Byggahus.se

Startat eget

1. S
    Medlem · 2 inlägg

Stojan

Medlem
    Hej!

Om nån/några kan hjälpa mig med lite frågor.

Har startat eget inom bygg och har jobbat hos en kund på löpande men gjorde ett nybörjarfel och skrev ingen matreialspec, hur långt efter avslutat jobb kan kunden komma och be om den?

Kan kunden komma och be om mina orginalfakturor från min bygghandel?

Tacksam för svar.

2. L
    Bannad · 1 067 inlägg

Lolight

Bannad
    En kund har väl rätt att få en faktura som är rätt och riktig? Så ja, kunden har rätt till en faktura.
    Hur gjorde du när du tog betalt? Har du inte koll på kostnaderna och vilket material. Det måste du ha.
    Nej, kunden köper material av dig. Det är du som sätter priserna.

3. S
    Medlem · 2 inlägg

Stojan

Medlem
    Självklart har dom det ,och faktura har dom fått efter eget önskemål på löpande var 14e dag och jag har koll på allt material och priser med och kan redovisa efter punkt och prickar,jag menar bara att Jag var där i 5 månader nästan och som jag skrev så gjorde jag en nybörjarmisstag men säger man inte som kund efter cirka 10 räkningar att man vill ha nån fakturaspec på material så har man inte typ godkänt konceptet då? För du är ju skyldig att redovisa om kunder ber om det men du är väl inte skyldig att redovisa om kunden inte ber om det? Dom har ju oxå fått en offert på hela kalaset för att få lånelöfte på kåken så dom kunde påbörja renoveringen. Gäller inte den då i grund och båtten?

4. L
    Bannad · 1 067 inlägg

Lolight

Bannad
    Jag kan inte svara dig, då jag inte kan reglerna för byggföretag. Men jag antar här att det är så att om ni har avtalat ett pris för hela arbetet. Så är det ok att det är så, rent juridiskt. Så då behövs inte några listor på material till kunden.

5. H
    Moderator · Stockholm · 44 221 inlägg

hempularen

Moderator
    Nu var det ju avtalat löpande räkning, alltså inte ett fast pris för hela arbetet. Då är hantverkaren enl. konsumenttjänstlagen skyldig att på anmodan presentera en specificerad räkning.

Men nu är ju frågan om skyldigheten gäller även retroaktivt för redan betalade delfakturor. Jag vet inte. Men konsumenttjänstlagen säger ju att hantverkaren måste specificera räkningen på ett sådant sätt att konsumenten har en möjlighet att bedöma riktigheten i fakturan. Och det blir lite svårt att bedöma om man inte har hela historiken. De där bjälkarna i den nya fakturna, kanske kunden anser sig ha betalat redan i förra fakturan.

Men om du har skrivit ihop fakturor under 5 månader, så måste du ju ha haft ett underlag när du skrev fakturorna, annars kan du ju inte själv veta om de är korrekta. Det underlaget bör väl räcka som specifikation mot kunden?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.