Tjena.
Har precis köpt ett hus.
Ett fint litet hus som behöver ett ordentlig utbyggnad för att passa vår familj. Denna utbyggnad skulle lämpa sig bäst om man byggde den från befintligt hus och sedan 6 meter mot tomtgräns/skaftväg. Det innebär att fastigheten kommer betydligt närmare skaftvägen än 4,5meter. Snarare 1,5m eller till och med på tomtgräns beroende på planlösning.
Vi har grannar på två håll, bakåt och höger.
På vänster sida så går en skaftväg som grannen bakåt och dennes granne nyttjar.
Både dom två samt grannen på andra sidan skaftvägen har godkänt att jag bygger nära tomtgräns.
Men frågan är vad kommunen säger? Vem äger egentligen vägen? Det är ju en förening nu som delar på ansvaret fördelat 40 / 40 / 20.
Vill ju gärna skicka in bygghandlingen korrekt redan från början. Samt veta hur mycket energi det är värt att lägga ner innan man går vidare.
Har precis köpt ett hus.
Ett fint litet hus som behöver ett ordentlig utbyggnad för att passa vår familj. Denna utbyggnad skulle lämpa sig bäst om man byggde den från befintligt hus och sedan 6 meter mot tomtgräns/skaftväg. Det innebär att fastigheten kommer betydligt närmare skaftvägen än 4,5meter. Snarare 1,5m eller till och med på tomtgräns beroende på planlösning.
Vi har grannar på två håll, bakåt och höger.
På vänster sida så går en skaftväg som grannen bakåt och dennes granne nyttjar.
Både dom två samt grannen på andra sidan skaftvägen har godkänt att jag bygger nära tomtgräns.
Men frågan är vad kommunen säger? Vem äger egentligen vägen? Det är ju en förening nu som delar på ansvaret fördelat 40 / 40 / 20.
Vill ju gärna skicka in bygghandlingen korrekt redan från början. Samt veta hur mycket energi det är värt att lägga ner innan man går vidare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
K kindvall skrev:
Ja, det är väl där atomlab borde börja: Reda ut ägandeförhållandena, och om det är en vägsamfällighet titta igenom stadgarna vilka regler som gäller för vägbredd t.ex.A atomlab skrev:
Atomlab: Du betalar väl lite för vägunderhållet? Vem betalar du till då?
Hejsan.
Tack för svar. Det är såklart huset som jag syftade på.
Fastigheten ligger brevid skaftvägen och har inget att göra med den. Det är bara mina grannar bakåt som kommer att nyttja den.
Kommer en utsättare som kommer markera exakt vart vägen gå.
Jag har köpt fastighet 15.
Skaftvägen togs utav fastighet 9. Denne ägde allt bakåt from 9an dvs tomt 11 och 15 ägde allt bakåt dvs tomt 13.
Tomterna delades på 80talet.
Skall be att få ta del utav vägstadgarna.
Tack för svar. Det är såklart huset som jag syftade på.
Fastigheten ligger brevid skaftvägen och har inget att göra med den. Det är bara mina grannar bakåt som kommer att nyttja den.
Kommer en utsättare som kommer markera exakt vart vägen gå.
Jag har köpt fastighet 15.
Skaftvägen togs utav fastighet 9. Denne ägde allt bakåt from 9an dvs tomt 11 och 15 ägde allt bakåt dvs tomt 13.
Tomterna delades på 80talet.
Skall be att få ta del utav vägstadgarna.
Hos oss är det ialla fall så att vägföreningen äger vägen men inte marken den ligger på.A atomlab skrev:Tjena.
Har precis köpt ett hus.
Ett fint litet hus som behöver ett ordentlig utbyggnad för att passa vår familj. Denna utbyggnad skulle lämpa sig bäst om man byggde den från befintligt hus och sedan 6 meter mot tomtgräns/skaftväg. Det innebär att fastigheten kommer betydligt närmare skaftvägen än 4,5meter. Snarare 1,5m eller till och med på tomtgräns beroende på planlösning.
Vi har grannar på två håll, bakåt och höger.
På vänster sida så går en skaftväg som grannen bakåt och dennes granne nyttjar.
Både dom två samt grannen på andra sidan skaftvägen har godkänt att jag bygger nära tomtgräns.
Men frågan är vad kommunen säger? Vem äger egentligen vägen? Det är ju en förening nu som delar på ansvaret fördelat 40 / 40 / 20.
Vill ju gärna skicka in bygghandlingen korrekt redan från början. Samt veta hur mycket energi det är värt att lägga ner innan man går vidare.
Marken brukar ägas av någon av de närmaste större gamla fastigheterna eller kanske av kommunen t.o.m . Det går att kolla.
Tror du behövet ett godkännande av både vägföreningen och markägaren.
Så har det varit här.
Hoppas det löser sig.
Redigerat:
Bästa svaret
Det första du ska göra är att söka upp korrekt fastighetsbeteckning för både marken med vägen, din egen tomt och grannarnas. Sedan kontaktar du inskrivningsmyndigheten och kommunens byggnadsnämnd.
Inskrivningsmyndigheten ger besked om vilka servitut som belastar och betjänar din och dina grannars fastigheter. Här ska också framgå om vägen förvaltas som samfällighet eller gemensamhetsanläggning, och isåfall, med vilka fördelningstal och andra villkor. Hos Byggnadsnämnden begär du fram gällande detaljplan med planbestämmelser.
Först med dessa fakta kan du börja planera på allvar.
Inskrivningsmyndigheten ger besked om vilka servitut som belastar och betjänar din och dina grannars fastigheter. Här ska också framgå om vägen förvaltas som samfällighet eller gemensamhetsanläggning, och isåfall, med vilka fördelningstal och andra villkor. Hos Byggnadsnämnden begär du fram gällande detaljplan med planbestämmelser.
Först med dessa fakta kan du börja planera på allvar.
Medlem
· Stockholms län
· 639 inlägg
Inskrivningsmyndigheten måste väl vara Lantmäteriet?
Klicka här för att svara

