Tjena.

Har precis köpt ett hus.
Ett fint litet hus som behöver ett ordentlig utbyggnad för att passa vår familj. Denna utbyggnad skulle lämpa sig bäst om man byggde den från befintligt hus och sedan 6 meter mot tomtgräns/skaftväg. Det innebär att fastigheten kommer betydligt närmare skaftvägen än 4,5meter. Snarare 1,5m eller till och med på tomtgräns beroende på planlösning.
Vi har grannar på två håll, bakåt och höger.
På vänster sida så går en skaftväg som grannen bakåt och dennes granne nyttjar.

Både dom två samt grannen på andra sidan skaftvägen har godkänt att jag bygger nära tomtgräns.

Men frågan är vad kommunen säger? Vem äger egentligen vägen? Det är ju en förening nu som delar på ansvaret fördelat 40 / 40 / 20.

Vill ju gärna skicka in bygghandlingen korrekt redan från början. Samt veta hur mycket energi det är värt att lägga ner innan man går vidare.
 
För att undvika missförstånd, fastigheten är inte huset. Fastighet är tomt med hus.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ligger skaftvägen på din fastighet eller på grannfastigheten?
 
K kindvall skrev:
Ligger skaftvägen på din fastighet eller på grannfastigheten?
A atomlab skrev:
Vem äger egentligen vägen?
Ja, det är väl där atomlab borde börja: Reda ut ägandeförhållandena, och om det är en vägsamfällighet titta igenom stadgarna vilka regler som gäller för vägbredd t.ex.

Atomlab: Du betalar väl lite för vägunderhållet? Vem betalar du till då?
 
Hejsan.

Tack för svar. Det är såklart huset som jag syftade på.
Fastigheten ligger brevid skaftvägen och har inget att göra med den. Det är bara mina grannar bakåt som kommer att nyttja den.

Kommer en utsättare som kommer markera exakt vart vägen gå.

Jag har köpt fastighet 15.
Skaftvägen togs utav fastighet 9. Denne ägde allt bakåt from 9an dvs tomt 11 och 15 ägde allt bakåt dvs tomt 13.
Tomterna delades på 80talet.

Skall be att få ta del utav vägstadgarna.
 
  • Satellitbild över bostadsområde med markerad fastighet, intill Schaftvägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
De där numren du skriver om verkar inte synas på bilden.

Vad står det i detaljplanen, finns det någon prickmark på din tomt eller specifikation över hur nära tomtgräns man får bygga t.ex.?
 
A atomlab skrev:
Tjena.

Har precis köpt ett hus.
Ett fint litet hus som behöver ett ordentlig utbyggnad för att passa vår familj. Denna utbyggnad skulle lämpa sig bäst om man byggde den från befintligt hus och sedan 6 meter mot tomtgräns/skaftväg. Det innebär att fastigheten kommer betydligt närmare skaftvägen än 4,5meter. Snarare 1,5m eller till och med på tomtgräns beroende på planlösning.
Vi har grannar på två håll, bakåt och höger.
På vänster sida så går en skaftväg som grannen bakåt och dennes granne nyttjar.

Både dom två samt grannen på andra sidan skaftvägen har godkänt att jag bygger nära tomtgräns.

Men frågan är vad kommunen säger? Vem äger egentligen vägen? Det är ju en förening nu som delar på ansvaret fördelat 40 / 40 / 20.

Vill ju gärna skicka in bygghandlingen korrekt redan från början. Samt veta hur mycket energi det är värt att lägga ner innan man går vidare.
Hos oss är det ialla fall så att vägföreningen äger vägen men inte marken den ligger på.
Marken brukar ägas av någon av de närmaste större gamla fastigheterna eller kanske av kommunen t.o.m . Det går att kolla.
Tror du behövet ett godkännande av både vägföreningen och markägaren.
Så har det varit här.
Hoppas det löser sig.
 
Redigerat:

Bästa svaret

Det första du ska göra är att söka upp korrekt fastighetsbeteckning för både marken med vägen, din egen tomt och grannarnas. Sedan kontaktar du inskrivningsmyndigheten och kommunens byggnadsnämnd.

Inskrivningsmyndigheten ger besked om vilka servitut som belastar och betjänar din och dina grannars fastigheter. Här ska också framgå om vägen förvaltas som samfällighet eller gemensamhetsanläggning, och isåfall, med vilka fördelningstal och andra villkor. Hos Byggnadsnämnden begär du fram gällande detaljplan med planbestämmelser.
Först med dessa fakta kan du börja planera på allvar.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Inskrivningsmyndigheten måste väl vara Lantmäteriet?
 
D rob_t_j72 skrev:
Inskrivningsmyndigheten måste väl vara Lantmäteriet?
Ja, och ska man vara noga är inskrivningen ett separat myndighetsansvar, som tidigare bars av tingsrätterna
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.