Hej

Vi har fått en ny väg som går ut med tomtgränsen. Vägen höjdes så den ligger ca 1m högre än vår tomt. Hela vägen har ett fall. Vägen ligger ovanpå en dagvattenkulvert. När det regnar rmycket klarar inte kulverten av att ta emot dagvattnet varför det rinner ovanpå kulverten, på den nya vägen. Den nya grusvägen rinner då ner på vår tomt.

Enl byggaren är det "smällar man får ta" men jag håller inte riktigt med.

Det känns lite som David mot Goliat och väldigt tröttsamt.

Vad kan jag göra?

Tacksam för svar

Nej, det är inte alls så, en fastighetsägare (i det här fallet kommunen) får inte orsaka olägenhet för en annan, läs lite i jordabalken bla. Det finns också en hel del avhandlat kring ditt ämne här på byggahus.

Vänd dig till kommunen som är byggherre och inte till entreprenören.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Det borde ju ligga i kommunens intresse att grusvägen inte regnar bort, så de borde ha egenintresse i att åtgärda problemet.

Nära oss anlades en ny cykelväg nedanför en slänt. Eftersom slänten var så brant regnade jorden ner på cykelvägen i snabbare takt än ny växtlighet hann binda jorden. Det räckte med ett samtal till kommunen så kom de och åtgärdade genom att ersätta ytjorden i slänten med grov stenkross.

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Jag har testat båda... Tyvärr har ju alla egenintresse så förståelsen lyser med sin frånvaro....

Vet du om det finns någon kontrollinstans eller är polisanmälan nästa steg?

O
pizzamagen skrev:
Jag har testat båda... Tyvärr har ju alla egenintresse så förståelsen lyser med sin frånvaro....

Tja... En bra fråga vad nästa steg blir, men inte polisanmälan eftersom det inte begåtts något brott...
Frågan är om det blir att stämma till tinget?

pizzamagen skrev:

Det låter märkligt, får jag fråga vem/vilken instans på kommunen som du vänt dig till?

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Det är den sista utvägen skulle jag säga, det är dessutom långt i från alltid som det faller så väl ut som man frestas att tro.

De allra flesta tjänstemän följer de lagar&regler som finns och går dessutom att resonera med. I detta fallet har TS rätten på sin sida såvitt jag förstår så bara TS får tag i rätt person och kan förklara läget så är det säkert löst på ett kick. Ibland kan man dock behöva förklara vilka lagar och regler som gäller på ett snyggt sätt så de inte känner sig trampade på tårna :D.

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
pizzamagen skrev:

Efter kommunen är det väl länsstyrelsen du bör vända dig till?

• Gilla
pizzamagen och 2 till
  • Laddar…
I lagstiftningen räknas dagvatten normalt som avloppsvatten.

I miljöbalkens (MB) 9 kap som behandlar miljöfarlig verksamhet definieras vatten, som avleds för avvattning av mark inom detaljplan, som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning, som avloppsvatten. För tillsynen över dagvattnet ansvarar kommunernas miljönämnder.

I lag om allmänna vattentjänster definieras bortledande av dagvatten och dränvatten från ett område med samlad bebyggelse som avlopp.

källa: http://www.lansstyrelsen.se/skane/SiteCollectionDocuments/sv/publikationer/pluskatalogen/PM_dagvattenwebb.pdf sida 11.

Be kommunen ta hand om sitt avloppsvatten och sluta med att låta det rinna ner på din tomt.

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Jag har svårt att tro att dagvatten räknas som avloppsvatten direkt i juridiken. Det är en väldig skillnad. Framförallt i kraven på hur man löser problemen. Vissa kommuner tillåter att man ansluter dagvatten till avloppet. Vissa kräver att man tar hand om det själv. Då får man helt enkelt lösa problemet bäst man vill... Oftast löser man väl det med hjälp av "stenkistor". Om det hade klassats som avloppsvatten så skulle inte kommunerna kunna neka en att koppla dagvattnet på avloppet.
Jag citerade bara vad länsstyrelsen skrev, om det stämmer eller inte är upp till dem.

Det är denna del de avser

9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Definitioner

1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten,
2. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, eller
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.

2 § Med avloppsvatten avses

1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
2. vatten som använts för kylning,
3. vatten som avleds för sådan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning, eller
4. vatten som avleds för avvattning av en begravningsplats.

3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
O
Marcus_L skrev:
Jag citerade bara vad länsstyrelsen skrev, om det stämmer eller inte är upp till dem.

Det är denna del de avser

9 kap. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Definitioner

1 § Med miljöfarlig verksamhet avses
1. utsläpp av avloppsvatten, fasta ämnen eller gas från mark, byggnader eller anläggningar i mark, vattenområden eller grundvatten,
2. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för människors hälsa eller miljön genom annat utsläpp än som avses i 1 eller genom förorening av mark, luft, vattenområden eller grundvatten, eller
3. användning av mark, byggnader eller anläggningar på ett sätt som kan medföra olägenhet för omgivningen genom buller, skakningar, ljus, joniserande eller icke-joniserande strålning eller annat liknande.

2 § Med avloppsvatten avses

1. spillvatten eller annan flytande orenlighet,
2. vatten som använts för kylning,
3. vatten som avleds för sådan avvattning av mark inom detaljplan som inte görs för en viss eller vissa fastigheters räkning, eller
4. vatten som avleds för avvattning av en begravningsplats.

3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig.
Du var för snabb! :p Jag insåg mitt misstag... och raderade mitt inlägg!

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Du var för snabb! :p Jag insåg mitt misstag... och raderade mitt inlägg!
Inget att göra på jobbet än att googla och läsa forum ;-)

Om man hänvisar kommunen till MB och att de måste ta tillvara på sitt miljöfarliga avfall så kanske något händer.. verkar som miljönämnden på kommunen är ansvarig.. lite som att låta räven vakta hönsen.. men annars kanske man får vända sig till länsstyrelsen.. jag är duktig på att googla och copy/paste men har ingen erfarenhet själv :-)

• Gilla
pizzamagen och 1 till
  • Laddar…
Fast dagvatten är ju knappast miljöfarligt. Krångla inte till det ;)

• Gilla
pizzamagen
  • Laddar…
Sök på dagvatten så ser du att kommunen har ett ansvar att, speciellt nybyggda, dagvattenledningar ska klara nederbörd upp till 10-års regn. Gör dom inte det kan dom bli ersättningsskyldiga till fastighetsägare som drabbas.

• Gilla
pizzamagen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.