicerades i många av forumets "enklare" diskussioner kanske en del onödig rundgång kunde undvikas. Det som brukar trötta mig i de här fallen med någon fråga kring dolt fel, utförande gentemot fakturering osv är skiktningen i de som gång på gång kliver in med ett brottstycke i form av
3 svar · 1,4k läst
E
etompau: Noterade att intagningskraven fick sänkas (bla på intelligenstesten) för att få ihop fler polisaspiranter.
6 svar · 978 läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej det inser säkert alla, men ingen vet hur stort mörkertalet är. Och det finns säkert en del som inte har men ändå betalar också. Var själv en sådan några år :rolleyes:
31 svar · 3,5k läst
O
Odjuret: Köplagen har en egen variant av "dolt fel". Den viktigaste skillnaden är att det är bara 2år istället för 10år. Men placeringen av elcentral och mätare är väldigt lätt att upptäcka och skulle enbart generera ett gott skratt om man försökte ens fundera på det som ett dolt fel.
41 svar · 21,5k läst
·
H
HerrOso: Båda ja och nej. Du måste ju fortfarande kunna ta dig till fastigheten som styckas av. Men kravet på "tillgång till väg" kan såklart vara lägre beroende på omgivning och ändamål med avstyckningen. Men samma sak bör gälla, att det inte är hugget i sten att det måste vara en juridisk rätt att ta sig till fastigheten, utan det ska vara fysiskt möjligt. Men återigen, självfallet är
24 svar · 9,9k läst
Bart
Bart: Samfälligheten kan inte bötfälla. Endast polis eller rättsinstans kan bötfälla eller besluta om böter vad jag vet. Samfälligheten kan meddela polisen att det kör bilar som bryter mot skyltningen men inget mer. Om du är behörig trafik, vilket det onekligen framstår som, borde du inte kunna bli bötfälld.
6 svar · 3,1k läst
O
Odjuret: [citat] Varför är det så poppis att alltid rekommendera att hoppa på säljaren? Trots att det många gånger inte känns som dolt fel? Det är inte konstigt att vi då får läsa en del trådar ur säljarens perspektiv.... Jag hoppas att folk slutar att alltid rekommendera att kontakta säljaren....
37 svar · 3,9k läst
·
F
fsn: [citat] Tack för det, under 22400kr skall man lägga sitt krav på då.
2 svar · 1,4k läst
V
Vippo: Tack! Det finns försäkring, entr. kontrakt, besiktningsprotokoll mm, så det borde inte vara problem med den delen. Tog kontakt med jurist för några veckor sedan, men inte mkt har hänt hittills pga semester mm. Skall ta detta med beräkningskonsult med dem.
7 svar · 1,7k läst
K
kraft1: Ärendet är inte komplicerat. Börja med vilka normer som gäller i detta fall avseende ljudnivå och dess omfattning (Dessa uppg. finns på kn miljökontor) Är det inom planlagt område så finns noggranna underlag, annars normer. Skyddsvall el. bullerplank (betong) är idag std. för detta och går att få till mycket bra. Mätningar bör ha gjorts för detta, annars måste det ske så att
13 svar · 2,6k läst
Globetrot
Globetrot: Av alla de projekt vi haft har vi betalat alla besiktningar. Det har inte gått, inte ens med halvbra entreprenörer att lägga kostnaden på dem. De har ansett att det är jag som vill ha besiktningsman och att avtalet med denne ligger på mig. Om vi hade kravställt att Entreprenören skulle betala hade troligtvis projektet (tyvärr) stannat.,.....det orkar man inte, Oftast har man en
7 svar · 1,9k läst
L
LäsLus: Det kan även vara så att felet ligger inom toleransen. Många fönstertillverkare tror jag lutar sig åt svenska plan glas föreningens riktlinjer så kolla upp dessa och skulle felet vara utanför toleransen prova att reklamera rutan.
13 svar · 6,4k läst
H
hempularen: Fast OM hantverkaren inte sköter sin del, och verkar erkänna att det är så. Då blir det bara en fråga mellan hantverkaren och skattemyndigheten.
11 svar · 2,3k läst
T
time2catch: [citat] Tack för infon, ja det är sorgligt att dessa oseriösa aktörer har satt det i system. Har läst lite fler andra recensioner om dem. Och det är, tyvärr flera som har drabbats. Vi hade tur. Vi fick över en besiktningsman på vår egen bekostnad. Enligt honom såg det bra ut, och att vi inte behövde oroa oss. Skickade över massvis med bilder, under renoveringen som togs varje dag,
31 svar · 19,8k läst
·
O
Odjuret: Den förlikning du nått med säljaren är bra! Du ska vara nöjd! I en rättsprocess finns det bara en vinnare och det är advokaterna. Framgången med att stämma besiktningsmannen beror på vad han har skrivit exakt om grunden. Har han nämnt att det är en riskkonstruktion? Då är jag är rädd för att utgången är oviss. Krypgrund är en känd riskkonstruktion, därför skulle jag bli
43 svar · 3,9k läst
yonna
yonna: I mitt förra bostadsområde hade vi samma problem: husse arbetade periodvis utomlands och hustrun var rädd för de två hundarna och lät dem bo i inhägnad trädgård.. de ylade hela tiden. Det tog 4 år med regelbundna anmälningar innan vi fick slut på eländet. Och inte för att hundarna hördes ... utan för att de inte rastades! Jag som alltid har haft hund blir våldsamt irriterad på
7 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.