13 719 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Fiberförening försöker neka mig ångerrätten
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Jag har suttit med i styrelsen på lokala fiberföreningen sedan start 2012. Vi har av olika anledningar fått dröja med grävstart till i höstas, och nu har vi ca 1 år kvar till färdigställande. Vi är en relativt stor förening, ca 750 hushåll med just nu, och en stor anledning till att det tar tid är att det är väldigt svårt att få folk att ställa upp med arbete. Samtidigt tycker en del att vi tar för lång tid på oss och att det blir för dyrt. Såna här föreningar drivs oftast på ideell basis, av ett fåtal personer på sin fritid. Jag håller med Krutroken och Peter Lustig, erbjud din hjälp till föreningen. Ofta behövs hjälp med detaljprojektering, förberedelse inför grävning, hjälp med återställande efter grävning, bortfraktning av skräp etc etc. Det ligger 100-tals timmars arbete bakom att kunna göra dessa installationer, förutom det som syns (grävningen). Som påpekats tidigare får de flesta föreningar nu bidrag av länsstyrelsen, vilket blir ca 40 % av totalkostnaden i de flesta fall. Vid anslutning efteråt blir det säkerligen minst dubbelt så dyrt som att göra det i det stora projektet, dels på grund av bidrag, men också på grund av ställkostnader för fibersvetsare, installationstekniker etc.
Visst är det bra med eldsjälar, men bara för att de tycker att fiber är så viktigt att man inte vill vänta på telia, ip-only eller vem nu brukarg öra det professionellt, betyder det inte att TS behöver ha samma inställning.
Han fick en erbjudande om en passiv fiberanslutning som han gick med på. Sedan ville han uppgradera men insåg att der endå inte funkade för honom och ville backa enligt i kontraket specificerade ångerrätten. Jag ser verkligen inte problemet.
Han fick en erbjudande om en passiv fiberanslutning som han gick med på. Sedan ville han uppgradera men insåg att der endå inte funkade för honom och ville backa enligt i kontraket specificerade ångerrätten. Jag ser verkligen inte problemet.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Ofta handlar det om att det inte finns någon kommersiell aktör som vill göra installation i området, det är faktiskt ett krav för att få bidrag. Det jag vill få fram är att det inte handlar om ett vinstdrivande företag med många års erfarenhet, utan av enskilda privatpersoner som tar en stor del av sin fritid i anspråk för att ordna fram infrastruktur (vilket man kan tycka borde ligga på någon mer offentlig verksamhet). Därför kan det såklart hända missar, och det åtgärdas enklast genom att prata med organisationens företrädare. Är man medlem i en ekonomisk förening tycker jag gott att man förväntas bidra till föreningens verksamhet, och därmed inte gnälla i forum istället för att hjälpa till.
Ute i glesbygden är det vanligt att man själva står för nedgrävningen vilket håller nere de stora kostnaderna och det är också vanligt att man i samband med rörförläggningen också kompletterar med kabelrör mellan olika byggnader på t.ex. gårdarna så att man kan blåsa i dragsnöre och förlägga kopparkabel mellan byggnaderna för att kunna få ett LAN som ansluts till fibern vid en mer central plats.AndersS skrev:Fiber är inte framdragen, det kan jag inte tänka mig. Det man gjort är att gräva ned fiberslang/duct fram till huset/byggnad. Om man sedan beställer "aktivering" så blåser man i fibern och det kan man göra med samma personal som installerar, dvs sedan svetsa fiber i fiberskåp och fastigheten, samt koppla in utrustningar. Med det upplägget är all grävning klar inom byanätet.
Nu blir jag nyfiken. Var gnäller TS enligt dig? Jag uppfattade TS inlägg inte som gnäll.jonatanakerlind skrev:
Jag tycker däremot att du gnäller på TS och alla andra som inte kan eller vill hjälpa till i en fiberförening.
Hans "gnäll" är väl att han tvunget ska hävda sin rätt och skapar merarbete för föreningen pga sitt velande. Förstår att folk som har varit eller är aktiva i såna här föreningar reagerar.harry73 skrev:
Tvunget hävda sin rätt? Velande?
Vad vi vet (TS skrev bara några inlägg här) Vill TS ha fiber eller i alla fall förberedd för fiber, och när arbeten började ville han va smidigt och få allt installerat samtidigt. När han upptäckte att de innebär att betalningen sker när han inte kan eller vill betala (vi vet inte vad det är här), ville han igen vara smidigt och avboka enligt ångerrätten i kontraktet.
Jag läser inget gnäll eller velande i hans inlägg.
Föreningen nekar hans önskemål och efter att haft kontakt med styrelsen bestämmer de sig för att ändra åsikt. Inte heller gnäll eller velande här (vad vi kan läsa i TS inlägg)
Under tiden frågar han här på forumet vad hans rättigheter är och vad han ska göra, inte heller gnäll!
Jag ser fortfarande inte vad TS gjorde fel, förutom att han inte brinner lika mycket för fiber som vissa andra gör.
Vad vi vet (TS skrev bara några inlägg här) Vill TS ha fiber eller i alla fall förberedd för fiber, och när arbeten började ville han va smidigt och få allt installerat samtidigt. När han upptäckte att de innebär att betalningen sker när han inte kan eller vill betala (vi vet inte vad det är här), ville han igen vara smidigt och avboka enligt ångerrätten i kontraktet.
Jag läser inget gnäll eller velande i hans inlägg.
Föreningen nekar hans önskemål och efter att haft kontakt med styrelsen bestämmer de sig för att ändra åsikt. Inte heller gnäll eller velande här (vad vi kan läsa i TS inlägg)
Under tiden frågar han här på forumet vad hans rättigheter är och vad han ska göra, inte heller gnäll!
Jag ser fortfarande inte vad TS gjorde fel, förutom att han inte brinner lika mycket för fiber som vissa andra gör.
Jo, men i ts fall så hade man lagt fram till huset eller skulle göra det. Och det tolkar jag som fiberslang/duct men jag har svårt att tro att det ligger blåst fiber. Om man enbart lagt kanalisation (rör/slang) så måste man ju ändå ta uppe en grop vid stamnätet för att kunna dra fiberslang/duct. Men det finns en del frågetecken som ts enbart kan svara på.c_olsson skrev:Ute i glesbygden är det vanligt att man själva står för nedgrävningen vilket håller nere de stora kostnaderna och det är också vanligt att man i samband med rörförläggningen också kompletterar med kabelrör mellan olika byggnader på t.ex. gårdarna så att man kan blåsa i dragsnöre och förlägga kopparkabel mellan byggnaderna för att kunna få ett LAN som ansluts till fibern vid en mer central plats.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Jag kan säkert ha uppfattat det hela fel. Min erfarenhet är att det finns dom som inte riktigt har förstått vad medlemskapet i de flesta fiberföreningar innebär. Oftast går man ju in med en ekonomisk insats och förbinder sig att ställa upp för att få projektet att gå igenom. Det man får tillbaka är att man blir delägare i sin infrastruktur.
Jag utgår från att TS förening har en styrelse som det går att resonera med. Mitt budskap är dock att föra dialogen på ett sånt sätt att man inte sätter sig i en direkt konsumentsits, utan tänker på att en förening inte är att likställa med ett stort företag som säljer en tjänst för att tjäna pengar.
Jag utgår från att TS förening har en styrelse som det går att resonera med. Mitt budskap är dock att föra dialogen på ett sånt sätt att man inte sätter sig i en direkt konsumentsits, utan tänker på att en förening inte är att likställa med ett stort företag som säljer en tjänst för att tjäna pengar.
Jonatan träffar huvudet på spiken där. Min erfarenhet är att orsaken till en av dessa ideella fiberföreningars största huvudbry är de medlemmar som anser föreningen vara leverantör och de själva konsument. Av någon anledning/okunskap/ignorans klarar en del inte förstå att leverantören är summan av konsumenterna, dvs de är själva leverantör.
Det är lätt att underskatta hur mycket extra arbete dessa styrelser åläggs på grund av detta. Det talades om 100-tals timmar arbete, det tror jag är MINST en tiopotens för lite (per styrelsemedlem). Vi är klara med vårt nät, 19500 kostade det för de som var med från start. Nyanslutning nu kostar självkostnad, dvs man får köpa in sig och betala för den extra stamfiber vi redan byggt samt materiel och schakt. Det blir som billigast 19500 + schaktkostnaden, dvs blir alltid dyrare än de som var med från starten. Vi har sett exempel på efteranslutningskostnader på upp mot 200.000.-. (800m till skåp, bergig terräng)
Det är lätt att underskatta hur mycket extra arbete dessa styrelser åläggs på grund av detta. Det talades om 100-tals timmar arbete, det tror jag är MINST en tiopotens för lite (per styrelsemedlem). Vi är klara med vårt nät, 19500 kostade det för de som var med från start. Nyanslutning nu kostar självkostnad, dvs man får köpa in sig och betala för den extra stamfiber vi redan byggt samt materiel och schakt. Det blir som billigast 19500 + schaktkostnaden, dvs blir alltid dyrare än de som var med från starten. Vi har sett exempel på efteranslutningskostnader på upp mot 200.000.-. (800m till skåp, bergig terräng)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ryker som attan när jag försöker elda i nyinsatt keddy spiskasett
Ved, Pellets, Flis -
Försöker sälja sitt hus med musikvideo
Artikelkommentarer -
Försöker få bort en Micro, har letat efter den minimala skruven men no
Kök -
Avtal som kräver aktivt nekande för att undgå kostnad
Övrigt Off Topic -
Neka fiberförening markupplåtelseavtal för redan nedgrävd ledning