1 853 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Köpa tomt av emigrerat dödsbo
Hej,
Granntomten till mig är jag intresserad av att köpa.
Problemet är att det ägs privat och lagfarten till tomten ärvdes av en herre 1942 som sedan emigrerade till USA.
Ringde kommunen och dom har aldrig tidigare mött ett sådant problem.
Dom vet inte vem som äger tomten eller hur man går till väga med den.
Vill hitta vem som äger tomten nu, eller kan man få kommunen att ta över tomten så jag således kan köpa den av dom?
Granntomten till mig är jag intresserad av att köpa.
Problemet är att det ägs privat och lagfarten till tomten ärvdes av en herre 1942 som sedan emigrerade till USA.
Ringde kommunen och dom har aldrig tidigare mött ett sådant problem.
Dom vet inte vem som äger tomten eller hur man går till väga med den.
Vill hitta vem som äger tomten nu, eller kan man få kommunen att ta över tomten så jag således kan köpa den av dom?
1. Börja med att ta fram de handlingar som stöder nuvarande ägarens förvärv. Om han har ärvt fastigheten finns på inskrivningsmyndigheten bouppteckning, testamente och eventuell arvskifteshandling. I bouppteckningen hittar du föregående ägares arvtagare och arvlåtare.
2. "Släktfforska" framåt i tiden för att spåra nu levande släktingar i Sverige. Om sådana finnes kanske någon av dem har ägarens adress i USA.
3. Om ingen nu levande släkting i Sverige finns eller vet något om ägarens vistelse får man släktforska i USA. Det kostar inte särskilt mycket att anlita professionell släktforskare. Flera sådana är specialister på att spåra "svenskamerikaner"
4. Resultatet av detta spårningsarbete kan bli något av följande alternativ -
a. Mannen som ärvde tomten 1942 lever fortfarande. Han är kontaktbar, och du behöver bara skriva eller ringa till honom för att omedelbart förhandla köp
b. Arvingen har avlidit. Detta alternativ hade varit mycket lätt att hantera ifall ägaren hade avlidit som svensk medborgare i Sverige. Men dödsbon efter (exempelvis) amerikanske medborgare som äger egendom i Sverige omfattas av amerikansk lag och bilaterala avtal mellan Sverige och USA. Även om ni skulle hitta nu levande arvtagare efter den avlidne ägaren måste ni ta hjälp av sådan advokat som har dokumenterad kunskap både om hur man överför fastigheten till faktiska arvtagare och hur denna/dessa ägare sedan korrekt överlåter tomten till ny köpare.
2. "Släktfforska" framåt i tiden för att spåra nu levande släktingar i Sverige. Om sådana finnes kanske någon av dem har ägarens adress i USA.
3. Om ingen nu levande släkting i Sverige finns eller vet något om ägarens vistelse får man släktforska i USA. Det kostar inte särskilt mycket att anlita professionell släktforskare. Flera sådana är specialister på att spåra "svenskamerikaner"
4. Resultatet av detta spårningsarbete kan bli något av följande alternativ -
a. Mannen som ärvde tomten 1942 lever fortfarande. Han är kontaktbar, och du behöver bara skriva eller ringa till honom för att omedelbart förhandla köp
b. Arvingen har avlidit. Detta alternativ hade varit mycket lätt att hantera ifall ägaren hade avlidit som svensk medborgare i Sverige. Men dödsbon efter (exempelvis) amerikanske medborgare som äger egendom i Sverige omfattas av amerikansk lag och bilaterala avtal mellan Sverige och USA. Även om ni skulle hitta nu levande arvtagare efter den avlidne ägaren måste ni ta hjälp av sådan advokat som har dokumenterad kunskap både om hur man överför fastigheten till faktiska arvtagare och hur denna/dessa ägare sedan korrekt överlåter tomten till ny köpare.
Ska kanske tillägga att alternativ 4b (att ägaren faktiskt lever) i viss mån kan kompliceras av att fastighet alltjämt är lagfaren personligen på den som avled 1942 eller på den då avlidnes dödsbo. Om tomten däremot är lagfaren på utvandraren personligen hanterar man överlåtelsen som alla andra fastighetsköp i Sverige.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Det troliga är väl att någon i USA ärvt den, men inte känt till att man måste söka lagfart hos myndighet i Sverige.
Eller att ingen har känt till att personen ägde fastighet i Sverige när han dog så den inte kom med i arvsskiftet.
I båda fallen så behöver ju kedjan av lagfarter kompletteras innan någon kan sälja den till dig. (om vi antar det är uteslutet att mannen lever fortfarande)
Vad gör Skatteverket när de skickar ut blanketter till fastighetstaxeringen och inte får tag på den som enligt register är lagfaren ägare? Och inte får in fastighetsskatt/avgift?
Någon som vet?
Eller att ingen har känt till att personen ägde fastighet i Sverige när han dog så den inte kom med i arvsskiftet.
I båda fallen så behöver ju kedjan av lagfarter kompletteras innan någon kan sälja den till dig. (om vi antar det är uteslutet att mannen lever fortfarande)
Vad gör Skatteverket när de skickar ut blanketter till fastighetstaxeringen och inte får tag på den som enligt register är lagfaren ägare? Och inte får in fastighetsskatt/avgift?
Någon som vet?
I princip ska skattemyndigheten debitera fastighetsavgift även för utrikes bosatt ägare.
I praktiken sker inte alltid detta.
I praktiken sker inte alltid detta.
Klicka här för att svara