27 998 läst ·
66 svar
28k läst
66 svar
Kommunen anlägger ny väg utmed tomtgräns som regnar in på vår tomt
Har du bilder på vägen, höjdskillnaden med din tomt och dike med galler.
Får du fuktskador, ska du kontakta ditt försäkringsbolag. de lär nog bli trött på återkommande skador och kontakta kommunen. Och de har lite bättre möjligheter att övertyga kommunen.
Får du fuktskador, ska du kontakta ditt försäkringsbolag. de lär nog bli trött på återkommande skador och kontakta kommunen. Och de har lite bättre möjligheter att övertyga kommunen.
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Fast det här är ju helt fel.... Om kommunen spolar vatten på mitt hus borde det väl va deras ansvar att utreda huruvida deras vatten orsakat några skador?harry73 skrev:
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Trodde jag också.... men kommunen gör som den vill i ett projekt. Inga gränser behöver heller redovisas. Alltså lades vägen där det blev bäst för projektet och sen var det bra med det.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· västra götaland
· 52 inlägg
Vattnet är faktist till stor del dagvatten från ett nytt bostadsområde (alltså för fastigheters räkning) som rinner ut i ett stort skogsdike eller ravin på typ 100m där det blandas med löv och pinnar och ska sedan in i en kulvert med ett gallerförsett inlopp på typ 500mm i diameter.... Två löv och en pinne så svämmar det över och problemet blir mitt....Marcus_L skrev:
Jag citerade bara vad länsstyrelsen skrev, om det stämmer eller inte är upp till dem.
Det är denna del de avser
9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Definitioner
1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten,
2. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, eller
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.
2 § Med avloppsvatten avses
1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
2. vatten som använts för kylning,
3. vatten som avleds för sådan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning, eller
4. vatten som avleds för avvattning av en begravningsplats.
3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.
Gäller fortfarande kap 9?
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Har det hänt nåt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden