H
hul: [citat] Generalentreprenad är ingen entreprenadform när ska folk lära sig detta
16 svar · 7,1k läst
harry73
harry73: Jag lägger en länk till din andra tråd om detta https://www.byggahus.se/forum/threads/grannens-spill-och-dagvatten-i-roer-pa-min-tomt.296249/page-6#post-2726551
3 svar · 3,1k läst
P
Anonymiserad 167288: Jag har köpeavtal med Eksjöhus (generalentreprenad) där det står "För entreprenaden ingår en fastprisperiod utan indexreglering lika länge som EKSJÖHUS leveransavtal. Tiden räknas från tidpunkt för tecknat avtal om husleverans om inget annat anges." Frågan är vad "tecknat avtal om husleverans" innebär? Från början har jag trott att det var när man gjorde slutlig beställning och
0 svar · 1,2k läst
D
Daniel 109: Det beror ju på om TS är mer missgynnad än övriga delägare. Föreningen behöver ju oavsett få in pengar, så en generell nedsättning är knappast aktuell. Men om en enstaka medlem drabbas oproportionerligt mycket är det rimligt med någon kompensation. Tycker jag i alla fall. När man börjar prata om hyra verkar man inte riktigt veta vad en bostadsrättsförening är.
9 svar · 1,0k läst
O
Odjuret: Vi körde med 110 rör för 12st lgh både kök och bad. Det var förvisso under en kortare tid men det fungerade perfekt! Det är rejäl marginal på avlopps rör. Kolla gränsdragningen med styrelsen. För man ansvarar normalt sett för allting i sin bostad även va. Br radhus kan bli annorlunda jämte lgh. Kolla om avloppet va 110 eller mindre. 110 är godkänt och är normalt
12 svar · 6,4k läst
K
karlmb: [citat] Jaha, det var det kedjan är till för! Tack!
24 svar · 8,0k läst
O
Odjuret: Du får försöka tilläggsisolera väggarna... Det finns ingen tidsbegränsning i antal timmar. Går det inte å prata och man störs så funkar hörselkåpor....
5 svar · 1,8k läst
M
Micke_vb: [citat] Skulle en våg väga + lika ofta som - så har det inget med att de är okalibrerade. De dras hellre av ett onogrannhetsproblem som kan bero på att något är trasigt eller dålig kvaitet. Visar en våg alltid t.ex + 5% så är det en kalibrerad våg.
11 svar · 2,3k läst
hsd
hsd: Toppen :D
42 svar · 13,6k läst
·
E
EyEr0n: Sedan får man ju fundera över värdet på maten kontra självrisken med. Hur stort värde har gått förlorat?
4 svar · 943 läst
F
fusion: Rikta en megafon mot studsmattan och spela opera musik när ungarna blir för gapiga;)
204 svar · 87,8k läst
S
Squall Leonhart: Jag och brorsan körde bort min gamla panna och tillhörande oljetank till Stena. Det enda de hade åsikter om var att det droppade något ur tanken, vilket de direkt tolkade som olja. Jag hade inte gjort någon större ansträngning i att kolla att tanken var helt tom så det kunde mycket väl vara en skvätt kvar i botten. Hursomhaver så frågade tjejen på Stena om jag kunde ta tillbaka den
20 svar · 16,3k läst
H
HerrOso: Att det ingår rätt mycket jobb för vad en som utomstående anser vara "enkelt" var det jag försökte förmedla med den korta uppräkningen på saker som alltid genomförs. Om det inte framgick så var jag nog otydligt. Jag tycker inte heller 21,5 timmar låter i överkant på något sätt. Tar man min "lista" och tänker sig 2 timmar/moment i snitt så är man uppe i 20 timmar. Självfallet
7 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Men hur stämmer det med anläggningsbeslutet? Bryter ni mot det så tappar ni rätten att driva in avgifter till Samfälligheten.
53 svar · 8,5k läst
S
Sir Duke: Ledningskollen hade vi sjukt bra nytta av när vi skulle bygga ut. Många svar och snabba svar. I TS fall skulle man alltså komma åt befintligt avlopp för att koppla på nytt. Och då är det självklart en risk att skada ledningen. Men som sagt inte svårt eller dyrt att fixa.
22 svar · 12,4k läst
·
R
RoBo: Ni får kolla vad det står i avtalet. Är det arbetsveckor har entreprenören rätt samt såklart måste tiden börja räknas när husleveransen kommer. Missade att hempularen svarat
3 svar · 3,9k läst
G
gråsten: Bara inga fastigheter bildats genom avsöndring från stamfastigheten. Avsöndring ersattes 1928 av avstyckning. Avsöndrade fastigheter har ett civilrättsligt förhållande till stamfastigheten men är inte offentligrättsliga fastigheter som kan hävda rätt till mark t ex vid skifte av intilliggande samfälld mark. Allt går till stamfastigheten. Möjlighet till legalisering av avsöndringen
13 svar · 6,2k läst
·
D
Daniel 109: Bygger man ett gemensamt hus kan man ju rellativt enkelt bygga en brandvägg i mitten. Att bygga i anslutning till ett befintligt hus är svårare.
51 svar · 26,5k läst
P
Anonymiserad 144342: Jag vet inte vem som stått för ändringarna. Men jag har sagt till mina vänner att om dom gör ändringar så tar bygget längre tid. Men också att ngn som basar över bygget måste förklara varför det tar så lång tid. Dvs en kund kan inte förväntas förstå vad deras ändringar bidrar till. Utan det är hantverkarens ansvar att informera. Tänker jag
3 svar · 2,2k läst
tensiden
tensiden: Har ni meddelat säljaren erat intresse? Jag har många gånger sett folk som låtit tillfällen rinna dem mellan fingrarna för att de inte varit tillräckligt på hugget när det gällt utan gått och funderat på eget håll bara för att plötsligt upptäcka att det sålts till någon helt annan. Om ni är på bra fot med nuvarande ägare har ni inget att förlora som jag ser det. Säg att ni
7 svar · 1,8k läst
Real7
Real7: Det är troligast lagret för interskruven som låter. Finns att köpa här http://www.eldkraft.se/produkt/Sparkullager-6204-2RS--till-internskruv- Men finns garanterat billigare där det säljs kullager. Du har postat i forumets juridikdel och får nog fler svar i teknikdelen.
1 svar · 854 läst
H
hempularen: Ja antingen blir ebtreprenaden godkänd, ev. med anmärkningar, eller så blir den underkänd. Är den godkänd så slutar vitet ticka. Du bör ha en dialog om hur besiktningskostnaderna skall fördelas, du bör inte betala för fler besiktningar bara för att entreprenören är sen.
4 svar · 983 läst
Staffans2000
Staffans2000: Japp! Muntligt avtal med bekantas bekanta till ägaren av den lokala affären! Jag har ännu en gång försökt att få honom att fatta att det finns en risk att han blir skadeståndsskyldig upp över öronen, men polletten verkar inte trilla ner. Kanske han inte berättar hela sanningen? Vad vet jag? Staffan
55 svar · 21,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Det är skillnad på egen mark och egen tomt. Fyra ha är för stort för att klassas som tomt. Det är 40.000 kvm och att exempelvis ha hundar lösa på så stora ytor är definitionsmässigt att inte ha dem under uppsikt. Så ja, jag tycker att TS gör fel om han stängslar in hela marken som tomt, och något annat skäl för att sätta upp stängsel verkar han inte ha. Om det är
32 svar · 10,8k läst
·
B
BOLIBOMPA: Läser din skrivelse flera år senare, men skriver i alla fall ifall det kan bli till någon sorts hjälp för andras skull, då grannar verkligen kan inkräkta på fastighetsgränsen, som egentligen är den skiljelinje som borde respekteras. Men det finns tyvärr både goda och dåliga grannar, som dessvärre kan försöka roffa åt sig av annans mark. Be Kronofogden om hjälp med handräckning
51 svar · 32,3k läst
·
S
sunqan: Borde man inte kapa och plugga röret vid tomtgäns (eller förgrening)? Lite jobbgt om föreningens rör springer läck...
11 svar · 3,2k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är inte enbart tomtstorleken som styr en avstyckning. Det måste finnas en lämplig infartsväg och tomterna måste också ligga väl i landskapet och harmonisera med omgivande tomter. En granne till oss ville stycka av ca 3000 kvm från sin 8000 kvm stora fastighet. Trots att det enligt detaljplanen skulle vara möjligt sa både kommunen och Lantmäteriet nej.
10 svar · 5,1k läst
harry73
harry73: Ja det verkar inte vara en ändrad användning, och det är inte en tillbyggnad. Det kan eventuellt vara en fasadändring som eventuellt är bygglovspliktig (i detaljplanerat område) men eftersom den redan är mer än 10 år gammal, borde det inte innebära något nackdel för TS.
49 svar · 18,7k läst
H
hempularen: Om nybygget följer detaljplanen helt, så kommer grannar inte att anmodas lämna synpunkter innan beslutet tas. Men grannar kan överklaga efter att beslutet är taget.
6 svar · 1,8k läst
·
harry73
harry73: Har ni en liten kompakt by med lång väg till statlig/kommunal väg kan det vara smidigt att ha samma andel.är kortaste sträckan 900m och längsta 1100m blir skillnaden inte så stor. Men då är det konstigt att alla betalar lika förutom de med skaftväg, för de betalar mer. På nästa årsmöte kan du komma med förslaget att antingen beräknar ni nya andelstal per hushåll och
14 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.