Det kan ju tyckas vara en enkel fråga, men med tanke på att inte ens lantmäteriet och sjöfartsverket är helt överens i frågan så är den nog inte så enkel.

Nu är det dock inte den exakta geografiska placeringen av stranden som jag är intresserad av, utan mera hur pass små vatten som anses betyda att en fastighet har strandnära läge enligt olika lagar.

Fick just hem förslaget till fastighetstaxering. Inte strandnära (>150m) stod det. Men nu bor ju jag i en gammal bruksort varför det är dammar och kanaler lite här och var, bland annat en någorlunda stor damm blott 95m från mitt hus. Att det enligt fastighetstaxeringen är kortaste avståndet till stranden i meningen gränsen mellan land doch vatten som räknas, verkar ganska solkart, men som sagt, hur små vatten räknas som vatten?

Om jag i framtiden avser bygga ut på tomten, hur små vatten anses beröras av strandskydd? Är det samma definition som i taxeringen?

Jag har sökt lite i gamla trådar, men dessa har undantagslöst spårat ur i diskussioner om fastighetstaxerings, fastighetsavgiftens, fastighetsskattens och strandskyddets blotta existens, så vill ni hellre diskutera det så leta gärna upp en gammal tråd.

Fast strandskydd och strand sett ur skatteverkets ögon är ju helt olika saker. Det är nog ganska naturligt att kommunen kan slå vakt om ett strandskydd om det så bara är en liten bäck men det är ju inte strandnära enligt skatteverket.

Rimligen är "stranden" gränsen mellan land och en naturlig vattenyta.
Dvs en grävd damm borde inte räknas tycker jag.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag tycker nog det kan räknas om dammen är tillräckligt stor. Hela diskussion handlar ju om att det är attraktivt att vara nära stranden och att skydda tillgången för allmänheten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ordet "damm" i Uppland är ungefär lika missvisande som ordet "träsk" i mellersta Norrland. En damm här är kort och gott ett vatten som använts för brukens verksamhet. Vanligen är det naturliga sjöar och sankmarker som "bättrats på" genom att dämas upp så vattenytan höjts för att få större vattenmagasin och jämnare vattenföring. Inte ovanligt med dammar som är flera kvadratkilometer stora. I mitt fall är dock närmsta damm blott 1,25hektar.
Eftersom dessa regleringar skedde för sådär 300 år sedan så ser dessa dammar idag inte ut som annat än sjöar.

BirgitS
Kan du inte ringa Skatteverket och sen berätta vad de svarar?
Deras kundtjänst brukar vara både trevlig och kunnig.

Det kan inte vara någon ny fråga, så det borde ju finnas nåt prejudikat eller vägledning att följa. Sen är det ju, som sagt var, skillnad på skatteverkets 'förmånsbeskattning' av fastigheten för att den är strandnära och strandskydd. Strandskydd kan gälla en liten halvt torrlagd bäck

Enklast att ringa Skatteverket och fråga hur små vatten och av vilket slag som ska räknas.

Sen kan man begära justering för säregna förhållanden. Om stranden just vid din tomt är särdeles oattraktiv jämfört med liknande i närheten (illaluktande sumpmark, indistrianläggning nära osv.) Men tveksam om bara det faktum att vattnet är dämt eller litet är en sådan avvikelse.

Fast när det gäller skatteverket så får man ta ordet "strand" med en nypa salt. Det är inte själva stranden eller badmöjligheter det handlar om utan ett vattendrag som sådant.

våran kommun har lista över alla vatten som strandskyddet gäller. De flesta små bäckar och inga dammar vad jag sett är strandskyddade.

Om jag minns rätt så utgår skatteverket i denna fråga från kartor som kommer från lmv.
Ibland kan det bli helt fel och då får man säga till för att få det ändrat.

Är det strandskyddet som är av intresse spelar det ingen roll vad Skatteverket eller Sjöfartsverket säger enligt ”sina” respektive lagstiftningar.

Strandskyddet är reglerat i miljöbalken (7 kap. 13–18 h §§). Det är i första hand kommunen som handlägger dessa frågor, ibland länsstyrelsen. Men även Lantmäteriet, Boverket och Naturvårdsverket är med på ett hörn.

Som jag öppnade med - något så skenbart enkelt som en strand är helt uppenbart olika beroende på vilken lagstiftning vi rör oss i.

Men åter till frågan - hur små vatten räknas i fråga om närhet till vatten i fastighetstaxeringen respektive strandskydd?

För det utökade strandskyddet på 300m så är det enkelt - länsstyrelsen har kartor där det är markerat var det gäller utökat strandskydd. Men det vanliga på 100m är inte markerat.

Strandskydd kan upphävas av länsstyrelsen för små sjöar och små vattendrag. Där exemplifieras små som under en hektar respektive smalare än två meter (vid normalt vattenstånd). Hur litet något ska vara för att helt undantas vet jag inte, en tiondel av det kanske, eller bara tillfälligtvis blötlagda områden kanske. Hur som helst räcker ett väldigt litet vatten för att strandskydd ska finnas.

Vad menas med hav, insjö eller vattendrag?
Av Skatteverkets allmänna rådet (SKV A 2014:6) framgår att hav, insjö eller vattendrag bör avse sådana områden där det finns strandskydd enligt miljöbalken. Där framgår att det råder strandskydd vid havet, insjöar och vattendrag. Syftet med strandskydd är att trygga förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv men också att bevara bra livsvillkor för växt- och djurlivet. Strandskyddet omfattar land- och vattenområde intill 100 meter från strandlinjen vid normalt medelvattenstånd (7 kap. 13 och 14 §§ MB).

Vattendrag som har mindre betydelse för värdet
Om en värderingsenhet ligger vid eller i närheten av ett vattendrag som har ringa påverkan, eller som saknar betydelse, för tomtmarkens värde, t.ex. en liten bäck eller ett större dike, så bör vattendraget inte påverka tomtmarkens värde p.g.a. belägenhet vid fastighetstaxeringen.

Fastighet där stranden förskjutits
Det förekommer att fastighet vid bildandet varit en strandfastighet men blivit skild från angränsande vattenområde genom att stranden förskjutits, ex. genom uppgrundning eller sjösänkning. Under vissa förutsättningar, att området är av ringa omfattning och att nyttjandet inte medför att ägaren till området liderskada eller olägenhet av betydelse, så har sådana fastigheter ändå rätt att nyttja området mellan fastigheten och strandlinjen (1 kap. 6 § JB). Bestämmelsen innebär att fastigheten inte blir avskuren från vattnet och därför påverkas normalt sett inte karaktären av strandfastighet. Nyttjanderätten har en servitutsliknande ställning på så sätt att den följer äganderätten till fastigheten.

• Gilla
PNO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.