johan.d.hallin
johan.d.hallin: Skönt att det verkar lösa sig! Ganska nyttig tråd kring sånna här problem, hoppas att jag aldrig behöver hamna i någon liknande situation!
95 svar · 36,2k läst
·
nimhed
nimhed: Rent praktiskt skulle jag säga att det inte är något problem, då elkabeln garanterat ligger djupare än vad du behöver lägga fibern på. Jag hade som sagts inte varit jätteglad som elnätsägare, att behöva vara försiktig vid eventuell grävning
34 svar · 17,2k läst
H
hempularen: Normalt så går det inte att stycka av en tomt om inte vägfrågan är löst, så det kan tänkas att du redan har rätt till vägen. Det behöver inte vara ett synligt servitut, det kan framgå av en äldre skifteshandling att du har rätt till väg. Du kan dels titta på många av handlingarna direkt på nätet via lantmäteriet, ibland framgår det då att fler handlingar finns, som inte är
3 svar · 1,3k läst
nino
nino: Jag tror att bkr anser att det är ett materialfel och säljaren blir oftast skyldig att betala åtgärd
60 svar · 18,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Nej, men allt är inte svart eller vitt och då gäller likabehandlingsprincipen, får en så får "alla". I exempelvis Tallkrogen i södra Stockholm fick man väldigt länge inte bygglov för att lägga på en andra våning, men efter att det första huset fått igenom en sådan ändring öppnades slussportarna och nu kan "alla" få lägga på en våning. Samma sak händer med rätt att sätta
10 svar · 3,2k läst
B
Birbel: [citat] Japp, köparen står alla kostnader. Man får ett "kontrakt" ifrån lantmäteriet där allt skrivs in,har jag fått veta nu. Så med positivt förhandsbesked skall man kontakta lantmäteriet.
4 svar · 912 läst
G
gråsten: Grannarna lär få acceptera att anslutningen bryts medan ledningen läggs om. Det är ett billigt påtryckningsmedel att anspela på att grannarna blir missnöjda. Påpeka för grannarna att projekteringen skötts dåligt och att du inte erbjudits att ta ställning till ett markupplåtelseavtal. Varför skulle du i efterhand gå med på en upplåtelse som kan omvandlas till ledningsrätt där
40 svar · 21,4k läst
·
D
Daniel__s: Skrämande hur det kan gå till, varför har man slutbesiktning om det inte åtgärdas? Tycker att om denna besiktning blir underkänd och fel kvarstår så borde man automatiskt få juridisk hjälp och husleverantören stå för. Skulle jag bygga hus så blir det iaf inte med dessa. Hoppas allt annat som inte syns är rätt utfört. Gick du ut till någon tidning? Som du nämnde i början?
27 svar · 9,9k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Just därav att ett avtal med lagfaren ägare ska till , kanske inte vid något småjobb , men vid större är det ett måste , då det kan röra sig om betydande belopp
15 svar · 2,4k läst
useless
useless: Att 5% av huset har en annan grundläggning än den som står i beskrivningen kan väl aldrig vara något fel? Dessutom var det ju fullt synligt.
6 svar · 1,7k läst
T
TechMark: [citat] Det där har dock HD ändrat på till polisens stora förtvivlan, så nu finns det ett nytt friare prejudikat av hur knivlagen ska tolkas. http://www.dagensjuridik.se/2016/02/hd-friar-kvinna-med-fallkniv-i-vaskan-och-skapar-lista-nar-kniv-far-baras
128 svar · 31,8k läst
·
S
samira: Då litar jag på er kunniga medlemmar, låter allt vara som det är:) Stort tack för alla svar!
14 svar · 3,5k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tänker att kommunen absolut vill ansluta ALLA fastigheter till det kommunala nätet. Kommunen har en skyldighet att tillse att alla invånare har tillgång till dricksvatten. I vissa områden, tex fritidshusområden med ett färre antal permanentboende, behöver kommunen inte tillgodose färskvattentillgången. Men så fort permanentboendet ökar så finns skyldigheten där - till
3 svar · 3,3k läst
H
hempularen: På vilket sätt fungerar inte sidan? Vid betalning på vissa sidor måste man låsa upp kortet hos banken först, öppna det för internetbetalning i 60 minuter (Nordea), det gäller vid betalning på sidor som inte kräver typ bankid för betalning. Det finns liknande begränsningar hos andra banker.
2 svar · 1,8k läst
Ruttenrot
Ruttenrot: :thumbdown:Jag har köpt både klickgolv och hantverkartjänst av Byggmax. Golvet blev lagt med defekta brädor som måste bytas ut. Inget händer trots upprepade påminnelser. Kan jag anlita en ny läggare och sedan fakturera Byggmax? Byggmax snackar nu bara runt hela tiden.:thumbdown:
8 svar · 2,8k läst
D
DMOL: Nej du ska hänvisa till prisinformationslagen och ARNs beslut
35 svar · 7,0k läst
K
kindvall: [citat] Eller så minskar värdet när det kommer till budgivning. Vad kvittar man det mot? Det beräknade marknadsvärdet är ju ett uppskattat slutpris, inte ett budstartpris.
24 svar · 26,2k läst
harry73
harry73: Självklart ska ni dela på alla extra kostnader, också höjd abonnemangskostnad. Eller så delar ni era totala elkostnader med total antal kWh för att beräkna kWh-priset. Men jag är förvånad att ni behöver större säkring. Om grannarna betalar er 500kr/år, då borde förbrukningen för pumpen ligga på 1500kWh/år. Har den en stor startström? Finns det kanske bättre/snålare pumpar?
26 svar · 7,1k läst
harry73
harry73: [citat] Ni fick inget besked vid leverans och chauffören sa att han körde hela vägen från fabriken. Bestrid fakturan och ta det därifrån. Har ni redan lagt om lånet är det inte så lätt att ta med det i bolånet antar jag, så det blir en besvärligt extra kostnad för er.
6 svar · 2,5k läst
L
lundsbo: Tack för uppdateringen och en stjärna till K-rauta!
25 svar · 13,0k läst
F
f91jsw: [citat] Kravet nämns första gången i GVKs våtrumsregler från april 2008. Möjligen accepterade försäkringsbolagen en vis övergångsperiod för de nya reglerna.
47 svar · 10,7k läst
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Stenkolstjäran, har jag för mig från den tiden jag arbetade med sådant, användes främst till beläggningar typ hårt trafikerade vägar och andra ytor som krävde hög hållfasthet och slitstyrka. Alltså inte garageuppfarter eller belagda mindre gator och asfaltplaner av normal sort.
19 svar · 16,4k läst
K
kindvall: Rimligt är väl att börja med C angående rätten att ta väg över fastigheten. Nästa steg är ägaren till vägen, om det nu är C eller A+B eller A+B+C, angående bruk av den befintliga vägen och hur du kan bidra till skötseln. Iom att du har en befintlig väg är det ju inte självklart att du kan tvinga dig till rätten att ta väg över C.
3 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: Nja. Efter som man sannolikt inte kommer att acceptera en hemfrindzon som sträcker sig över strandlinjen så kan det ändå vara ett problem. Det är inte ovanligt att den typen av strandtomter slutar en liten bit från stranden. Men det är väl bara att försöka. Ligger stugan i en skogsfastighet skulle jag absolut försöka få med mer mark än en normal villatomt.
8 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Fast så som anbudet är formulerat så får firman (om den vore seriös) åtgärda balkongen i sin helhet, alltså även det som de anser vara taket, tak och balkong är samma sak i det här fallet. Och det till det offererade fastpriset. Fastpris innebär att arbetet skall utföras till det fasta priset, ibland blir det förlust, ofta blir högre vinst än på löpande räkning. Med tanke på
20 svar · 10,7k läst
·
S
sunqan: [citat] Och framförallt ska man kontrollera att fundamenta stämmer - adress, storlek på lgh, antal rum. Och den delen är en grundförutsättning för ett hus/lägenhetsköp oavsett vilket land man kommer från. Sen ska man naturligtvis läsa igenom kontraktet och vara säker på att man förstår innan man skriver på. Behöver man få något förklarat är det mäklarens skyldighet att
18 svar · 4,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ett halvår? Du har alltså låtit oss sitta och bita på naglarna i fyra år i onödan? Men skönt att höra att det löste sig utan blodspillan!
49 svar · 20,3k läst
M
SBH: [citat] dom flesta anpassningar och regler har du användning av själv eller kommer behöva
74 svar · 27,3k läst
G
gråsten: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Jamforelse-mellan-nyttjanderatt-och-ledningsratt/ Om fastigheten exproprieras kvarstår ledningsrätten vilket rättsinstitut skapades som ett smidigare sätt att expropriera mark för allmännyttiga ledningar. Lite juridiskt intressant. Om en del av en fastighet tillförts genom tidigare expropriation bör det
11 svar · 2,8k läst
A
A-Man_08: Självklart är det bra att göra bostadskarriär men ibland kan det finnas anledningar till att en inte är med från början.
22 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.