4 821 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Utökning av tomt utan att behöva stycka av.
Jag och min syster äger ett fritidshus med tomt tillsammans. Jag har nu blivit erbjuden att köpa en bit angränsande mark och undrar om man juridiskt kan skriva nåt avtal med min syster som gör att jag kan äga denna nya matk utan att behöva göra en separat avstyckning? Dvs, jag vill utöka den existerande fastigheten (som jag samäger) med den nya markbiten men ha full beslutsrätt för delen jag köpt själv.
Är den nya en avstyckning med eget fastighetsnummer så köp den själv , du kan då ha den införlivad med det du har , behövs inga staket för att markera den
Är det så att den inte styckas som egen fastighet utan ska införlivas med den befintliga , så klarar du inte det , utan den kommer att vara tillsammans med den samägda ,
Bäst är som egen
Är det så att den inte styckas som egen fastighet utan ska införlivas med den befintliga , så klarar du inte det , utan den kommer att vara tillsammans med den samägda ,
Bäst är som egen
Om det är möjligt borde det göras med arrende.
Att själv skriva ett avtal om det blir inte bra och det skulle bara bli ett avtal mellan personer. Skulle din syster gå bort, är hemnes arvingar inte bundet vid avtalet.
Att själv skriva ett avtal om det blir inte bra och det skulle bara bli ett avtal mellan personer. Skulle din syster gå bort, är hemnes arvingar inte bundet vid avtalet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Man kan inte äga en specifik del av en fastighet, utan man äger en andel. Ni kan alltså inte slå ihop avstyckningen med befintlig fastighet utan att din syster blir delägare i den. Däremot kan ni förstås ändra andelstalen – om avstyckningen är lika mycket värd som befintlig fastighet skulle du då äga 3/4 och din syster 1/4, givet att ni har lika del i befintlig fastighet.
Man kan inte heller stycka av fastigheter precis hur man vill, utan avstyckningen måste vara rationell och ändamålsenlig. Har ni en vanlig fritidshustomt skulle det exempelvis vara svårt att föra över två hektar skog eller åker till den. Det finns ett ”hästgårdsundantag” från detta men i allmänhet är fastigheter större än en tomt men mindre än ett litet lantbruk svåra att få nyskapa.
Ändamålsenlighetskravet gäller oavsett om avstyckningen ska slås ihop med er nuvarande fastighet eller om det ska bli en ny fastighet.
VA-anslutningsinformationen skvallrar om att det är i eller angränsande till detaljplanerat område, men rent generellt finns inget krav på VA om det inte är/ska bli en bostadsfastighet.
Lite mer information om vad du tänkt ha avstyckningen till kan vara på sin plats för att ge mer råd.
Man kan inte heller stycka av fastigheter precis hur man vill, utan avstyckningen måste vara rationell och ändamålsenlig. Har ni en vanlig fritidshustomt skulle det exempelvis vara svårt att föra över två hektar skog eller åker till den. Det finns ett ”hästgårdsundantag” från detta men i allmänhet är fastigheter större än en tomt men mindre än ett litet lantbruk svåra att få nyskapa.
Ändamålsenlighetskravet gäller oavsett om avstyckningen ska slås ihop med er nuvarande fastighet eller om det ska bli en ny fastighet.
VA-anslutningsinformationen skvallrar om att det är i eller angränsande till detaljplanerat område, men rent generellt finns inget krav på VA om det inte är/ska bli en bostadsfastighet.
Lite mer information om vad du tänkt ha avstyckningen till kan vara på sin plats för att ge mer råd.
Markbiten, ca 4000 kvm är idag skog men den skall detaljplaneras som tomtmark innan köpet. I och med det så hävdar kommunen att servis skall dras fram och en kostnad tillkommer. Sen om den kommer bebyggas, det har vi inte bestämt. Men givetvis vill vi ha kvar den möjligheten.
Då kommer nuvarande ägare att avverka och ta hem pengarna innan försäljning , inget ovanligt
då det endast är marken och inte skogen som säljs ,
Det med VA -anslutningen kommer att bero på förhandsbesked om storlek på huset , avgiften är i beroende många gånger på storleken av huset , sedan om det finns dagvattensystem så tar dom ut en avgift per m2 på tomten X kr vad det nu är
då det endast är marken och inte skogen som säljs ,
Det med VA -anslutningen kommer att bero på förhandsbesked om storlek på huset , avgiften är i beroende många gånger på storleken av huset , sedan om det finns dagvattensystem så tar dom ut en avgift per m2 på tomten X kr vad det nu är
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Då låter det som om det ni eventuellt skulle kunna spara på VA riskerar att ställa till det rejält för er i sammanblandat ägande. Håll isär det som två olika fastigheter!
Kan bara tillägga att utökning av en tomt genom fastighetsreglering kan utlösa VA-avgift i kraft av den ökade tomtytan. Stora tomter kostar mer att VA-ansluta än små. Dessa anslutningsavgifter påverkar abonnenterna inte bara när husen första gången får sin servis, utan också vid fastighetsförändringar i efterskott. Den ( dumsnåle ? ) som - trots allt - vill utöka tomten bör därför i förväg kolla VA-verkets taxor.
Klicka här för att svara